|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:48
|
| Auteur |
Bericht |
|
Mat
|
 Re: Detectorverbod Houten!
dagobert schreef: The twins schreef: We moeten een zoekersbond op richten......... anders kunnen we met een paar jaar verhuizen The twins Een zoekersbond is er al twins. Dan spreek je over detectorvereniggingen. Maar dit blijkt ook niet meer te helpen. Het ene naar het andere verbod wordt uit de grond gestapt totdat er geen lol meer is om nog eens met je detector op pad te gaan. Dan mogen we alleen nog maar op het strand zoeken naar kleingeld. Ik dacht dat detectorhobbyisten na het vinden van de Keltische muntschat nu waardevoller zouden zijn. Maar nee hoor. Aan de andere kant van Nederland trappen ze ons hard onderuit!!! Dagobert Ja, Dan zit er voor jullie niks anders op dan ook een Keltische muntschat te vinden. Mischien is dit wel een Hint van de gemeente naar jullie toe.  Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 20 nov 2008, 18:29 |
|
 |
|
dagobert
|
Mat schreef: dagobert schreef: The twins schreef: We moeten een zoekersbond op richten......... anders kunnen we met een paar jaar verhuizen The twins Een zoekersbond is er al twins. Dan spreek je over detectorvereniggingen. Maar dit blijkt ook niet meer te helpen. Het ene naar het andere verbod wordt uit de grond gestapt totdat er geen lol meer is om nog eens met je detector op pad te gaan. Dan mogen we alleen nog maar op het strand zoeken naar kleingeld. Ik dacht dat detectorhobbyisten na het vinden van de Keltische muntschat nu waardevoller zouden zijn. Maar nee hoor. Aan de andere kant van Nederland trappen ze ons hard onderuit!!! Dagobert Ja, Dan zit er voor jullie niks anders op dan ook een Keltische muntschat te vinden. Mischien is dit wel een Hint van de gemeente naar jullie toe.  Gr Mat Nog nooit een keltische munt gevonden in gemeente Houten. Laat staan een hele Keltische schatvondst!!! Dagobert
|
| 20 nov 2008, 18:44 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
weetje wat het erg is dat de archeologen als ze een opgraving doen .laten ze ook de helf zitten en graven ze een groot gat hier in verdwijnd de stort om hun schand te verbergen zelf wij mogen niet de stort na zoeken en een zoekmaat uit drente heeft een paar weeken geleden nog een grafheuvel ondekt en melt dit aan de archeologen daar mooi toch en waar hebben het over 30 cm diep de bouwvoor dit spel de echt schatgraver in de hand die gat tocht wel door groetjes de ed
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 20 nov 2008, 19:00 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi All Laat ze dit maar eens lezen in Houten. http://minelabowners.com/forum/viewtopi ... highlight=Groetjes Gerrit
|
| 20 nov 2008, 19:08 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
Och detectorverbod of niet, als ik toestemming van de boer heb mag ik ten allen tijde mijn verloren autosleutel met een metaaldetector opsporen Blijven samenwerken met de instanties en de vondsten gewoon blijven aanmelden is volgens mij het beste wat je in dit geval kunt doen. Natuurlijk is het frustrerend als je alweer zo'n bericht leest en hoop je eens op een stukje begrip van het ambtelijke apparaat. Zoals we gezien hebben kan het ook heel goed samengaan en die manier van werken is een basis waar niet alleen de zoekers maar ook de archeologen naar toe moeten werken. Als men nou eens in de gaten kreeg dat we zoeken naar een stukje geschiedenis in tastbare vorm in plaats van ons af te schilderen als schatgravers, dan denk ik dat er veel meer mogelijkheden zijn dan domweg, DOMWEG, maar ophef te gaan maken over een detectorverbod. Mensen die dit roepen zijn niet capabel, daar zij het vermogen niet bezitten om tot een werkbare oplossing te komen. Wat wel weer een leuke bij komstigheid is: Het kostenplaatje wat hierbij komt kijken weegt niet op tegen het belang van een verbod.
