|
|
Het is nu 04 maart 2026, 11:16
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 24 berichten ] |
|
na 9 maanden zoeken , m'n eerste grondstortje gevonden
| Auteur |
Bericht |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
 na 9 maanden zoeken , m'n eerste grondstortje gevonden
Hoi beste MD'ers , -Na zo'n een 9 maanden zoeken ben ik m'n eerste grondstortje tegen gekomen. Het ligt wel niet op een berg maar is verdeeld over een weiland , waar nu een laag van +/-30 cm stortgrond is op gestort. Er groeit ook al terug een beetje gras over , maar dat kan de pret niet drukken Hoe ik het gevonden heb is wel leuk en ook een les waarom je altijd toestemming moet vragen aan de boer ! Ik had een net gerooide akker op het oog met een leuk boerderijtje er naast aan de rand van een oude stad hier , ik dacht daar moet wel iets op liggen. Dus even gaan vragen aan de boer of ik mocht . Daar aangekomen zei de boer dat hij dat liever niet deed , omdat hij al eens toestemming had verleend aan 1 iemand en de week erop stonden er 5 mannnen leuk te zwaaien. Waarschijnlijk omdat het hier zondags heel druk is en je goed in de kijker loopt zullen de anderen gedacht hebben ik mag dat ook . niet dus  , de boer heeft iedereen verjaagd toen van de akker . Met als resultaat dat ik er niet op mocht  , wel zei de boer dat hij het netjes vond dat ik toestemming kwam vragen. Ik zei dat ik z'n beslissing maar al te goed snap , en dat die kerels de hobby een slechte naam bezorgen. Net toen ik bedankt zei en omdraaide om weg te gaan , zei hij : " hé maar ik heb nog wel een weiland waar stortgrond van de binnenstad is op gestort , daar mag je van mij wel "buffelen"  " Mijn ogen moeten geblonken hebben niet normaal  , ik bedankte hem hartelijk en 2 dagen later heb ik een 2-tral uur de wei aan't verkennen geweest. Niet normaal hoeveel signalen ik nu krijg , een echte flipperkasten overal potscherven op de grond onder grond... Nog geen pijppekoppen tegen gekomen da's wel spijtig want zo eentje wil ik nu wel eens vinden. Heb de gevoeligheid van de euroace op +/_ 40 % staan en dan is het op sommige plekken nog ondragelijk van de signalen. Nu snap ik waarom je op zo'n plekken (romeins , stortgrond, zwaar gemineraliseerd...) een CTX 3030 of etrac wil hebben ... (idee voor de kerst  ) Ik heb in totaal 4 muntjes gevonden, 6 musketkogels en hangerje en een soort broche (denk ik , moet nog worden dtm) ook veel vierkant heel grote spijkers die ook een goed signaal opleveren. Na een tijdje ben ik zelf een beetje misselijk geworden van de signalen brei in m'n oren (was wel heel ,moe toen begon te zoeken). Dan ben ik maar gestopt met zoeken , je zoekt dan ook niet meer goed vind ik. Eeens thuis gekomen alle muntjes in de vaseline daar ik dacht dat ze allemaal van koper waren , tot ik begon te prikken aan de grootste van de 4 , hé ineens zag ik daar een wit/zilverkleurige plekje verschijnen Blijkt een zilveren/biljoen grand blanc rond 1500 te zijn nog een heel scherp duitje van 1792 en een rekenpenning van 1550 (+/-) , het vierde muntje was volledig blank koper. Al bij al een mooie eerste keer op dat weiland , hoop er nog veel naar toe terug te kunnen komen. Kunnen jullie me tips geven om zo'n een vervuilde grond efficiënt aan te pakken , zonder ik zeeziek wordt grtzz tntneon
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Xp deus (2015) en backup : Garret 350 euro ace + pinpointer
|
| 14 sep 2014, 10:42 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: na 9 maanden zoeken , m'n eerste grondstortje gevonden
hoi hooi
hoera hoera voor tntneon
van harte met jou eerste stort daar legt nog meeeer
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 sep 2014, 10:44 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11239 Woonplaats: Maastricht
|
Ja lekker tntneon... Je kunt het terug op een berg scheppen en dan schepje voor schepje weer afzoeken? Veel plezier daar! Er ligt zeker nog meer moois. Groeten, Trash
|
| 14 sep 2014, 10:54 |
|
 |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
THx mannen , ben ook blij ga maar eens aardappelen kopen bij de boer waar ik toestemming van gekregen heb , kwestie de relatie te onderhouden grtzz tntneon
|
| 14 sep 2014, 10:56 |
|
 |
|
tntneon
|
