Logo
Het is nu 03 maart 2026, 18:45

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Wie kan mij vertellen hoe dik het plaatmateriaal moet zijn om een sluisbox te maken 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Wie kan mij vertellen hoe dik het plaatmateriaal moet zijn om een sluisbox te maken
Bijlage:
30-03-13 - 1.jpg
Hallo beste mensen :Hellup: ,wie kan mij wat zinnigs vertellen over de te gebruiken dikte van plaatmateriaal
om zelf een sluisbox te maken van +- 20 cm breed opvouwbaar in 3 delen lengte tussen 1,50 en 1,80 cm.
Ik heb wat zitten googelen,maar dikte word nergens vermeld :yh .Alleen lengte en breedte

Groeten ;Goldpixel

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

09 apr 2013, 23:00
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan mij vertellen hoe dik het plaatmateriaal moet zijn om een sluisbox te maken
waarom 2 x

haal er maar is 1 weg

09 apr 2013, 23:10
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie kan mij vertellen hoe dik het plaatmateriaal moet zijn om een sluisbox te maken
Hi Goldpixel
Heb mijn keene sluis gemeten, deze is 2.2 mm aluminium.
Zou hem wel niet zo lang maken, een van 1000 mm is echt lang genoeg, de keene is 900 mm
en geloof me die keene heeft 15 jaar heel goed zijn werk gedaan.
Groet
Gerrit

10 apr 2013, 08:53
Profiel

Antwoord met een citaat
hallo Goldpixel :07

ik heb hier een link die misschien wel interessant voor je is hier vind je veel info over goud zoeken.
er staat daar ook een stukje over goudsluizen.
http://www.goldgold.com/prospecting-sampling.html
veel succes met je project.
als je klaar bent zou ik graag eens een foto bekijken als dat mogelijk is.

m.v.g. Kyrke

11 apr 2013, 11:47
Profiel

Antwoord met een citaat
Hallo De Ed,Krokdundee,Kyrke,
Bedankt voor jullie reactie.
De Ed,je bedoeld 2 delen van 66 cm ,dan word hij onbgeveer 1,20 meter.
Krokdundee,Ik weet het verschil qua sterkte tussen aluminium en Zink,of gegalvaniseerd plaatstaal niet .
Ik zat te denken aan 0,8 mm Zink of zo,Aluminium is wat moeilijker zelf ter buigen.
Ik weet niet of er iemand in het forum zit die al eens een sluisbox van plaat materiaal heeft gemaakt
KyrkeBedankt voor de link,zal eens kijken of ik daar wat kan vinden

Groetjes;Goldpixel

Bijlage:
001-aqua scoop.jpg

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

13 apr 2013, 19:57
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Golpixel,
je moet hoogsterkte staal nemen in de dikte 0,6/ 0,8mm. scheelt enorm in gewicht tov gewoon plaatmatriaal.
Mvg.Ronald

13 apr 2013, 21:37
Profiel

Antwoord met een citaat
goldpixel schreef:
Ik weet niet of er iemand in het forum zit die al eens een sluisbox van plaat materiaal heeft gemaakt.
Bijlage:
001-aqua scoop.jpg

Jawel, ik :07

Als ik tijd heb zal ik even een foto maken en de dikte meten. Overigens met je je niet zo'n zorgen maken over de dikte. Haal gewoon een aluminiumplaat bij een bouwmarkt en bepaal ter plekke de stevigheid en de verwerkbaarheid. Heb ik ook zo gedaan en de sluisbox is stevig genoeg hoor.
Overigens is een sluisbox heel eenvoudig te maken, ik heb het ter plekke uit mijn hoofd gedaan met alleen wat googelen voor de werking van de sluisbox.

Groet,

Archeonist

13 apr 2013, 22:42
Profiel

Antwoord met een citaat
Hi Goldpixel
Heb zelf een sluis box, een 2,5 inch en een 5 inch dredge gebouwd dus ervaring genoeg.
Ga niet dunner als 2 mm aluminium en laat die opstaande kanten even omzetten bij een bedrijf, ongeveer 250 x 100 mm
in deze dikte plaat, deformeert de bodem toch nog na intensief gebruik, dus niet dunner.
Waarom zou je afwijken van een goed werkend concept wat al meer als 25 jaar werkt als een trein.
Wat zijn je bedoelingen in de toekomst en waar wil je gaan zoeken ?
Groet
Gerrit

14 apr 2013, 11:09
Profiel

Antwoord met een citaat
Hallo Gerrit,de bedoeling is om eerst in de Maas , Roer,Rijn in nederl te pakken.
In Juni ga ga ik in de beekje van sauerland bezig,en in juli Rond de Moezel.
In de Moezel zelf kan ik geen goede plek ontdekken op google earth.
De lol voor mij is om de spullen zoveel mogelijk zelf te maken.
Ik heb nog nooit een sluisbox in het echt gezien ,zou het wel makkelijker maken.
Vandaar,dat ik ook al gevraagd heb bij een goede link die jij geplaatst hebt,
wat de hoek in% van de riffels moeten zijn en in welke richting t.o.v. de waterstroom

Met dank voor je reacties
Mvrgr;Nico

16 apr 2013, 18:12
Profiel

Antwoord met een citaat
Hi Goldpixel
Je kan altijd bij me langs komen voor te kijken hoe een sluisbox in het echt eruit ziet, woon zelf in Maasbracht.
Vond deze close up nog, http://www.treasurenet.com/forums/sluic ... ssary.html
Hier kan je zien dat de schuinte van de rifles met de stroom mee staan, alleen zou ik zelf het strekmetaal door de hele sluis gebruiken.
Hoor het wel.
Groet
Gerrit

17 apr 2013, 08:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]