Logo
Het is nu 05 maart 2026, 16:48

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Wat ik doe met mijn gevonden gouden voorwerpen! 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat ik doe met mijn gevonden gouden voorwerpen!
Hi Archeonist
Hele interesante bijdrage.
Heb me als goudzoeker altijd een beetje in dit thema verdiept.
Niet dat ik het zelf ooit ga doen, hoeveel % is het salpeterzuur wat je gebruikt ?
Hoe zit het als je het hele zaakje in koningswater oplost en het dat terug disteleerd, krijg je dan alleen het goud terug of alles ?
Je weet dat kwik een innige verbinding aan gaat met goud en er in veel landen op een zeer gevaarlijke manier met kwik word gewerkt in de goudzoek gebieden,
Zou je het hier ook zo kunnen doen, in een gesloten kast met speciale afzuigingen, houd ik dan het pure goud over of de totale legering ?
In principe, als je bv 10 kg 14 kt omsmelt, wat de grote opkopers zelf doen, heb je 5,85 kg puur goud, alle rest metalen zijn toch 4,15 kg waarvan
het meeste zilver is, dit is dus een leuk extraatje want hier krijg je niet voor betaald.
Dit is op kleine schaal te verwaarlozen, dus 14 karaat is meer waard als jij er voor krijgt.
Groet
Gerrit

04 sep 2013, 09:30
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
goed zo Gerrit

ik ben ook de hele nacht bezig geweeste met het goud ringen de schijden oplost .salpeterzuur er bij

het is helemaal gelukt

heb nu geen goud meer

04 sep 2013, 10:10
Profiel

Antwoord met een citaat
Goed zo Ed :as .Dag bij het eerste verhaal dat het daar ook mee eindigde.

04 sep 2013, 12:22
Profiel

Antwoord met een citaat
Jongens bedankt voor jullie enthousiaste reacties! Erg leuk!

pjottrr schreef:
wel grappig,

Ik heb mij ooit verdiept in het erwijderen van goud uit oude computerchips, lijkt relatief hetzefde te gaan.

Ik heb hier nog een stapeltje oude cpu's liggen waar totaal zo'n 6,5 gram puur goud uit gewonnen moet kunnen worden...

Eerst maar even wachten op een scheikundige :07

Pjottrr, goud uit oude computers halen dat doe ik ook, kijk maar naar de onderste foto. Dat goud komt van RAM sticks en een paar CPU's (bij elkaar iets van 5 gram). Hoeveel en welke CPU's heb jij liggen?

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

04 sep 2013, 16:49
Profiel

Antwoord met een citaat
krokdundee schreef:
Hi Archeonist
Hele interesante bijdrage.
Heb me als goudzoeker altijd een beetje in dit thema verdiept.
Niet dat ik het zelf ooit ga doen, hoeveel % is het salpeterzuur wat je gebruikt ?
Hoe zit het als je het hele zaakje in koningswater oplost en het dat terug disteleerd, krijg je dan alleen het goud terug of alles ?
Je weet dat kwik een innige verbinding aan gaat met goud en er in veel landen op een zeer gevaarlijke manier met kwik word gewerkt in de goudzoek gebieden,
Zou je het hier ook zo kunnen doen, in een gesloten kast met speciale afzuigingen, houd ik dan het pure goud over of de totale legering ?
In principe, als je bv 10 kg 14 kt omsmelt, wat de grote opkopers zelf doen, heb je 5,85 kg puur goud, alle rest metalen zijn toch 4,15 kg waarvan
het meeste zilver is, dit is dus een leuk extraatje want hier krijg je niet voor betaald.
Dit is op kleine schaal te verwaarlozen, dus 14 karaat is meer waard als jij er voor krijgt.
Groet
Gerrit

Dag Dundee, dit hele idee is eigenlijk geboren uit de frustratie van het nauwelijks kunnen zoeken naar goud in Nederland. Goudzoeken is namelijk ook een hobby van mij, ik heb zelf een goudsluis en alles in elkaar gezet. Om toch een beetje de goudkoorts te kunnen stillen ben ik hiermee aan de gang geweest.

Even wat antwoorden op je vragen:
-> Het salpeterzuur is 67%, dus geconcentreerd
-> Wanneer je alles in koningswater oplost dan kan je het goud niet terugkrijgen door destillatie. Het goud is namelijk in de oplossing als zogenaamde ionen aanwezig en niet als atomen. Als het als ion aanwezig is, dan vormt het nadat al het water verdampt is een zout en daar kun je niet zo maar het goud uithalen.
-> Als je 14 krt goud, een legering van bijvoorbeeld zilver en goud, oplost in kwik dan hou je na het verdampen van het kwik weer die legering over. Met kwik werken is interessant om het goud te scheiden van zand of blackzand. Absoluut een zeer giftige methode en ik zou dat zelfs met een zuurkast niet doen. Kwik is al gevaarlijk bij een concentratie in de lucht van 0,05mg/m3 en dat is heeeeel weinig.
-> Correct voor dat overige metaal naast het goud krijg je niets betaald en dat is een leuk extra'tje voor de opkoper. Natuurlijk moet zo'n opkoper wel iets verdienen en ik kan me voorstellen dat opkopers die een eerlijke prijs geven voor je goud, de winst halen uit de overige metalen in de legering.
-> Ja in principe zou 14 krt meer waard moeten zijn vanwege de andere metalen die er nog in de legering zitten. Maar ik weet zeker dat veel mensen zich graag in de maling laten nemen bij het inwisselen van goud als ze merken dat ze direct geld kunnen krijgen. Sommige kijken niet op een hondertje meer of minder.

