| Auteur |
Bericht |
|
Ouwerkerk
ERELID
Geregistreerd: 12 sep 2010, 16:07 Berichten: 1819 Woonplaats: lost ones
|
 medaillion sluiting , 1350 - 1400 A.D
Materiaal:brons
Afmeting: 5.5 x 3.2 cm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:
Wie kan me hiermee helpen, lijkt een soort pendant achtig iets. maar er zit ook een pinnetje aan de achterzijde. Helaas een stuk af %$#@#$%
Er lijkt onder de grotere afbeeldign ook nog een klein gezichtje te staan. wie heeft dit al een seerder voorbij zien komen?
mvg Rob
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Lost Ones
|
| 28 jun 2013, 21:16 |
|
 |
|
sjoho
|
 Re: pendant of cloth fastener?
Dat was een hele mooie geweest 
|
| 28 jun 2013, 21:23 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
geen van beide. wacht ff ik zoek hem even op.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 28 jun 2013, 21:34 |
|
 |
|
pinkeltje
|
een medailionsluiting 1350 -1400 A.D deze werden gebruikt bij de dames gordels. ik heb even snel een voorbeeld erbij gepakt van diverse sluitingen opengewerkt en gesloten. ik kan nu even niet op de engelse/franse term komen. bron foto:coinhunter .
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 28 jun 2013, 21:46 |
|
 |
|
Forbes
Geregistreerd: 09 jun 2012, 12:43 Berichten: 1618 Woonplaats: Friesland
|
_________________ Al is Fryslân plat, it hat syn hichtepunten.
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 28 jun 2013, 21:51 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
pinkeltje schreef: een medailionsluiting 1350 -1400 A.D deze werden gebruikt bij de dames gordels. ik heb even snel een voorbeeld erbij gepakt van diverse sluitingen opengewerkt en gesloten. ik kan nu even niet op de engelse/franse term komen. bron foto:coinhunter . Ik heb daar ook aan zitten denken, en naar gekeken. Maar ik kan er niet 1 vinden met zo,n oog. grt Rob
|
| 28 jun 2013, 22:09 |
|
 |
|
pinkeltje
|
hier nog een voorbeeldje met kartelrand,maar nu zonder haak en oog sluiting. (riemtong) je hebt ze met oog en met haak. ik zoek verder.
|
| 29 jun 2013, 08:19 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
Maar wat ik dan niet snap Pinkeltje, is waar de gordel gezeten heb. Ik heb al vaker gordelsluitingen gevonden of medaillon, maar net hoe men ze noemt. Maar overal zit er een gedeelt aan waar de riem in kan, en dan wordt vast geklemd. en dan zijn die gedeeltes ook nog van messing of tin. Vind het wel leuk dat dit een lastige is De bewerkingen zijn op je laatste voorbeeld wel heel erg gelijkend, zelfs de strepen op de rok lijken zo van de zelfde maker vandaan te komen. In ieder geval al bedankt zo ver. grt Rob
Laatst bijgewerkt door Ouwerkerk op 29 jun 2013, 08:38, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 29 jun 2013, 08:37 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 29 jun 2013, 08:38 |
|
 |
|
pinkeltje
|
deze types sluitingen werden gedragen tezamen met dames gordels. deze gordels liepen vaak door,de sluiting zorgde ervoor dat de riem wel passend zat,en de rest hing soms tot op de knieën. je hebt meerdere varianten hierin, sommige met haak sluiting andere met oogsluiting. en weer anderen met geen van beiden. onderstaand enkele (snelle) voorbeeldjes van dergelijke damesgordels.ik zal eens zoeken naar schilderijen uit die periode. je hebt wel gelijk dat deze wat lastige is, dat pennetje achterop kan ik niet zo snel plaatsen. er zijn wel boekslotjes uit de 15e eeuw met medaillions(ook opengewerkt) daar zal ik ook nog naar kijken.   
|
| 29 jun 2013, 08:58 |
|
 |
|
pinkeltje
|
was nog dit vergeten:
de riemuiteindes kunnen op diverse manieren bevestigd worden: zoals jij zelf aangeeft ingestoken in een gesloten huis en dan door stiften vastgezet.
maar ook (wat het pennetje verklaard bedenk ik me nu) door een losse achterplaat. de riem wordt achterop gelegd ,en een losse plaat aan de andere kant . stift aan de voorkant en achter vastgezet.
onderstaand een voorbeeld en vondst van woody waar duidelijk te zien is dat de riem op dezelfde manier wordt bevestigd als de jouwe.
|
| 29 jun 2013, 09:09 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
Super Pinkeltje Heel de afbeelding is gewoon het zelfde bij je vorig voorbeeld, bij mij is het alleen wat grover, helemaal top jongen !! Ben het missende stukje direct maar aan het maken, dankzij Bubba durf ik het ook maar aan om het te proberen. grt Rob
|
| 29 jun 2013, 09:24 |
|
 |
|
pinkeltje
|
haha dat heb je goed gezien rob,dat is mij niet eens opgevallen de sluiting zit net andersom.
|
| 29 jun 2013, 09:30 |
|
 |
|
pinkeltje
|
 Re: medaillion sluiting , 1350 - 1400 A.D
hoi rob hier nog een complete voor je gevonden bron foto :booijmans
|
| 20 jul 2013, 16:31 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
 Re: medaillion sluiting , 1350 - 1400 A.D
Dat is nog een mooie, bedankt voor de moeite grt Rob