_________________ Soms...........
|
| 20 nov 2008, 19:24 |
|
 |
|
speerpunt
|
Vandaag nog een archeoloog gesproken en het detectorverbod besproken, deze stonden hier niet achter en zeiden dan ook met klem dat dit eventuele verbod bij Houten niet van Archeologische kant afkomt!!! Hij zei ook dat de bouwvoor eraf wordt getrokken en niet wordt bekeken. Dus dat wij er goed aan doen om dit af te zoeken. Dus gelukkig bestaan er ook nog steeds archeologen die normaal kunnen nadenken en ons onze hobby gunnen...
groetjes speerpunt
|
| 20 nov 2008, 21:44 |
|
 |
|
dagobert
|
speerpunt schreef: Vandaag nog een archeoloog gesproken en het detectorverbod besproken, deze stonden hier niet achter en zeiden dan ook met klem dat dit eventuele verbod bij Houten niet van Archeologische kant afkomt!!! Hij zei ook dat de bouwvoor eraf wordt getrokken en niet wordt bekeken. Dus dat wij er goed aan doen om dit af te zoeken. Dus gelukkig bestaan er ook nog steeds archeologen die normaal kunnen nadenken en ons onze hobby gunnen...
groetjes speerpunt Het gaat er inderdaad om,om het gunnen. Vele mensen bekijken de forums en zien ook wat er allemaal uit de grond gepiept word. De mooiste voorwerpen zien na eeuwen weer het daglicht. Maar het is/zou toch niet de bedoeling mogen zijn dat deze mooie vondsten bij jou/jullie in de vitrine komt te liggen met de gedachte dat ze het zelf konden vinden en waar gaan die vondsten dan naar toe?? Juist,in het depo!! Vele vondsten die gevonden worden door bepaalde instanties verdwijnen in bakken en dozen. Nooit(misschien nooit) zullen ze te bewonderen zijn door derden. Voor altijd liggen die mooie vondsten stof te sparen. Dit hebben ze waarschijnlijk liever dan dat het bij jou/jullie in de vitrine komt te liggen. Hoevelen van ons laten met trots hun vondsten zien aan familie en vrienden. Of geven hun vondsten in bruikleen aan een museum?? Heel veel!! Wat is nu echt de reden van een verbod??? Komen ze daarmee??? Nee,natuurlijk niet. Het is makkelijker om gewoon een verbod in te stellen. Een verbod helpt naar mijn mening niet. Samenwerking wel. Maar dan moet er wel op een eerlijke manier samen gewerkt worden. En hier schort het ook wel eens aan. Het gaat gewoon om het gunnen. Maar omdat de buurman een nieuwe auto heeft moeten wij er ook gelijk maar een. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar. Al met al een hele zware discusie waar meerdere partijen waarschijlijk nooit uit komen. Maar een verbod???? Aan me nooit niet!!! Dagobert
|
| 20 nov 2008, 22:42 |
|
 |
|
dagobert
|
Beste medezoekers,
Heb vandaag met de desbetreffende persoon gespoken en kan jullie melden dat deze mevrouw voor rede vatbaar is. Ze blijft ook bij haar standpunt over een zoekverbod voor 18 momumenten. Waarom deze 18 monumenten? Dit omdat deze monumenten zeer belangrijk zijn voor de archeologische diensten,dus ook de vondsten. Dat er op een beschermd monument niet gezocht mag worden wisten we natuurlijk al maar werd in de jaren wel gedoogd. En als de boer toestemming geeft wie houd jou dan tegen??
Na een lang gesprek ben ik wel wat wijzer geworden en zal dan ook het volgende doen.