Trash schreef: Ja lekker tntneon... Je kunt het terug op een berg scheppen en dan schepje voor schepje weer afzoeken? Veel plezier daar! Er ligt zeker nog meer moois. Groeten, Trash K'weet niet of dat ik dat mag van de boer , denk dat het wel ooit terug een weiland voor koeien wordt; Maar zal het eens vragen aan boer wat de bestemming is . grtzz
|
| 14 sep 2014, 10:57 |
|
 |
|
Hans1971
|
Leuk man, lekker afzoeken. Graaf anders eens een duitje in. en stel dan je detector zo af dat je die nog wel pakt. Dan zou je de bijgeluiden minder moeten hebben. Gewoon de discriminatie lager zetten 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 14 sep 2014, 14:03 |
|
 |
|
tntneon
|
Thx Hans , Ga dit zeker proberen , lijkt me idd goed idee omdar daar te doen bedankt voor de tip Heb de vorige keer toch een kale duit gevonden , die wordt de gelukkige Ik heb de md op all metal staan en discrimineer op het gehoor , als er teveel storing is dan draai gevoeligheid naar beneden. Mss dan toch discrimineren ? IJZER mss wel , om hoofdpijn te voorkomen Grtzz tntneon
|
| 14 sep 2014, 17:50 |
|
 |
|
pjottrr
|
en anders, voor dit soort stortjes, een kleine schotel. Hoe kleiner, hoe beter
_________________ zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2
programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 14 sep 2014, 19:37 |
|
 |
|
ronald
|
Oh ja, daar lig nog meer! Veel zoekplezier nog daar Grtn.Ronald
|
| 14 sep 2014, 19:42 |
|
 |
|
tntneon
|
pjottrr schreef: en anders, voor dit soort stortjes, een kleine schotel. Hoe kleiner, hoe beter Thx voor de tip pjotrrr , Zat zelf ook te denken om me een snipper coil van garret te bestellen , Want ook op een andere akker waar ik eens een gouden beslag heb gevonden ( die binnenkort terug vrij is  ) is er een zone met heel veel ijzer. Daar tss lag ook het goud , dus daar zou yij ook van pas kunnen komen. Nu staat de redelijk grote double d coil erop. Als ik dan samen met de andere tips die ik hier gekregen heb zoek zal het wel lukken 
|
| 14 sep 2014, 20:05 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Daar ligt nog meer hoor !. Gewoon doorgaan, niet opgeven. Discriminatie halveren. Succes.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 14 sep 2014, 22:10 |
|
 |
|
tntneon
|
Thx de Speyte , Ik ben vorige week nog eens een uurtje na m'n werk gegaan . M'n MD zo afgesteld met duitje in de grond zodat ik deze nog net kon vangen op zo'n 8 cm diepte en met eerste 3 balkjes weg gediscrimineerd (ijzer). Dit ging al een stuk relaxter  heb nog een ship penny rekenpening en een sleetse zeeland oord gevonden (in de vaseline) , en natuurlijk een resem musketkogels. Wat me wel opviel is dat als ik de duit rechtop in de kuil zette (verticaal) , ik de duit zelfs niet op volle gevoeligheid kon pakken  , als ik hem wat schuin zette het signaal een beetje versprong en alleen horizontaal kon ik hem bijna volledig dichtdraaien (gevoeligheid) en nog pakken --->positie van voorwerp heel belangrijk Ga er volgende week nog eens een halve dag voor uittrekken , tegen dan heb ik mss de sniper coil Ga ook nog eens informeren bij boer waar de rest van het stort is , want gezien het grondverzet in de binnenstad moet er nog veel meer zijn dan die 2500 m² waar ik nu deze stortgrond bemerk. Ook heb ik gemerkt dat het maar een laag van +/_ 35 cm tot 50 dik is daaronder is het terug moderner vuil. bedankt allemaal voor de tips . grtzz tntneon
|
| 16 sep 2014, 20:53 |
|
 |
|
sjoho
|
Mooi zo'n plek 
|
| 17 sep 2014, 07:36 |
|
 |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1541 Woonplaats: West-Brabant
|
Gefeliciteerd met je goede locatie! Goede vondsten hoor, hopelijk kun je er voorlopig nog terecht.
|
| 17 sep 2014, 10:45 |
|
 |
|
tntneon
|
Thx , ja dat hoop ik ook . Want tijd is wat ik weinig heb Werken in shift en drie kinderen , blijven er meestal maar een paar uurtjes over om te kunen piepen in een week. Maar ga m'n best doen , heb trouwens gisteren de snipercoil besteld Ben heel benieuwd wat dat gaat geven.. Grtzz tntneon
|
| 17 sep 2014, 11:15 |
|
 |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1541 Woonplaats: West-Brabant
|
Herkenbaar probleem. Helaas nog niet zo veel gevonden dat ik mijn ontslag kan indienen haha. En de kids (6 en 8) moeten soms mee, mogen dan graven... niet verklappen maar daar heb je dus niks aan, integendeel Een goede locatie helpt wel denk ik. Al wil die van 6 archeoloog worden dus die zal in de toekomst zijn diensten wel kunnen bewijzen.
