Logo
Het is nu 04 maart 2026, 08:12

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Even voorstellen ... 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Even voorstellen ...
Al een poosje lid, maar pas sindskort zoekende. Heb een verdwenen schans op het oog, die het leger uit Munster over de weg door het veen moest tegenhouden. Van gevechten is het nooit serieus gekomen, de schans is uit het landschap verdwenen, maar er moet toch zeker wat te vinden zijn, lijkt me. Alleen ben ik nog niet zeker over de afstand vanaf de vermoedelijke plaats waar ik moet zoeken. Hoe ver verspreiden zich zulke resten over de eeuwen heen?

Mijn eerste zoektocht leverde vooral ijzer op en twee scherven op het oog. Te zien op de bijgevoegde foto's.

Wat is de juiste afstand om vanaf de vermoedelijke plaats te zoeken na eeuwen erosie en landbouwactiviteiten? Heeft iemand tips om systematisch zo'n vermoedelijke vindplaats af te zoeken?

Beste groeten,

Dieperik

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

03 feb 2014, 23:58
Profiel WWW
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Even voorstellen ...
hoi @Dieperik,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fijn dat je de weg naar 'bodemvondstenwereld' hebt gevonden en we heten je van harte :gf en we hopen dat je een aangename tijd tegenmoet kan zien en vooral het plezier dat je hierin beleeft :05 :goezo:

Dieperik schreef:
.

Wat is de juiste afstand om vanaf de vermoedelijke plaats te zoeken na eeuwen erosie en landbouwactiviteiten? Heeft iemand tips om systematisch zo'n vermoedelijke vindplaats af te zoeken?
Heb je het al eens geprobeerd met google earth :06

Wens je veel Afbeelding succes en geluk met 't vinden van je droomvondsten :uyh

mvg Chris :03

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

04 feb 2014, 00:34
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Van harte welkom! :10

04 feb 2014, 00:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Goedeavond Coinhunter Chris,

Yep, ik had al gekeken via Google Earth, maar door jouw vraag heb ik nog wat meer opties uitgeprobeerd. Zo heb ik vanuit 'de ruimte' leren meten, wat vast en zeker handig is. Op de onderstaande foto zie je aan de linkerkant een licht vierkant tegen de weg liggen. Gemeten vanuit de lucht zou dat vlak zo'n 80 meter bij 80 meter zijn. Is dat een realistische afmeting voor bijvoorbeeld een schans? Het donkere vlak links daarvan is op het moment erg vochtig, er blijft water staan.
In het lichte vlak heb ik nog niet gezocht. Ik ging uit van schietoefeningen vanaf de schans en hoopte op een afstand van 300 meter musketkogels te vinden. Gisteren via wikipedia uitgevonden dat zelfs schieten met musketten bijna close-combat was, die kogels gingen niet veel verder dan 170 meter en verloren op die afstand al hun dodelijkheid. En dan in gunstige gevallen er maar 1 per minuut kunnen afschieten ... zenuwslopend met een oprukkend leger dat je de keel wil doorsnijden ...
Zie jij op de luchtfoto meer aanwijzingen? Want de schans kan net zo goed meer naar rechts op de foto hebben gelegen. Dat maakt het zoeken spannend ... nooit weten wat je waar tegenkomt.

Dank voor je reactie,

Dieperik

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door Dieperik op 04 feb 2014, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt

04 feb 2014, 21:36
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
ik zou eens kijken met www.kaart.cc en dan kan je wellicht het een en ander vergelijken met toen en nu :10

let wel,voor een of andere reden zijn de bonnebladen niet zichtbaar,is al enkele dagen en snap niet waarom.

hoe dan ook check deze site even

04 feb 2014, 21:46

Antwoord met een citaat
welkom op het forum

04 feb 2014, 22:13
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Welkom :10 :10 :10

04 feb 2014, 22:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank Danny R. voor de tip. De website http://www.kaart.cc heb ik aan mijn favorieten toegevoegd en zal daar voorlopig wel blijven staan. De bonnebladen staan op dit moment inderdaad op nonactief, wellicht is men bezig om de website (of de database) aan te passen?

Of de bonnebladen veel gaan helpen weet ik niet. Als ik de weinige bronnen over de schans moet geloven, is deze al eeuwen geleden 'met de grond gelijk gemaakt'. Daar zijn vast geen buldozers aan te pas gekomen en hoe ver kun je grond met een schep, handkracht en een door een paard getrokken kar verplaatsen? De schansdrek is hooguit over het land verspreid om de schrale akkergrond in de omgeving te bemesten.

De website http://www.kaart.cc leverde echter wel weer een nieuwe luchtfoto op, vanuit een andere hoek.

Dank voor de verwelkoming op dit forum ook aan Youri1995, Eeric72 en Koudi uit Silvolde.

Beste groeten,

Dieperik

04 feb 2014, 23:22
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
:gf je bent met een mooi project bezig zeg, :10

05 feb 2014, 21:36
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
welkom :goezo: en veel plezier hier
gr marin