|
|
Het is nu 04 maart 2026, 21:10
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|
romeins ,nieuwe tijd - Vs - middeleeuwen
| Auteur |
Bericht |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
 romeins ,nieuwe tijd - Vs - middeleeuwen
een gedachte wat mij al enige tijd bezig houd,maar geen helder antwoord kunnen vinden op internet of boeken.
hoe kan het dat over het algemeen vele vondsten worden gedaan vanaf romeins tot Ca: 900 A.D en dan vervolgens zien we minder tot weinig vondsten tot Ca: 1500 A.D , na deze periode zien we weer een overvloed van vondsten tot heden.
in het tijdsperiode 900 -1500 A.D zien we eigenlijk veel gespen,maar stukken minder gebruiksvoorwerpen.
rara hoe kan dit.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 04 jul 2013, 20:49 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
 Re: romeins ,nieuwe tijd - Vs - middeleeuwen
Heeft de pest daar iets mee te maken gehad De bevolking serieus uitgedund, dus minder beweging en afval ? Middeleeuws zit hier bij ons onder de huidige ploeglaag. 't is maar even meedenken hoor.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 04 jul 2013, 21:12 |
|
 |
|
Dedink
Geregistreerd: 19 maart 2012, 20:46 Berichten: 409 Woonplaats: Monster
|
Zoekmaat had 3 munten uit 1200 nog wat in 1 maand tijd als je de plekken weet en je huiswerk doet vind je het veel meer uit die tijd
|
| 04 jul 2013, 21:15 |
|
 |
|
MDgek
|
 denk denk, Hergebruik van materiaal misschien Harry
_________________ groet, Rich
Faber quisque fortunae suae
|
| 04 jul 2013, 21:21 |
|
 |
|
pinkeltje
|
Dedink schreef: Zoekmaat had 3 munten uit 1200 nog wat in 1 maand tijd als je de plekken weet en je huiswerk doet vind je het veel meer uit die tijd en dan nog wordt er minder gevonden dan de overige tijdperken. 
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 04 jul 2013, 21:26 |
|
 |
|
Dedink
Geregistreerd: 19 maart 2012, 20:46 Berichten: 409 Woonplaats: Monster
|
Ik weet wel niet elke detector pakt die,kleine muntjes 
|
| 04 jul 2013, 22:25 |
|
 |
|
Hans1971
|
De romeinen sloegen munten alsof ze van chocolade waren zoveel. Daar kan je je geen voorstelling van maken. Na de val van rome in de 5e eeuw (geloof ik) zijn we qua infrastructuur en dergelijke honderden jaren teruggeworpen. Vandaar de dark ages. Minder geld ook uit geven, veel werd hergebruikt in die tijd. Ze gebruikten romeinse stenen om hun huizen mee te bouwen. Ik denk dat dat de reden is 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 04 jul 2013, 22:29 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Een gesp, 2 beslagstukjes, Zilveren munt, riemtong en een berg scherven, middeleeuws resultaat van 2,5 jaar zoeken, Neemt niet weg dat het depot vol ligt met spul van 900 tot 1500
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 04 jul 2013, 22:31 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Smits schreef: Een gesp, 2 beslagstukjes, Zilveren munt, riemtong en een berg scherven, middeleeuws resultaat van 2,5 jaar zoeken, Neemt niet weg dat het depot vol ligt met spul van 900 tot 1500 Gebruiksvoorwerpen tussen circa 1200 en 1500 zie ik wel vaker. Munten ook. 750 tot 1200 is schaarser, wat beslag en fibels en enkele munten. Maar 500 tot 750 is gewoon zeldzaam. Niet gek voor de donkere middeleeuwen. Weinig bevolking, primitievere leefwijze, back to basic. Heb wel eens een goed verhaal gelezen dat deze periode helemaal niet heeft bestaan. Gaan we zo van romeins naar karolingisch.. Verklaart een hoop 
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 04 jul 2013, 22:46 |
|
 |
|
Marco
|
hier is het precies het zelfde. ik denk dat de gewone man in die tijd gewoon weinig bezittingen had, er werd veel gereisd en dan kon je al niet veel meenemen ook zat romeinse villas hier en kastelen van af de 15e eeuw.... maar ik ken maar heel weining middeleeuwse overblijfselen van huizen of dorpen. op de meeste plaatsen is er niks meer van te zien, alleen de zwarte vlekken in de grond enige bouwerken uit die tijd die ik hier nog wel zie zijn de middeleeuwse kerkjes...je ziet ze of resten ervan op de vreemste afgelegen plaatsen maar verder geen spoor van andere bebouwing in de buurt te vinden. 
_________________ ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ No me moleste mosquito
|
| 04 jul 2013, 22:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
pinkeltje schreef: een gedachte wat mij al enige tijd bezig houd,maar geen helder antwoord kunnen vinden op internet of boeken.
hoe kan het dat over het algemeen vele vondsten worden gedaan vanaf romeins tot Ca: 900 A.D en dan vervolgens zien we minder tot weinig vondsten tot Ca: 1500 A.D , na deze periode zien we weer een overvloed van vondsten tot heden.
in het tijdsperiode 900 -1500 A.D zien we eigenlijk veel gespen,maar stukken minder gebruiksvoorwerpen.
rara hoe kan dit. BETER ZOEKEN HARRY
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 04 jul 2013, 23:16 |
|
 |
|
Forbes
Geregistreerd: 09 jun 2012, 12:43 Berichten: 1618 Woonplaats: Friesland
|
Hier in mijn omgeving tussen de terpen is ook een zwart gat te vinden in de Middeleeuwen. Zo ook bij Archeologische opgravingen gezien. Laat-ijzertijd - Romeinse periode vol op leven daarna is het grootste gebied hier onbewoond geweest en overstroomt. Deze lagen zie je ook duidelijk tijdens de opgravingen(kleilagen). Op enkele terpen hebben in de periode na de Romeinse tijd nog enkele stammen geleefd. In de 8/9e eeuw kwam er weer een bloei en gingen de mensen zich hier weer vestigen op de terpen. Ook wij zelf hadden al geconcludeerd dat hier aardig leven is geweest vanaf 9e eeuw op de terpen, veel kogelpotscherven en schijffibulae vonden we er. Hier en daar nog een beslagje, hangertje, sleuteltje uit die tijd maar verder niet veel gebruiksvoorwerpen. Munten is algemeen bekend dat die in de Karolingische tijd weinig in gebruik was. Tot nu toe 2 Karomunten hier in dit gebied in 2 jaar door een maat gevonden. 12-14e eeuw is er een kleine stijging qua aantal vondsten als in de Karolingische tijd, nu je nog al eens een muntje tegen uit die tijd. En zijn het geen Fibels meer maar de gespen die we regelmatig tegenkomen. Deze voorwerpen liggen ook meer verspreid over alle velden aangezien Friesland niet meer telkens overstroomde. En dan vanaf de 15e eeuw zie je duidelijk een stijging van vondsten. Nu spreek ik wel over een gebied van een straal van 10km, want verder komen wij niet Maar het zou ook kunnen zijn dat in de Middeleeuwen veel voorwerpen van ijzer werden gemaakt.
_________________ Al is Fryslân plat, it hat syn hichtepunten.
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 04 jul 2013, 23:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ach fos snap je het nu nog niet je voorgangers hebben dat al weg gezocht
wat vind je nu uit de 20 en 19 eeuwe
dat is al lang gevondenzilveren gulden ik heb er nog maar 2 uit de 20 eeuwe allemaal al weg gezocht
|
| 04 jul 2013, 23:31 |
|
 |
|
Herman Bos
|
Zie deze kaart en een verklaring van de enciclopaedia britannica http://sillysoft.net/lux/maps/The%20Dark%20AgesDark Ages, the early medieval period of western European history. Specifically, the term refers to the time (476–800) when there was no Roman (or Holy Roman) emperor in the West; or, more generally, to the period between about 500 and 1000, which was marked by frequent warfare and a virtual disappearance of urban life. It is now rarely used by historians because of the value judgment it implies. Though sometimes taken to derive its meaning from the fact that little was then known about the period, the term’s more usual and pejorative sense is of a period of intellectual darkness and barbarity. See Middle Ages. http://www.britannica.com/EBchecked/top ... iddle-AgesHerman
_________________ Zoek met een Deus en een minelab Remember the best DISCRIMINATION is your digger!
|
| 04 jul 2013, 23:39 |
|
 |
|
Forbes
|
Neeh Ed wij zoeken alleen op ''maagdelijke'' veldjes, Zoals wij snachts op stap ook doen Op onze locatie kwam hiervoor geen kip want wij wonen in een afgelegen plek op de aarde en zodra er ook maar iemand op een land wordt gespot zal die het met de boer te krijgen hebben Alleen wij hebben het slim aangepakt en met een Friese kruideniertje bij de boer langs gegaan en woppa.. toestemming zo geregeld en wat betreft die zilveren guldens die liggen hier gewoon niet. Destijds leefden hier alleen boeren die zuinig op elk cent waren. 
