|
|
Het is nu 03 jun 2026, 22:12
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 23 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Raafje
|
 Wat is een stort?
Regelmatig zie ik posts langskomen waarvan de vondsten uit een 'stort' komen. Wat moet ik mij daar nu bij voorstellen? Is dat opgegraven zand wat ergens tijdelijk is 'gestort' voor verdere verwerking (bijvoorbeeld landophoging) of is dat grond van een opgraving die nog nader uitgezocht moet worden en waar je in samenwerking met de archeologische diensten aan mee mag helpen. Of misschien iets anders. Ik heb geen idee. 
|
| 20 aug 2014, 13:30 |
|
 |
|
Youri1995
Geregistreerd: 06 jul 2013, 20:20 Berichten: 3617 Woonplaats: Breda
|
 Re: Wat is een stort?
Goeie vraag! Eerlijk gezegd zou ik het ook niet weten. Volgens mij oude grond dat is weggegraven en gebruikt wordt voor verder verwerking, maar kan het mis hebben
_________________ "Aequam memento rebus in arduis servare mentem"
|
| 20 aug 2014, 14:03 |
|
 |
|
dannyR
|
 ben heel benieuwd of een van de stort mannen hier antwoord op gaat geven 
|
| 20 aug 2014, 15:26 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
als je deze topic leest, dan weet je wat men met een stort bedoelt. viewtopic.php?f=233&t=42348&hilit=stort+a50stort is afgegraven grond van o.a een grondbedrijf wat elders is gestort,meestal de oude grondlaag. hierin kunnen resten van de oude beschaving in zitten. kenmerkend is het aanwezig zijn van puin en schervenresten. een berg grond van 4 kuub afgraven met de hand, en telkens de schotel over de afgegraven grond heen zwaaien. zwaar werk en met een beetje pech weinig vondsten. de mooiste stortvondsten zijn de vondsten die onder de waterspiegel vandaan komen, waar dus amper zuursof bij gekomen is, dan krijg je de mooie waterpatina, goudkleurig. de bekendste stort is eigelijk wel de alphen stort .
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 20 aug 2014, 17:44 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
wat is stort
nou stort is gewoon stort
vroeger had je een wc daar boven ging een stort bak met water vroeger stort je je veel op een vuilnishoop de zogeheten vuilnis belt
nou weet je het al allas kan stort heten als je het ergens stort
dus in een stad of dorp op het land worden van alles geboud wegen huizen kantoren daar gaan ze de grond weggraven als er te veel aan grond of te vuil is word het afgevoerd i en komt het ergens terecht als je er bij kan kan je daar op zoeken dus
het is gewoon oude grond die gestort is
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 20 aug 2014, 18:40 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
pinkeltje schreef: als je deze topic leest, dan weet je wat men met een stort bedoelt. viewtopic.php?f=233&t=42348&hilit=stort+a50stort is afgegraven grond van o.a een grondbedrijf wat elders is gestort,meestal de oude grondlaag. hierin kunnen resten van de oude beschaving in zitten. kenmerkend is het aanwezig zijn van puin en schervenresten. een berg grond van 4 kuub afgraven met de hand, en telkens de schotel over de afgegraven grond heen zwaaien. zwaar werk en met een beetje pech weinig vondsten. de mooiste stortvondsten zijn de vondsten die onder de waterspiegel vandaan komen, waar dus amper zuursof bij gekomen is, dan krijg je de mooie waterpatina, goudkleurig. de bekendste stort is eigelijk wel de alphen stort . e bekendste stort is eigelijk wel de alphen stort .[/quote] nou die ken ik niet
|
| 20 aug 2014, 18:43 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6807 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Ja, wat is een stort Grond die rond markt/kerkpleinen komt, bij bvb rioleringswerken. Plaatsen waar in het verleden steeds veel volk rondliep, en de straten nog niet waren verhard met beton of asfalt. Of een bouwput voor een ondergrondse garage, in het centrum van, een oude stad. Een uitgraving of rechttrekking van een stadskanaal. Deze grond moet je hebben., en nog de locatie vinden waar het is gestort. Het is serieuze arbeid, en zwaar labeur. Maar je krijgt vaak loon, naar werken ! Over zo iets, kan je ellenlange epistels over neerpennen.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 20 aug 2014, 19:38 |
|
 |
|
Davy4all
Geregistreerd: 10 aug 2012, 16:31 Berichten: 820 Woonplaats: Noordwijkerhout
|
Helaas word stortgrond steeds vaker opgeslagen in zogenaamde grondbanken met hoge hekken er om heen.
|
| 20 aug 2014, 19:52 |
|
 |
|
SvZ98
Geregistreerd: 24 okt 2013, 17:35 Berichten: 315 Woonplaats: Bernheze.
|
Davy4all schreef: Helaas word stortgrond steeds vaker opgeslagen in zogenaamde grondbanken met hoge hekken er om heen. Net zoals in veghel/heeswijk dinther.  . Verder nergens te bekennen...
_________________ Al lang blij als ik IETS heb!
|
| 20 aug 2014, 22:47 |
|
 |
|
hannibal
|
 Je hebt ook nog een stortbui, dat is als je in een t-shirt loopt te zoeken en het gaat opeens zo hard regenen dat je zeiknat wordt.
