Logo
Het is nu 03 jun 2026, 22:11

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Scherven als informatie bron 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Scherven als informatie bron
Hallo allemaal,

Regelmatig krijg ik de tip om voor het zoeken op een akker te kijken naar de aanwezigheid van scherven. Ik merk dat ik dit in de praktijk lastig vind. Ik heb al een paar keer enkele uren op een scherven akker gezocht zonder iets noemenswaardig te vinden. Ik denk dat het herkennen van 'goede' scherven enorm kan helpen. Ik denk ook dat meer beginnende zoekers hier tegenaan lopen.

Ik heb daarom een aantal scherven op akkers verzameld en gefotografeerd. Kunnen jullie mij een duwtje in de goede richting geven qua scherven? Zit er iets interessants tussen of valt het vooral onder de noemer 'grootmoeders servies'? :04

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

04 nov 2013, 13:23
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Scherven als informatie bron
beste hans,

voor zover ik weet wat scherven betreft moet je de dikke stukken vinden, dus dik porcelein aan een enkele kant bewerkt, kleuren op 2 kanten duid op latere fabricage.het dunne porcelein is tevens van jongere leeftijd

en lang niet altijd daar waar scherven vinden vind je, heb wel akkers gehad die vol lagen met scherven maar inmiddels kaalgeplukt waren :07

ikzelf vind de kwaliteit grond belangrijker,graaf liever hier in het gooi waar veel zand verwerkt is door de aarde,de kans dat de munten er beter uitkomen is groter,en heb liever een leesbare duit dan 20 onherkenbare muntjes :10 in dikke kleilagen en dergelijk ga je eigenlijk alleen voor zilver of goud,de rest is vaak meuk :01

04 nov 2013, 13:37

Antwoord met een citaat
Top Danny!

Hier in de omgeving zit ik idd veel te ploeteren in de klei, van de munten was idd niets meer te maken. Ik zal eens letten op de dikke scherven, ben een akker tegen gekomen waar ik regelmatig dikke scherven tegen kwam, misschien nog een bezoek waard :07 verder eens op zoek naar andere grond, ik zal de kaarten eens raadplegen. In ieder geval bedankt!

04 nov 2013, 13:52
Profiel
Antwoord met een citaat
kijk ook eens hierna...www.kaart.cc

een site met goede bonnekaarten die je kan vergelijken met of de hedendaagse kaart of sateliet,op deze manier kan je de akker van nu en toen zien,gaat niet verder terug tot circa 1850 maar is een goed begin..

let op de hoge stukken in de akkers,hier trekt het water sneller weg dus tast de munt minder aan.

en tenslotte geef je ogen de kost,knotwilgen aan de rand is altijd goed,verder boomgaarden en groepjes bomen en struiken midden in een veld duid vaak op een huis of gebouw wat er heeft gestaan..

let wel ben ook pas enkele maanden bezig dus heb de wijsheid niet in pacht,andere zullen je zekers ook goede tips geven :10

veel piepplezier :goezo:

04 nov 2013, 14:13

Antwoord met een citaat
probeer eens een opgraving als vrijwilliger mee te doen. vragen over scherven kun je dan
direct stellen aan de profs.

wordt lid van de plaatselijke heemkunde vereniging. vaak gaan die zo nu en dan er op uit
om met een groep, scherven op lokale akkers te verzamelen en te determineren.

boeken lezen, daar staat informatie in :dansenderomein:

succes :10 grt ad

04 nov 2013, 15:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]