|
|
|
|
|
|
Het is nu 04 maart 2026, 14:09
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Plak z.j. 1582 Hasselt (Overijssel)
| Auteur |
Bericht |
|
daantje83
|
 Plak z.j. 1582 Hasselt (Overijssel)
Diameter: 14mm Gewicht (massa): n/a Metaal: biljoen
vond vandaag 2 aparte 3 steden plakjes ik weet het niet zeker maar het lijkt me dat bij deze de 3 wapen schilden in 1 schild zijn verwerkt of is dit een plak voor alleen deventer ?
in ieder geval ik had hem nog niet eerder gezien.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door daantje83 op 20 apr 2014, 10:09, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 20 apr 2014, 09:49 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: apart 3 steden muntje ?
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 20 apr 2014, 09:57 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
 Re: apart 3 steden muntje ?
Speciaal geval. Een zeldzaam muntje. Heb dan ook jou munt moeten bewerken om net iets meer te kunnen zien. (zie onderstaande foto's) Graag ook de massa steeds aan te geven aub. Muntheer: Hasselt (Overijssel) Denominatie: Plak Slagplaats: Overijssel Datum: z.j. 1582 Materiaal: Biljoen Massa: Diameter: 14 mm. Voorzijde: Lang versierd gelelied kruis. MONE - NOVA -CIVIT - HASS Keerzijde: Wapenschild beladen met een adelaar, de borst gedekt door het stadswapen van Hasselt. + BNEDIC . Q .VE . IN . NO . DO Lit: Van der Chijs XVII.4-5, JC van der Wis 2.24.2
HASSELT Hanzestad en muntplaats in Overijssel, ontstaan als stapel-en overslagplaats aan de samenvloeiing van een oude IJsselarm (thans Zwartewater) en de Vecht. Tussen 1415 en 1517 is er door drie Utrechtse bisschoppen gemunt. Onder Philips II is er tussen 1562 en 1567 een Bourgondisch landsheerlijk munthuis werkzaam geweest. In 1582 meende het stadsbestuur, op grond van het feit dat er ooit munt was geslagen, zich muntslag te kunnen veroorloven en werden er drieplakken en plakken naar het voorbeeld van de Drie Rijkssteden geslagen. De fabricage van dit kleingeld bleek weinig succesvol. In 1584 werd besloten van verdere muntslag af te zien.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 20 apr 2014, 17:14 |
|
 |
|
daantje83
|
 Re: Plak z.j. 1582 Hasselt (Overijssel)
bedankt weer de speyte
hasselt had ik echt niet gedacht zeer leuk en leuk dat die ook weer wat zeldzamer is. ik zal binnen kort toch nog eens die andere muntjes ook onder de aandacht brengen
wat ik zelf apart vind nooit 1 gevonden en nu een akker daar liggen ze meer als duiten jammerlijk is het maar een stukje van 50 bij 30 meter ongeveer maar ze blijven maar komen.. hebben sowieso huizen gestaan vind zeer aparte spijkers
is er een 3 steden plakken website toevallig net als duiten.nl ?
|
| 20 apr 2014, 17:28 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
daantje83 schreef: bedankt weer de speyte
hasselt had ik echt niet gedacht zeer leuk en leuk dat die ook weer wat zeldzamer is. ik zal binnen kort toch nog eens die andere muntjes ook onder de aandacht brengen
wat ik zelf apart vind nooit 1 gevonden en nu een akker daar liggen ze meer als duiten jammerlijk is het maar een stukje van 50 bij 30 meter ongeveer maar ze blijven maar komen.. hebben sowieso huizen gestaan vind zeer aparte spijkers
is er een 3 steden plakken website toevallig net als duiten.nl ? Ik heb geen weet van een site voor De Driesteden muntslag. Ik moet me behelpen met muntboeken.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 20 apr 2014, 17:53 |
|
 |
|
sjoho
|
Mooi en bijzinder muntje Ik heb wel een boek over de driestedenmuntslag. Zal er eens in kijken 
|
| 20 apr 2014, 18:07 |
|
 |
|
bennie
|
Deze zie inderdaad niet vaak voorbij komen, mooie munt
|
| 21 apr 2014, 12:27 |
|