Logo
Het is nu 03 maart 2026, 15:56

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Deeptech Vista Mini (german) uitvoerig getest, nu ook een dealer in nederland....DIEP!! 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
 Deeptech Vista Mini (german) uitvoerig getest, nu ook een dealer in nederland....DIEP!!
Hoi allemaal,

sinds kort is er eindelijk een echte importeur voor de Deeptech Vsta. Hij wist dat ik deze graag wilde uitproberen en nadat hij zelf overtuigd was dat het een prima detector was kreeg ik de goedkoopste uit de Vista serie, de Mini maar de german uitvoering.
Nou ik was ook onder de indruk hoor, ben heel benieuwd naar de Vista Smart met de boost stand, dat moet helemaal diep gaan. ik had een testverslag gemaakt op collega forum, maar wilde het de lezers hier ook niet onthouden.

Hier is het testverslag van de Deeptech Vista Mini (german versie). Voor degene die gewoon niks willen lezen maar alleen testbaanresultaten willen zien: zie bijgevoegde foto.

Mijn normale detector is de Teknetics Euro Pro (11”) , reserve (en voor mijn zoon) de Whites XLT en de Coinmaster Pro (SEF) spoel. De uitdaging was natuurlijk kon ik met een detector zonder de VDI nummers op pad? Ik was er bang voor dat het niet zou lukken.

Ik was blij eindelijk eens een echte Deeptech uit de verpakking te halen. Wat waren de eerste indrukken? Nou hij zat in 2 minuten in elkaar. Zag er net zo degelijk uit als alle andere lichtgewicht detectors. Veel kunststof maar netjes afgewerkt. Er zaten ook 2 stukjes klitteband bij voor de kabel aan steel vast te zetten. Heel belangrijk om er ééntje onderop bij de schotel te plaatsen, want een wiebelende kabel levert bij deze gevoelige detector valse piepjes op.
Er gaan 8 penlights in de Vista mini, ook gewone oplaadbare batterijen. De batterijhouder is heel erg standaard en zeer simpel. Als hij ooit vervangen moet worden kost dat slechts enkele euro’s, dit in tegenstelling tot veel andere merken waar deze erg prijzig zijn.

Het verschil tussen de Vista Mini en de Vista Mini German is 60 euro en een regelbare discriminatie. Op zich een hoop geld voor een extra potmeter maar zeer handig op recreatie om niet alleen ijzer maar ook aluminiumfolie weg te filteren.

De eerste luchttest waren vooral natuurlijk uit nieuwsgierigheid. De test in de praktijk zegt meer. Maar een kaal en dun zilveren dubbeltje op 27 cm, dat was veelbelovend. Ook de kleine gouden ring kwam op 25 cm nog door. Uiteraard heeft de detector maar een paar knopjes en iedere beginner kan er gelijk mee op pad en net zoveel vinden dan iemand die er al maanden mee loopt. Piepje=graven, das alles wat je moet weten.

Het jammerlijke is dat deze detector geen toononderscheid geeft tussen de materialen. Een piep betekent gewoon: ‘graven”. De regelbare discriminatie werkt echt uitmuntend. Op 50% dicht is vrijwel al het ijzer stil. Op pad ermee geen stukje ijzer opgegraven, op één keer na. Ik dacht dat is raar, maar….er lag nog een groot stuk aluminium onder. Hele grote ijzeren dingen komen er wel door de 50% discriminatie heen. Op 80% dicht is zelf een prop aluminium eruit gefilterd. Dus ideaal voor terreinen met kleine aluminiumsnippers. Bij 100% dicht is hij zelfs meestal stil bij een nieuw model treklipje, maar dit is precies de grens. Uiteraard loop je risico om munten of goud te missen met deze 100% discriminatie instelling, maar het kan op recreatiegras of strand wel veel onnodig graven schelen.
De goedkopere Vista mini heeft geen regelbare discriminatie, maar ik verwacht dat de niet instelbare discriminatie ook wel goed zal werken en precies de ijzergrens zal zijn.

Ik heb eerst op een klein stukje akker gelopen, echt akkerzoeken lukt nu niet qua beplanting, maar deze akker had een lege strook voor de tractor. Heel veel ijzeren rommel, maar met de Vista op 50% disc bleef het “gewoon” heerlijk stil. Er was zoveel rommel dat het moeilijk was een leeg stukje te vinden om de ground balance te doen was. Opvallend is natuurlijk dat zelfs deze goedkoopste detector in de Vista range al een handmatige ground balance heeft, wat toch weer extra diepgang kan opleveren.
Afijn het stukje akker van 30x4 meter gelopen, wat aluminium troep en een loodje. Niet veel, maar zonder de VDI nummers net zoveel gegraven als met mijn eigen detector. En als er niks leuks ligt vind hij het natuurlijk ook niet.