|
| 17 sep 2014, 12:02 |
|
 |
|
tntneon
|
T'is al heel leuk dat ze nog mee willen "helpen" , die van mij zijn 3 , 13 & 18 M'n kleinste wil wel mee , maar ben bang dat ik na het eerste goeie signaal ik ze al ga moeten zoeken , denk nog een jaartje en dan neem ik ze eens mee hier achter de hoek op de akker  grtzz tntneon
|
| 17 sep 2014, 23:56 |
|
 |
|
ALFABOY
Geregistreerd: 18 apr 2008, 11:07 Berichten: 2821 Woonplaats: kerkrade
|
Herkenbaar dat dulle gevoel in je hoofd van de geluiden, maar geloof me,eens zul je die geluiden alleen maar willen horen om de rest te kunnen onderscheiden, als ik ze langer als een paar minuten niet meer hoor ga ik al kijken of er iets mis is groet paul
|
| 18 sep 2014, 01:42 |
|
 |
|
Kiter
|
Super veldje/stort zeg , hopelijk kan je er nog lang zoeken en tof van de boer dat hij je er op laat na de slechte ervaring . Ben benieuwd wat je allemaal nog boven gaat vissen daar Gr. Kiter
_________________ Zoekt met t2 black
|
| 18 sep 2014, 07:06 |
|
 |
|
Axel
|
Yep, daar ligt idd meer, naast wat jongens in bovenstaande al zeiden ( lage disc ) is heel langzaam en secuur zoeken bijna altijd beloningswaardig.
_________________ Mvg Axel
|
| 18 sep 2014, 13:15 |
|
 |
|
Edd
Geregistreerd: 05 mei 2012, 23:58 Berichten: 3704 Woonplaats: Sint Truiden België
|
Edd
|
| 18 sep 2014, 15:17 |
|
 |
|
tntneon
|
Vandaag de snipercoil ontvangen . Dus na het avondeten maar eens gaan testen op het stortje, was nog geen 10 minuten bezig Of er stopte een auto , een eind 50-tiger stapte uit en kwam een praatje maken . Hij vroeg me of de boer me niet wegstuurde , ik zei nee want ik heb toestemming gevraagd. En hij liet het hier me wel toe. Hij zei dat hij uit de stad kwam en sinds kort terug aan t zoeken was , hij was er 30 jaar geleden mee begonnen En was er een paar jaar van tussen uit geweest , ook wist hij dat hier grond gestort was Hij begon erover dat hij met een xp deus zocht... Toen ik zei dat dat wel andere koek was dan mijn garretje Haalde de md heel snel uit de kofferbak  om hem " te tonen" Nog voor ik het doorhad stond hij daar zonder toestemming v/d boer vrolijk naast mij te piepen Ik dacht dat ik door de grond zakte.... Toen ik zei dat de boer dit mss wel niet zo graag heeft scheepte hij me weer af met het excuus dat ie de boer wel kent , en eigenlijk hij nooit toestemming vraag Gaf me toen wat tips waar te zoeken om me te sussen , vb versterkte wallen stad , is wel een beschermd monument : Toen ik hem daar op wees zei hij dat ze vroeger gewoon rond kerk piepte... Ik werd eigenlijk wel een beetje kwaad over wat hier afspeelde , nl. Te grazen genomen worden Door een claim jumper . Nu baal ik eigenlijk wel , heb denk ik amper een 40 min. Gezocht voor mij was de lol eraf! Hoe dit oplossen , die oude vos had me goed liggen pffffff Ik voel me newby Grtzz tntneon T
|
| 18 sep 2014, 21:07 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11239 Woonplaats: Maastricht
|
Ja dat is kut. Wel een goede zoeker dan dat ie weet dat de grond er terecht is gekomen? Misschien kunnen jullie nog wat van elkaar leren. Altijd raar om putjes van anderen te zien, maar zo is het nou eenmaal. De vondsten zijn niet van jou of van mij of van de grondeigenaar... Over een paar jaar zijn we er zelf niet meer. Het mooie is ze weten te vinden. Een gebied in je eentje helemaal afzoeken is zowiezo nooit klaar. Dus gun elkaar wat, leer van elkaar, en leg je erbij neer. Ik zit weer aan het bier... Groeten, Cyril
|
| 18 sep 2014, 22:26 |
|
 |
|
tntneon
|
hoi trash , Ik zit op m'n werk  , liever aan't bier Ja ik wil wel delen , no problem Maar ik wil de boer nog liever te vriend houden , daar hij op de initiële akker ook eens toestemming had gegeven aan iemand en er na een tijdje meer opliepen , hij dat toch niet wilde ... Zal er met de boer eens over hebben of hij dat daar wel zou kunnen verdragen. eerste akker was vlak aan boerderij. grtzz tntneon 
|
| 18 sep 2014, 22:50 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 24 berichten ] |
|