|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:49
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
PatrickW
Geregistreerd: 17 apr 2008, 23:04 Berichten: 235 Woonplaats: Amersfoort
|
 Titanium zoekers schep
@all,
Net als een aantal jaar geleden met de aluminium armsteunen voor de explorers is er nu het idee geboren om een aantal titanium scheppen te gaan maken voor een aantal zoekers, zoals veel weten heb ik zakelijk een lasbedrijf en wij lassen dus ook o.a. titanium. Voordeel van titanium is super licht gewicht en enorm sterk, tot wel 15x de sterkte van Rvs.
Nu kwamen we daarna op het idee om weer een soort van oproep op forums te zetten, om zo een collectief te starten, want ik denk dat er misschien wel meer interesse is voor deze scheppen. Titanium is heel duur en het bewerken en lassen heel moeilijk, en voor een enkel schepje zou je daarom zo'n 400 euro kwijt zijn. Maar hoe meer we er tegelijk kunnen maken hoe meer ik de materiaal leverancier (in Japan) onder druk kan zetten en hoe beter we de arbeidsuren kunnen verdelen, bij genoeg animo kan het dan heel interessant worden voor " de normale mensch".
Zoals ik al aangaf s Titanium lassen en bewerken is moeilijk, en er zijn een aantal limieten op dat gebied. Als voorbeeld hebben we een veel gebruikte/verkochte Rvs schep genomen, en deze op sommige delen aangepast zodat deze in titanium gemaakt kan worden. Het gewicht van dit schepje (zie bijlage) is zo'n 500 gram, dat is natuurlijk een enorm verschil met de Rvs versie. Een schepje als deze kan je zo in je rugzak steken of aan je been of lichaam hangen zonder dat je er last van hebt en ook zullen mensen met hand/ arm klachten er veel baat bij hebben.
Mocht iemand de voorkeur geven aan een ander type schepje of iets anders qua ontwerp willen (bijvoorbeeld D handvat) hoor ik dat graag, en mogelijk kunnen we dat meenemen in het ontwerp. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat er één of misschien maximaal twee types komen om het betaalbaar te houden.
Ik wil dus polsen hoe men hier over denkt en hoor graag wie er eventueel geïnteresseerd is in zo'n lichtgewicht schep, uiteraard slijt alles maar je koopt zo'n schep in principe "voor het leven". Ook ben ik benieuwd naar wat men zou willen uitgeven voor zo'n schep, we kunnen dan gezamenlijk kijken of we een streefbedrag kunnen halen.
Mvg Patrick
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ 16 jaar detector geschiedenis!
Minelab explorer 2 + Tesoro Cibola White's IDX Pro White's classic III White's classic II Micronta 3001
|
| 21 mei 2014, 09:11 |
|
 |
|
V3i
|
 Re: Titanium zoekers schep
Zelf zou ik dan idd graag het D handvat willen . Ook zou ik liever aan de schep ( het blad) een vlak stuk hebben waar je je voet op kunt zetten , dan de hoger geplaatste zijstukken.
Tevens zou ik een bepaalde lengte van de schop wensen , is dit dan voor iedereen apart te bestellen ? ( b.v. 4 of 5 verschillende lengtes)
Als maximum prijs zou ik voor mijzelf aan een 80 -95 euro denken.
|
| 21 mei 2014, 10:12 |
|
 |
|
PatrickW
|
V3i,
Het D handvat is inderdaad een optie die verschillende mensen hebben aangegeven, ik ben aan het kijken hoe dit technisch te halen is, omdat het buigen van TI bijzonder moeilijk is in deze kleinere radiussen.
Het vlakke stuk aan het blad is mogelijk.
De lengte van de schep is in principe ieder afzonderlijk af te meten, kwestie van een extra zaag handeling.
80- 95 euro is misschien realistisch maar wel pas bij aardig wat scheppen, vraag me af of we dat halen. Maar daarom is het wel belangrijk dat iedereen reageert die interesse heeft, ook al is het voor een nog lager bedrag.
Het ligt uiteindelijk aan het aantal geïnteresseerde (met daarbij behorende budgetten) voor welk bedrag we het zouden kunnen maken.
Minelab explorer 2 + Tesoro Cibola White's IDX Pro White's classic III White's classic II Micronta 3001
|
| 21 mei 2014, 10:42 |
|
 |
|
pjottrr
|
ook i kzou zeggen,
100 euro is aan de hoge kant, maar je weet dat je een schep voor het leven koopt.
ik heb nu zo'n simpele van een euro of 20,
maar voor een echt dergelijke schep heb ik zeker wel wat geld over....
400 euro echter, dat gaat me echt boven de schep.
_________________ zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2
programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 21 mei 2014, 12:02 |
|
 |
|
M.N.B.79
|
Hoi Patrick,
Super idee zeker omdat de meeste scheppen idd aan de zware kant zijn. Misschien (lees dit als tip en niet als kritiek) is het handig om alleen het blad te maken. Met en kort stukje steel met de diameter van en gewone houten steel. Dit scheelt behoorlijk in de kosten. En iedereen kan naar gelieve de steel er bij kopen die hij of zij wil. Het zit hem bij en normale schep niet in het gewicht van de steel, maar in het blad, en ook als je het moet verzenden in de afmeting van alleen het blad en stuk makkelijker.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door M.N.B.79 op 21 mei 2014, 14:35, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 21 mei 2014, 13:54 |
|
 |
|
PatrickW
|
Een houten steel weegt denk ik wel een stuk meer dan een titanium buis van 25x1 mm, maar, een schep met een TI blad zal idd ook een heel stuk minder gaan wegen (vooral omdat het aan het einde van de "arm"zit), en is een stuk sterker. Ik sta voor alle suggesties open en dit gooien we op een grote bult om uiteindelijk op de juiste schep tegen de juiste prijs te komen. Het getekende exemplaar was als voorbeeld, alles is (als technisch haalbaar) mogelijk wat mij betreft 
|
| 21 mei 2014, 14:01 |
|
 |
|
PatrickW
|
Ik heb het even afgewacht maar zoals het nu lijkt zijn er te weinig geïnteresseerde helaas Betekent dat ik waarschijnlijk alleen een schepje maak voor mezelf en een paar bekende 
|
| 05 jul 2014, 16:10 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
PatrickW schreef: Ik heb het even afgewacht maar zoals het nu lijkt zijn er te weinig geïnteresseerde helaas Betekent dat ik waarschijnlijk alleen een schepje maak voor mezelf en een paar bekende  ik ben wel geïnteresseerd kan wel wat gewicht vermindering gebruiken gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 06 jul 2014, 15:46 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik heb al een schep 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet