|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:08
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
dhaese_peter
|
 Airbrush zandstraler
Hey iedereen,
ik sta in twijfel om een airbrush zandstraler aan te schaffen voor het reinigen en verwijderen van roest voor m'n ijzeren vondsten die ik doe tijdens het magneetvissen.
Heeft iemand ervaring met zandstralen van ijzeren vondsten?
Heb gelezen dat het vaak toegepast wordt bij het profesioneel conserveren en restaureren van arceologische vondsten.
MvG,
Peter
|
| 21 feb 2013, 21:34 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Re: Airbrush zandstraler
dhaese_peter schreef: Hey iedereen,
ik sta in twijfel om een airbrush zandstraler aan te schaffen voor het reinigen en verwijderen van roest voor m'n ijzeren vondsten die ik doe tijdens het magneetvissen.
Heeft iemand ervaring met zandstralen van ijzeren vondsten?
Heb gelezen dat het vaak toegepast wordt bij het profesioneel conserveren en restaureren van arceologische vondsten.
MvG,
Peter Bedenk wel dat je voorwerp die je zandstraald niet blank wordt, maar een grijs uiterlijk krijgt en ook ruw wordt.
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 21 feb 2013, 23:10 |
|
 |
|
dhaese_peter
|
Hey Peter, hier heb je een link waar ze een helm doen. http://www.historicjamestowne.org/the_dig/
|
| 22 feb 2013, 00:37 |
|
 |
|
Misfit
|
peter schreef: Bedenk wel dat je voorwerp die je zandstraald niet blank wordt, maar een grijs uiterlijk krijgt en ook ruw wordt Voor een gedeelte ligt dat er aan waar je mee straalt, en hoe lang je doorgaat... Voor grof stralen (licht-grijs resultaat, grove structuur) wordt met silica-korrels of een grove grit gestraald, maar er zijn ook mogelijkheden om met plastic stukjes of heel fijn zand te stralen, en dan is het oppervlak minder grof en zal 't dus niet zo licht-grijs worden. 'K heb met plastic stralen vaker gezien, en dan kon men eigenlijk best een redelijk resultaat behouden. Aan de andere kant, ik zou persoonlijk helemaal niet gaan stralen, maar eerder met een vlam, de staalborstel & eventueel wat chemicalien aan de slag gaan 
|
| 22 feb 2013, 00:51 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
Misfit schreef: peter schreef: Bedenk wel dat je voorwerp die je zandstraald niet blank wordt, maar een grijs uiterlijk krijgt en ook ruw wordt Voor een gedeelte ligt dat er aan waar je mee straalt, en hoe lang je doorgaat... Voor grof stralen (licht-grijs resultaat, grove structuur) wordt met silica-korrels of een grove grit gestraald, maar er zijn ook mogelijkheden om met plastic stukjes of heel fijn zand te stralen, en dan is het oppervlak minder grof en zal 't dus niet zo licht-grijs worden. 'K heb met plastic stralen vaker gezien, en dan kon men eigenlijk best een redelijk resultaat behouden. Aan de andere kant, ik zou persoonlijk helemaal niet gaan stralen, maar eerder met een vlam, de staalborstel & eventueel wat chemicalien aan de slag gaan   op mn werk straal ik met glas, superglad maar wel weer licht grijs 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 22 feb 2013, 02:41 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|