_________________ gr Hannibal
|
| 20 aug 2014, 22:59 |
|
 |
|
Axel
|
De Speyte schreef: Ja, wat is een stort Grond die rond markt/kerkpleinen komt, bij bvb rioleringswerken. Plaatsen waar in het verleden steeds veel volk rondliep, en de straten nog niet waren verhard met beton of asfalt. Of een bouwput voor een ondergrondse garage, in het centrum van, een oude stad. Een uitgraving of rechttrekking van een stadskanaal. Deze grond moet je hebben., en nog de locatie vinden waar het is gestort. Het is serieuze arbeid, en zwaar labeur. Maar je krijgt vaak loon, naar werken ! Over zo iets, kan je ellenlange epistels over neerpennen. Helemaal mee eens, het kan overal vandaan komen. Onder een oud pandje, oud straatje, garage, van alles, de kenmerken van stortgrond begint met pijpjes en pijpensteeltjes en scherven. Daaraan is het al simpel te dateren,, vervolgens is het zwaar werken/graven en tot de bodem afgraven tot elk signaal eruit is.
_________________ Mvg Axel
|
| 21 aug 2014, 00:05 |
|
 |
|
Axel
|
pinkeltje schreef: als je deze topic leest, dan weet je wat men met een stort bedoelt. viewtopic.php?f=233&t=42348&hilit=stort+a50stort is afgegraven grond van o.a een grondbedrijf wat elders is gestort,meestal de oude grondlaag. hierin kunnen resten van de oude beschaving in zitten. kenmerkend is het aanwezig zijn van puin en schervenresten. een berg grond van 4 kuub afgraven met de hand, en telkens de schotel over de afgegraven grond heen zwaaien. zwaar werk en met een beetje pech weinig vondsten. de mooiste stortvondsten zijn de vondsten die onder de waterspiegel vandaan komen, waar dus amper zuursof bij gekomen is, dan krijg je de mooie waterpatina, goudkleurig. de bekendste stort is eigelijk wel de alphen stort . Alphen is bekend om publiciteit en uitgemeten op het forum en in een boekje. ( leuk boekje trouwens ) De beste storts zullen nooit op het forum of in de bekendheid komen Als er een boek over stort geschreven zou worden is alphen slechts een speldenprik 
Laatst bijgewerkt door Axel op 21 aug 2014, 07:08, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 21 aug 2014, 00:14 |
|
 |
|
Raafje
|
Nou, ik ben blij dat enkelen hier toch hun kennis gestort hebben. Het is mij nu duidelijk. Niets officieels dus. Bedankt! 
|
| 21 aug 2014, 00:27 |
|
 |
|
Axel
|
Raafje schreef: Nou, ik ben blij dat enkelen hier toch hun kennis gestort hebben. Het is mij nu duidelijk. Niets officieels dus. Bedankt!  Zie het als een akker die met een shovel op een hoop geschoven is. De èèn peutert z`n vondsten uit een akker en de ander uit een berg grond 
|
| 21 aug 2014, 07:11 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Axel schreef: pinkeltje schreef: als je deze topic leest, dan weet je wat men met een stort bedoelt. viewtopic.php?f=233&t=42348&hilit=stort+a50stort is afgegraven grond van o.a een grondbedrijf wat elders is gestort,meestal de oude grondlaag. hierin kunnen resten van de oude beschaving in zitten. kenmerkend is het aanwezig zijn van puin en schervenresten. een berg grond van 4 kuub afgraven met de hand, en telkens de schotel over de afgegraven grond heen zwaaien. zwaar werk en met een beetje pech weinig vondsten. de mooiste stortvondsten zijn de vondsten die onder de waterspiegel vandaan komen, waar dus amper zuursof bij gekomen is, dan krijg je de mooie waterpatina, goudkleurig. de bekendste stort is eigelijk wel de alphen stort . Alphen is bekend om publiciteit en uitgemeten op het forum en in een boekje. ( leuk boekje trouwens ) De beste storts zullen nooit op het forum of in de bekendheid komen Als er een boek over stort geschreven zou worden is alphen slechts een speldenprik  komt om dat we daar 7 jaren mochten graven dat komt nooit voor op een stort en het was nog romeins ook dat zie je bijna nooit daar door wet het zo bekent anderen storten zijn maar een paar weken of maanden dat je er bij kan zo zit dat nu heb je een stort aan laas voer
|
| 21 aug 2014, 11:01 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Davy4all schreef: Helaas word stortgrond steeds vaker opgeslagen in zogenaamde grondbanken met hoge hekken er om heen. ja dat word dan kilmmen voor jou dan 
|
| 21 aug 2014, 11:05 |
|
 |
|
Axel
|
Idd Ed, uniek vanwege het romeins en de tijd in jaren dat er gegraven kon worden, dat komen we hier amper tegen.
|
| 21 aug 2014, 12:17 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11199 Woonplaats: Maastricht
|
Interessante topic. Groeten, Cyril 
|
| 21 aug 2014, 23:29 |
|
 |
|
Raafje
|
Zoiets hebben we hier niet. En als ik al een bergje 'stort' tegenkom, dan is het zo kraakschoon dat zelfs de pieren eruit vertrekken.
|
| 22 aug 2014, 00:32 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
dat noemen we een klote stort maar het is wel stort en toch heb ik het mee gemaak dat er 1 in liep te zoeken waar nieman in zocht wat denk je haal t hij er een bronse bij er uit nou je had die ander zoekers moeten zien
|
| 22 aug 2014, 00:54 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11199 Woonplaats: Maastricht
|
Raafje schreef: Zoiets hebben we hier niet. En als ik al een bergje 'stort' tegenkom, dan is het zo kraakschoon dat zelfs de pieren eruit vertrekken. 
|
| 22 aug 2014, 18:43 |
|
 |
|
Misfit
|
'K stort iedere avond een beste hoop, zo ergens na 't avondeten... maar zolang ik geen gouden kroon heb ingeslikt haal ik er geen detector overheen 
|
| 22 aug 2014, 22:55 |
|
 |
|
Ambianii
|
paul....al zat er een kilo goud in jouw drek... 
|
| 23 aug 2014, 03:25 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 23 berichten ] |
|