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 04 jul 2013, 23:42 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
tocht niet te veel bier op he om dat cc jarig is ik neem er nog 1
ben net weer beter prooste
|
| 04 jul 2013, 23:57 |
|
 |
|
woesel
|
|
| 04 jul 2013, 23:59 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
nog 1 je nee ben net ziek geweeste hoor maar goed
die guldens zijn weggezocht
tocht heb ik met een opgraving uit de 13 eeuwe heel veel gevonden
het legt er wel allen je moet er wel op stuiten
|
| 05 jul 2013, 00:03 |
|
 |
|
Forbes
|
Jaah we doen er nog eentje op Chris en dan gaan we slapen, morgenvroeg weer werken 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 05 jul 2013, 00:21 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 05 jul 2013, 00:26 |
|
 |
|
Misfit
|
'K heb bij een museum weleens gehoord dat er periodes zijn geweest dat de muntslag & metalen gebruiks-voorwerpen in bepaalde tijden erg terugviel, vooral nadat 'sterke' overheden wegvielen. Als er onrust was, oorlogen en/of veel wisselende heersers etc., dan vielen de vastigheden weg... dus niet niet alleen muntslag, maar ook grotere regionale productie die zware arbeid een stabiele logistiek omvatte (zoals bvb het mijnen, bewerken & distribueren van metalen. In dat soort periodes vielen de gemeenschappen terug op meer regionale kleinschalige nijverheid & ruilhandel. Simpel gezegd: Je gaat niet uitgebreid investeren in het boven de grond halen & bewerken van metalen items als je geen veilige productie-gelegenheid hebt & niet zeker bent van een afzet-gebied (je kunt met grootschalige productie niet leven van alleen lokale afname).
|
| 05 jul 2013, 00:35 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja goed gezegt Paul die lui liepen doen al met een md rond fos wist dat nog niet die zal nu wel zuchten
|
| 05 jul 2013, 00:45 |
|
 |
|
pinkeltje
|
een aantal weten wat ik bedoel met mijn vraagstelling . de zogezegde "zwarte gaten" daar zitten een paar mooi antwoorden tussen.
het is logisch dat je moet zoeken wil je iets vinden,dat snap ik ook. maar het valt mij gewoon op dat je om het simpel te zeggen, struikeld over romeinse vondsten, en nieuwe tijd vondsten. maar dat je uit de middeleeuwen zeer goed moet uitpluizen waar je moet zoeken. en als je dit vergelijkt met heel nederland. is het gewoon sterk in de minderheid.
je zou inderdaad bijna zeggen dat ze in de middeleeuwen niks maakten,en alles hergebruikte.
|
| 05 jul 2013, 17:58 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
Geregistreerd: 12 sep 2010, 16:07 Berichten: 1819 Woonplaats: lost ones
|
Misfit schreef: 'K heb bij een museum weleens gehoord dat er periodes zijn geweest dat de muntslag & metalen gebruiks-voorwerpen in bepaalde tijden erg terugviel, vooral nadat 'sterke' overheden wegvielen. Als er onrust was, oorlogen en/of veel wisselende heersers etc., dan vielen de vastigheden weg... dus niet niet alleen muntslag, maar ook grotere regionale productie die zware arbeid een stabiele logistiek omvatte (zoals bvb het mijnen, bewerken & distribueren van metalen. In dat soort periodes vielen de gemeenschappen terug op meer regionale kleinschalige nijverheid & ruilhandel. Simpel gezegd: Je gaat niet uitgebreid investeren in het boven de grond halen & bewerken van metalen items als je geen veilige productie-gelegenheid hebt & niet zeker bent van een afzet-gebied (je kunt met grootschalige productie niet leven van alleen lokale afname). Lijkt mij een hele mooie uitleg Komt wel bij dat ik relatief makkelijk Middeleeuws vind, maar niet in verhouding met munten van vroegere periodes grt Rob
_________________ Lost Ones
|
| 05 jul 2013, 18:05 |
|
 |
|
Maurits
|
Pinkeltje:
Een stukje vanuit "de Limes" ter aanvulling.
Rond 40 na Chr vestigen zich de Romeinen hier in Zuid Nederland. Langs de Rijn van Katwijk tot aan Nijmegen worden er castella opgeworpen (na de Batavenopstand zelfs in Nijmegen een Castra). De Romeinen proberen aanvankelijk nog een stuk noordelijker land te veroveren maar de de Friezen en Chauken blijven rellen. Uiteindelijk is in 42 na Chr de Rijn als Noordgrens uitgeroepen van het Romeinse rijk door Claudius. Rond 250 na Chr worden troepen vanuit Gerinf terug geroepen (beter opgeroepen, omdat Legionairs lokaal geronseld werden) om in Rome onderlinge twisten tussen Keizers uit te vechten. De bevolking langs de Limes halveert op zijn minst gezegd. Met het vertrek van de Romeinen verdwijnt er ook een hoop kennis. Een zwart gat ontstaat. Pas vanaf 800 na Chr begint het weer een beetje op te leven langs de Rijn.
Ik heb een bron hierover in een boek, geschreven door de stadsarcheologe van Leiden...als je wilt scan ik het even en mail ik het je.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 05 jul 2013, 20:22 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|