|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:25
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Terra scherf,..met 2 stempels
| Auteur |
Bericht |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
 Terra scherf,..met 2 stempels
Hoi allemaal,..
Hier een oogvondst van een paar jaar geleden,..
hij meet 13 cm,..en er staan 2 stempels in,
wie weet meer
grt bert
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 29 okt 2008, 14:04 |
|
 |
|
Michel
|
 Re: Terra scherf,..met 2 stempels
Is dat romeins ?? Michel 
|
| 29 okt 2008, 15:24 |
|
 |
|
Defixio
|
Dat is weer een bijzonder stuk wat je laat zien Bert. Zou je een foto van de achterkant kunnen maken? Ik denk dat het een vroeg stuk is. Ik ga ff kijken in een boekje hier.
|
| 29 okt 2008, 16:17 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 29 okt 2008, 22:04 |
|
 |
|
Defixio
|
Bert ik ben ff in de boeken gedoken, het stempel heb ik niet kunnen vinden. Het stuk is een vroeg stuk terra sigillata (Augustus of nog vroeger). Arentijns waar! Dus uit het thuisland Italie en geen Gallisch waar. Ik baseer dit op het figuur stempel. Arentijns waar werd niet centraal gestempeld met een naamstempel, maar vaak met een figuurstempel, radiaal. Gallisch waar was centraal gestempeld. Ook de kleur doet Arentijns aan. Dit was vaak vlekkerig en niet egaal rood van kleur. Hier (Rijnlimes) komt dit TS niet voor, in Friesland, Velzen en ook Limburg wel! Zeldzame scherf dus, ik heb een keer eerder een stuk uit Friesland in handen gehad. Zonder de achterkant te hebben gezien denk ik dat het een bord is type Haltern 3b (foto).  Lekker zoeken daar in Limburg.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 okt 2008, 22:52 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi Maurits
ik maak morgen een foto van de achterkant
deze scherf krijg jij kadeau van mij,..jij bent de liefhebber en verzamelaar ik zelf heb er niets mee,..het lijkt mij een import produkt,..iets wat door handel,.. of door reizen hier terecht is gekomen,.lijkt wel een vroege,.wel een topper,.. niet normaal dit
ik stuur hem wel op komende week,..mail mij jou adres voor de zekerheid
grt bert
|
| 30 okt 2008, 00:00 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
bert dan zal hij wel verlieft op je worden het zijn net hartjes 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 30 okt 2008, 00:25 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi,...
Ja dat klopt Ed het zijn ook net twee hartjes
hier een foto van de bovenkant,of onderkant zoals je het zelf wild noemen.
grt bert
|
| 30 okt 2008, 09:17 |
|
 |
|
Defixio
|
Bert, vandaag het stuk binnen gekregen. Hartelijk dank! Maar wat is dit nu voor stuk TS zeg?! Het is ts maar ik mis de kenmerkende standring, bij mijn weten bestaan er geen stukken zonder die standring. Ik ga zoeken in de boeken en ik hoop het stuk 100% te kunnen achterhalen.... @ De Ed...ben er idd verliefd op. 
|
| 03 nov 2008, 19:23 |
|
 |
|
Michel
|
Ik ga misschien vloeken, maar dit aardewerk is volgens mij veel jonger...ik denk aan een 15de eeuw ! Die bladversieringen zijn volgens mij gothisch. Op voorbehoud uiteraard...... Michel 
|
| 03 nov 2008, 22:37 |
|
 |
|
Defixio
|
Pfoe Michel daar zeg je iets zeg. Ik heb geen sjoege van laat middeleeuws aardewerk. Als je een voorbeeld hebt graag. Vooralsnog ga ik voor een vroeg stuk ts, helaas heb ik daar geen boek over omdat dat aardewerk niet word gevonden bij ons (rijn Limes)
|
| 03 nov 2008, 22:51 |
|
 |
|
Michel
|
Ja, ik heb uiteraard geen boeken over middeleeuws aardewerk zelf, maar ik heb wel een typologie gevonden op het net. Voor de versieringen zelf : noppes ! http://www.referentiecollectie.nl/CMA-9-rl/PDF/Corpus%20Middeleeuws%20Aardewerk%20(CMA)%20Aflevering%209.pdfAnders struikelt een mens over documentatie, behalve als je het zoekt...dan is het tararââ !!! $*&%$µ£.... grmblmblblblll..... Michel 
|
| 03 nov 2008, 23:20 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi allemaal.
Mensen het is mischien een deksel,..schiet me zo even binnen,..
Michel middeleeuws is het niet het lag tussen bergen romeinse dakpannen
wat mij er aan opviel is de rare bleke kleur Maurits,..zou het dan import kunnen zijn dat was mijn eerste ingeving toen ik het vond,..en meestal is de eerste ingeving de beste
grt bert
|
| 04 nov 2008, 00:28 |
|
 |
|
Michel
|
OK, dit verklaard dan wel de afkomst. Ik ken alle facetten van het G R aardewerk niet, dus ik laat het nu aan jullie over ! Ik lees verder, het kan nog interessant worden ! Michel 
|
| 04 nov 2008, 00:47 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|