Op het stadhuis/gemeentehuis ligt een map/dokument die voor ieder te bezichtigen is. Hier kunt u kijken welke monumenten op de lijst staan voor een APV/detectorverbod. Ik zelf zal ook dit dokument inzien om te kijken welke monumenten op de lijst staan. Waar ik zelf bang voor ben is dat er ook monumenten op staan waar ik al jaren zelf zoek,met toestemming uiteraard. Ik zou het zeer betreuren als ik niet meer op deze plekken mag zoeken.
Verder staat de gemeente open voor bezwaar en zal dan ook zeker meegenomen worden voordat men over deze zaak beslist. Ik ga hier zeker mee aan de slag omdat een verbod naar mijn mening alleen maar een hoop verpest voor vele andere zoekers. Nu is het Houten. Straks heel Nederland!!! En Houten is zo ie zo niet de eerste gemeente die een APV/detectorverbod komt. Er zijn er al heel erg veel.
Iedereen die bezwaar heeft voor APV,s/detectorverboden ongeacht voor welke gemeente/stad/dorp/enz....zal ik willen vragen ook bezwaar te maken. In dit geval gaat het om de gemeente Houten maar kan straks ook bij jou in de buurt komen. Schrijf zelf eens een brief met jou doel van het zoeken. Laat deze mensen zien,dat een detectorhobbyist ook een persoon is die van archeologie houd. En niet dat ze ons als schatgravers zien. Alleen zo maken we ons hard voor onze hobby. Want hoe lang zal het duren voordat ze bij jou in de buurt een ApV willen??
Het adres heb ik even niet bij de hand omdat ik bij mijn maatje aan het forumen ben. Ik dacht het te hebben zien staan in het eerste bericht bovenaan. Telefoonnummer zo ie zo. Bel anders even voor het adres. Het word zeker meegerekend in deze zaak!!!
Dagobert
|
| 24 nov 2008, 22:07 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi dagobert 
|
| 24 nov 2008, 22:55 |
|
 |
|
speerpunt
|
Top Dagobert doe je best! SUCCES groetjes speerpunt/rob 
|
| 24 nov 2008, 23:39 |
|
 |
|
Joop
|
Goed werk Dagobert!
Ik ga in ieder geval een brief schrijven.
Het juiste adres voor het indienen van een bezwaar is:
College van burgemeester en wethouders Postbus 90 3990DA Houten
Misschien handig als je op de envelop vermeld "bezwaarschrift metaaldetectorverbod"
Hiervoor heb je tot 6 weken na 19 november de tijd, als ik het goed heb is dat precies tot het einde van het jaar.
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 25 nov 2008, 10:13 |
|
 |
|
dagobert
|
Joop schreef: Goed werk Dagobert!
Ik ga in ieder geval een brief schrijven.
Het juiste adres voor het indienen van een bezwaar is:
College van burgemeester en wethouders Postbus 90 3990DA Houten
Misschien handig als je op de envelop vermeld "bezwaarschrift metaaldetectorverbod"
Hiervoor heb je tot 6 weken na 19 november de tijd, als ik het goed heb is dat precies tot het einde van het jaar. Hey Joop, Bedankt voor het plaasten van het adres Samen staan we sterker dan een persoon. Dus laat ook jou bezwaar geleden op het zoekverbod in Houten. Ook jou omgeving kan aan de beurt komen. Dagobert
|
| 25 nov 2008, 21:28 |
|
 |
|
Joop
|
Ja, want ik woon in Houten.... 
