|
|
Het is nu 03 maart 2026, 14:23
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
Opknappen antieke fabrieksstoelen
| Auteur |
Bericht |
|
jeroen V.
|
 Opknappen antieke fabrieksstoelen
Gisteren heb ik 2 antieke fabrieksstoelen verkregen. Een zwaar leven hebben ze zeker achter de rug? Mogelijks jaren 30/40 maar hiervoor tast ik nog een beetje in het duister. Beide stoelen waren zeer smerig. Vandaag dan maar eens begonnen met het ontvetten en schoonmaken van 1 van de stoelen. Dit via een soda oplossing en ammoniak  (zelfde als bij vondsten dus  ) Aardig gelukt denk ik zo :). Foto's tonen een donkere stoel, deze is nog niet gereinigd. En een lichte reeds gereinigde stoel. Let wel op, beide stoelen zijn nat, bij de donkere stoel geeft dit geen vertekend beeld, de lichte stoel is droog vele malen lichter. Wat er nog moet gebeuren: -Hout schuren (grove korrel naar fijne korrel) -vernissen -was -Ijzer schuren -Grondlaag -verf En dan kunnen deze mooie stoelen gebruikt worden     
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 02 maart 2014, 18:08 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Re: Opknappen antieke fabrieksstoelen
Goed werk Jeroen, ga er mee verder Salvage Rescuerer Groetjes, Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 02 maart 2014, 19:19 |
|
 |
|
Youri1995
Geregistreerd: 06 jul 2013, 20:20 Berichten: 3619 Woonplaats: Breda
|
Mooi hoor, leuk dat zo'n stukje geschiedenis op deze manier bewaard blijft en opnieuw weer gebruikt kan worden! 
_________________ "Aequam memento rebus in arduis servare mentem"
|
| 02 maart 2014, 19:45 |
|
 |
|
gertimmerzeel
Geregistreerd: 15 maart 2011, 10:03 Berichten: 4136 Woonplaats: Breukelen
|
Mooi project om je op uit te leven! Heb je wel eer van je werk.! Wat ik niet helemaal snap is de afwerking met vernis en was, heb altijd begrepen dat het of het een of het ander is, volgens mij heeft was over vernis geen zin toch? Was moet op kaal hout volgens mij om er lekker in te kunnen trekken toch? Groet Gert
_________________ Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-
|
| 03 maart 2014, 00:26 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Iedereen bedankt voor de reacties! gertimmerzeel schreef: Mooi project om je op uit te leven! Heb je wel eer van je werk.! Wat ik niet helemaal snap is de afwerking met vernis en was, heb altijd begrepen dat het of het een of het ander is, volgens mij heeft was over vernis geen zin toch? Was moet op kaal hout volgens mij om er lekker in te kunnen trekken toch? Groet Gert Blijkbaar zou er een soort was bestaan die in combinatie met vernis van hetzelfde werk wel aangebracht moet worden, zou speciaal voor antiek te restaureren zijn. Althans dat heeft een bevriend antiquair me verteld. En toen ik de rpijs hoorde viel ik achterover. Dus daarstraks maar gewone vernis gekocht Net op de eerste stoel een eerste laag verf op het metaal aangebracht! Deze kleur benadert de oorspronkelijke verfkleur die op sommige plekken nog zichtbaar was (onder al het vuil van 60-70 jaar lang). Ohja ondertussen oo kte horen gekregen dat deze uit de jaren 40 stammen   
Tot ziens
|
| 03 maart 2014, 15:36 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Tot ziens
|
| 05 maart 2014, 13:51 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Tot ziens
|
| 05 maart 2014, 14:00 |
|
 |
|
€rik
|
Netjes hoor!! Leuke bezigheid!! Gr €rik
_________________ ik zoek met de xp deus v4 ws5 en pinpointer! En met Bert555!
|
| 05 maart 2014, 14:25 |
|
 |
|
Youri1995
Geregistreerd: 06 jul 2013, 20:20 Berichten: 3619 Woonplaats: Breda
|
Ziet er goed uit! 
_________________ "Aequam memento rebus in arduis servare mentem"
|
| 05 maart 2014, 16:50 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Mijn Ouders hebben nog een oude schoolbank staan ook. Vandaag maar eens begonnen met die naar buiten te sleuren om te beginnen met de houtreiniging. Duidelijk is nu gebleken dat deze bank al eens opgeknapt is door het houtvulsel in de spleten en gaten. Zonde, dit wordt peuteren, een bank met spleten en gaten is veel mooier. Het werkblad van de bank heeft een eerste reiniging (met amoniak gehad) en is afgespoeld, morgen verder reinigen. Zal lang duren voor alles proper is  . Dan opschuren (handmatig geeft het mooiste resultaat, ook nog een irritant klusje) daarna alles in de vernis Groeten Jeroen
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Tot ziens
|
| 28 maart 2014, 17:35 |
|
 |
|
btns
|
Ik zie mijn oude tekenstoelen. Inplaats van een vaste schroef in de poot hoort er een L-vormig draadstuk op te zitten dat je met de hand kon vastzetten. Een beetje zoals dit ___|
|
| 28 maart 2014, 18:55 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|