04 sep 2013, 17:04
Profiel

Antwoord met een citaat
leuke topic :10 :10 :10
altijd interessant scheikunde :goezo:

goed om te zien dat je in een zuurkast werkt :10 :10

:goezo: Willem

04 sep 2013, 20:03
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
ja jw anders krijg je zo zuur koppie

04 sep 2013, 20:09
Profiel

Antwoord met een citaat
archeonist schreef:

pjottrr schreef:
wel grappig,

Ik heb mij ooit verdiept in het erwijderen van goud uit oude computerchips, lijkt relatief hetzefde te gaan.

Ik heb hier nog een stapeltje oude cpu's liggen waar totaal zo'n 6,5 gram puur goud uit gewonnen moet kunnen worden...

Pjottrr, goud uit oude computers halen dat doe ik ook, kijk maar naar de onderste foto. Dat goud komt van RAM sticks en een paar CPU's (bij elkaar iets van 5 gram). Hoeveel en welke CPU's heb jij liggen?

eeuhm ik heb een lijstje liggen. zie:

http://pjottrr.no-ip.org/cpulijstje.xls

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact

05 sep 2013, 11:51
Profiel

Antwoord met een citaat
pjottrr schreef:
archeonist schreef:

pjottrr schreef:
wel grappig,

eeuhm ik heb een lijstje liggen. zie:

http://pjottrr.no-ip.org/cpulijstje.xls

Je overzicht klopt in grote lijnen wel. Alleen weet ik dat de pentium pro bij lange na de 1 gram niet haalt, die opbrengst ligt ongeveer tussen de 0,3 en 0,5 gram. Verder is het bij processoren zo dat het goud zit op de pinnetjes, op de goldcaps en in het ceramische deel als minuscule draadjes. Pinnetjes, goldcaps en ceramische delen vergen allemaal weer een andere aanpak.

Hoe kom jij aan je waarden eigenlijk?

05 sep 2013, 13:47
Profiel

Antwoord met een citaat
http://www.ozcopper.com/computer-cpu-gold-yields/

Of die waarden allemaal kloppen is natuurlijk nog de vraag,

Maar mijn nieuwe huisgenote is schijkundige, dus dan kunnen we op een ( veilige) manier eens even kijken of het de moeite waard is van het goud winnen.

Ik weet dat het eigenlijk niet echt uit kan, maar gewoon het doen lijkt me al mooi genoeg :07

totaal heb ik voor deze bult cpu's ongeveer 60 euro betaald

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact

05 sep 2013, 21:39
Profiel

Antwoord met een citaat
:oooo :oooo :oooo

Erwin! Leuke topic :10

Groeten, Cyril

05 sep 2013, 22:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Trash schreef:
:oooo :oooo :oooo

Erwin! Leuke topic :10

Groeten, Cyril

Bedankt Cyril! :10

Pjottrr,

Als ik tijd heb zal ik je even een receptje sturen, dan weet je wat je moet doen.

06 sep 2013, 09:34
Profiel

Antwoord met een citaat
ah dat zou geweldig zijn,

had al veel oop jijbuis zitten loeren, maar een nederlandstalig recept zou heel mooi zijn :07

06 sep 2013, 11:22
Profiel

Antwoord met een citaat
Dit is echt super om te lezen en te zien hoe het werkt ,echt top :whoea:

06 sep 2013, 17:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik heb een poos in een gieterij gewerkt als smelter en daar gebruikte ik thermokoppels met een platina-platina/rhodium draadje in het glazen buisje.
Bijlage:
images.jpg

Deze heb ik eens een jaartje opgespaard en zie hier het resultaat:....nog geen twee gram.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

02 dec 2013, 12:19
Profiel

Antwoord met een citaat
..

Laatst bijgewerkt door archeonist op 01 feb 2014, 17:47, in totaal 1 keer bewerkt

01 feb 2014, 17:45
Profiel

Antwoord met een citaat
Raafje schreef:
Ik heb een poos in een gieterij gewerkt als smelter en daar gebruikte ik thermokoppels met een platina-platina/rhodium draadje in het glazen buisje.
Bijlage:
images.jpg

Deze heb ik eens een jaartje opgespaard en zie hier het resultaat:....nog geen twee gram.

Toch leuk, kun je aan een juwelier verkopen, ik schat dat je er iets van 50 of 60 euro voor zal krijgen.

01 feb 2014, 17:47
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2