|
| 26 nov 2008, 11:33 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Het detector verbod zat er al 2 jaar aan te komen in Houten met dank aan joop van herwijnen van de archeologische werkgroep Leen de Keizer  Ik zal ook een bezwaar schrift indienen 
|
| 26 nov 2008, 22:24 |
|
 |
|
Joop
|
top danny 
|
| 26 nov 2008, 22:39 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Inmiddels gemaakt Joop, morgen gaat het op de post 
|
| 26 nov 2008, 23:08 |
|
 |
|
FlorisV
Geregistreerd: 19 apr 2008, 00:11 Berichten: 92 Woonplaats: Amsterdam
|
Veel succes met jullie actie. Zoals Dagobert als schreef is Houten niet de eerste gemeente die met een detectorverbod bezig is, er zijn er al veel die een detectorverbod kennen. Uit het eerste bericht haal ik dus ook dat de boeren hun land daar niet meer mogen ploegen? Vrij onzinnig, want na jarenlang ploegen is elk klontje grond als eens aan de oppervlakte geweest en is de eerste 60 cm in de diepte allang verstoord.. We gaan niet meer vooruit qua vrijheden, maar gaan weer terug naar de jaren´50 wat betreft regeltjes en op elkaar letten. De overheid is nu bezig met ons te vertellen dat we terug naar het fatsoen moeten, maar ze slaan m.i. volledig de plank mis. De echte problemen worden niet aangepakt. Burgertje pesten noem ik het. Als er een economisch belang is dan mag een monument wel worden verstoord, kijk maar bijv. naar Alphen. De detectoramateurs op de stort waren vrijwilligers, dankzij hen zijn vele voorwerpen bij de archeologische dienst aangemeld die anders nooit gevonden zouden worden als daar niet gezocht zou mogen worden. Ik moet wel toevoegen dat dit wel een unieke samenwerking was tussen de prov. archeoloog en de stortzoekers. Nogmaals succes, ben alleen bang dat de bureaucratie weer gaat winnen Groeten FlorisV
|
| 27 nov 2008, 02:27 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
bedankt voor je mooi verhaal floris 1 groetjes de ed
|
| 27 nov 2008, 13:20 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 29 nov 2008, 20:58 |
|
 |
|
Rene Verhoef
|
Daar heb jij geen last van Bubba Nou nog vol houden Gr Rene
|
| 29 nov 2008, 23:02 |
|
 |
|
dagobert
|
gr bubba ( laten we positeif blijven , er zijn akkers genoeg over)  [/quote] Nog wel Bubba,nog wel. Dagobert
|
| 29 nov 2008, 23:55 |
|
 |
|
Joop
|
Vandaag met Benno en FAR BEYOND DRIVEN op pad geweest in de buurt van Houten. Het was een ontnuchterende ervaring. De gemeente Houten heeft landeigenaren die een monument op hun land hebben al een brief gestuurd en geadviseerd om geen zoekers toe te laten. De precieze strekking van de brief ken ik niet. Het dieptepunt van de dag was een bezoek aan een hele aardige boer die ons vertelde dat het wat hem betreft voorbij was, ook als is er geen monument te bekennen op zijn grondgebied. "Als er bij mij op het land wat wordt gevonden is het straks een monument en mag ik hier niets meer doen, niet meer ploegen, geen grondbewerkingen meer doen en dan ik vrees dan voor mijn broodwinning". Voor mij wordt het in de toekomst veel autorijden ben ik bang. 
|
| 02 dec 2008, 20:28 |
|
 |
|
jeep
|
Jammer voor jullie zoek plekjes dat zijn de nadelen van archeologen ze maken de boeren en grondverzet bedrijven doodsbenauwd met zulke teksten. [praat uit ervaring]
gr jeep
|
| 02 dec 2008, 20:37 |
|
 |
|
Peepplaza
|
De boeren hebben schijnt al eens eerder een brief gehad dat ze niet meer mochten diep ploegen vanaf die tijd werdt het ook al iets lastiger om toestemming te verkrijgen maar op deze manier wordt het idd nog lastiger Joop 
|
| 03 dec 2008, 00:36 |
|
 |
|
Joop
|
Het is allemaal heel spijtig Danny! als je bedenkt dat we ons zo netjes hebben gedragen de afgelopen jaren. Vondsten aangemeld en meegeholpen met opgravingen. Dan is dit toch wel een beetje zuur. 
|
| 03 dec 2008, 00:41 |
|
|