Volgende dag op grasland getest. Is nu een kort gemaaid grasveld waar de jeugd voetbal speelt. Dit grasveld was 10 jaar terug nog een akker. De eerste piep was een Willemcent uit 1885 of zo. Tweede piep een musketkogel. Daarna namen de vondsten wel af hoor. Veel aluminium en heel veel meters lopen met niks. Af een toe een euromunt en nog een duit en een Willemcent. Alle signalen waren wel heel duidelijk.
De detector heeft nog een prettige functie, aan het volume van de piep kun je de diepte bepalen. Bij een zacht piepje weet je dat je diep moet graven, maar….nooit voor niks, er lag altijd wat. Ook was de tweede Willemcent toch echt een heel zacht piepje en lag uiteindelijk op zo’n 15 cm. Kortom weer een dag met de Vista Mini op pad zonder de VDI nummers echt te missen.

De dag erop weer op een kortgemaaid grasveld gelopen , grasveld van een geitenboer. Honderden meters lang en breed, maar er ligt vrijwel niks als ik er met de Teknetics Eurotek loopt. Dat was nu anders….Vond nog steeds vrijwel niks leuks. Een duitje en een musketkogel, maar ik groef me vandaag rot. Heel veel kleine koper en granaatscherfjes of zo. 15 cm diep graven en uiteindelijk een flinter koper of zo van 5mm bij 5mm vinden is natuurlijk jammer, maar knap dat hij zulke flinters op deze diepte nog detecteert. Betekent ook dat hij stukjes zilver niet zal overslaan.

De ultieme test kwam de dag erna. Natuurlijk een testronde op de metaaldetectortestbaan te Renswoude. 70 objectplaatsen waarvan er enkele zeer moeilijke bijzitten. Hier weet je natuurlijk dat je zilver, lood, tin,brons, Romeins, messing en koper onder je schijf krijgt op verschillende dieptes.
Uiteraard zijn de testresultaten bijgevoegd, hier even de vermelding van de opvallendste dingen.

Rondje testbaan:

Omdat vrijwel alle detectoren instabiel zijn op maximale stand zal ik alle testen voortaan met 80% gevoeligheid/sense doen. Dit om alle detectoren eerlijk met elkaar te vergelijken en instabiele testresultaten te voorkomen.

Uiteraard is deze analoge detector alleen geschikt voor de keuze wel of niet graven, maar belangrijker is natuurlijk detecteert hij ook alle voorwerpen? Uiteindelijk bleek hij vrijwel alle materialen gedetecteerd te hebben, hoe diep dan ook. Ook merkte je dat er soms zachte piepjes waren, maar bij een 50 eurocent op 30cm diepte is dat niet raar. Maar hij detecteert hem duidelijk wel. Je had hem niet gemist in het veld.
Hotrocks? Je hoort ze niet! hij wil ze gewoon niet zien! Nou daar weet ik een mooi veldje vol van te liggen. Ook muntjes op zijn kant en op 45 graden herkende hij allemaal. Ook het wat diepere nikkel ging prima. Moet helaas gewoon toegeven dat hij een stuk dieper gaat dan mijn eigen detector.
Hij had wel zoals alle andere detectors moeite met de muntschatten. Meerdere munten werd echt maar 1 piep. Ook heb ik de discriminatie goed uitgeprobeerd, en die werkt echt uitmuntend. Ijzer doet helemaal niets naast een munt. Ook natuurlijk goed te zien dat als de discriminatie hoog (100%) is je echt munten gaat missen.

Kortom een detector met een ongelooflijke diepgang en prima voor akkers en grasland. Voor recreatie zou een VDI indicatie wel makkelijk zijn. Ik weet wel zeker dat je de gouden ring niet gaat laten liggen. Maar het word wel veel graven op het strand, maar je gaat niets qua vondsten missen. Tenminste dat dacht ik.

(Vanwege de vele strandgasten maar een summiere test van een uur kunnen doen op het strand, dus beter is om dit deel maar als een indicatie te beschouwen.)
Ook op het droge strand voldeed hij prima. Ik nam het risico de gouden ringen te missen en zette de discriminatie op 100%. Het lopen op het vervuilde strand was natuurlijk zeer lawaaierig. Omdat hij gewoon op 80% gevoeligheid het prima deed kwamen natuurlijk er piepjes van vele bierdopjes en lipjes van blikjes.
Maar ze klonken anders. De piepjes waren niet duidelijk maar krakerig. 5x gegraven en 4 lipjes en 1 dopjes. 2 hele heldere piepjes. Een volledig blikje en een 20 eurocent muntstuk. Helaas vrij druk op het strand dus veel paar kijkende kinderen.
Stuk verderop gelopen naar het brakke zout-waterlijn. Daar gewoon ground balance kunnen doen en gevoeligheid iets terug moeten doen. 70% ging prima. Eerst een lipje aluminium opgegraven die toch helder door kwam. Toen weer een mooie piep. Ook met spoel ruim 5 cm boven het natte zand. Bleek een visserslood te zijn van 4x1 cm te zijn op ruim 15 cm in een kuil met water. Ondertussen 4 kinderen om me heen. Het ventje wat al die tijd was meegelopen het loodje natuurlijk gegeven en ik wist genoeg. Zelfs op het strand is de Vista Mini bruikbaar.

Het leuke is dat de Mini (de allergoedkoopste Deeptech) met een standaard spoel dus al deze goede resultaten geeft. De testen zijn met de ronde spoel uitgevoerd omdat die dieper ging in de begintest. De smallere DD spoel is wellicht beter op sterk vervuilde akkergrond, maar die heb ik hier niet echt, dus kan geen mening geven over de DD spoel.

Ik ben nu nog benieuwder naar de Vista Smart.!!! Daar zit ook een boost knop op als je twijfelt bij diepere objecten. Komt er even 20% diepte bij.

Conclusies:
Zou ik mijn Teknetics Euro Pro met grote 11” (335euro) spoel ruilen voor de Vista Mini (german editie) (359 euro) (299 euro met vaste discriminatie) ?

Nee, toch eigenlijk toch niet. Zou ik ze allebei hebben dan zou ik moeite met kiezen hebben. Op de akkers en gras dan de Vista en strand de Teknetics.

Ik mis bij de Teknetics Euro Pro absoluut de stuk betere diepgang van de Vista Mini. Maar ik ben wel heel erg aan mijn VDI nummers gewend.
Waarom?….ik vind het leuk om te zien dat het lood is, voor ik graaf. Of: He een muntje, o nee toch niet. De VDI nummers laten je niet minder graven , maar ik vind het gewoon leuk en makkelijk het vooraf proberen te weten/raden wat ik ga opgraven.

Ook pinpointen gaat best goed met de Vista zelfs zonder pinpoint knopje, het verbaasde mij. Maar knopje pinpointen zou wel handig zijn. (zit op Vista Smart wel.)
Ook goud detecteert de Vista 2x zo diep als mijn Teknetics, wat natuurlijk schrikbarend veel beter is. De diepgang van Vista Mini is echt heel goed. Een diepe 5 guldenmunt zou ik met Vista wel opgegraven hebben terwijl ik met Teknetics had gedacht lelijk signaal, slechte VDI, laat maar liggen. Maar met Vista mini laat je echt niets liggen. De gedachte dat ik nu weet dat de Vista dieper gaat is niet zo leuk. Elke keer ga ik nu als ik op pad ga ik denken wat had de Vista Mini meer gevonden dan de Teknetics waar ik nu mee loop?

Als beginnende detectoraar die juist op akkers of gras wil lopen is de VISTA Mini absoluut een prima keuze. Je weet zeker dat je niks over het hoofd gaat zien door de enorme diepgang. Ik verwacht niet dat er voor deze prijs een dieper gaande detector is. Laat maar eens zien op de testbaan dan! De vista mini lust ze zeker allemaal rauw!

Leuk zo’n test, hoop dat jullie het verslag met evenveel plezier gelezen hebben.
Nog één ding, de naam van de detector…..
Dat Mini slaat zeker niet op de prestaties, maar waarschijnlijk op de prijs, want als het om de prestaties gaat had hij gerust Maxi kunnen heten….

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

24 jun 2014, 20:57
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Deeptech Vista Mini (german) uitvoerig getest, nu ook een dealer in nederland....DIEP!!
:goezo: mooi verslag :goezo:

01 jul 2014, 19:00
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]