|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:45
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
chris s.
|
 Schrotmuntjes
Hallo allemaal, Laatst vond ik op twee middagjes een achttal (Romeinse) munten en het zou een topweekend zijn geweest als ze niet allemaal van even slechte kwaliteit waren geweest.  Ik heb er verder weinig aan hoeven reinigen, want er was echt niets meer van te maken. De enige min of meer herkenbare is volgens mij een as van Vespasianus. Die grote sestertius(?) heeft twee klopjes, dat is dan wel weer leuk. En dat andere schrotding dat erbij ligt heeft ook een klopje. Er werd nogal wat geklopt, op die akker. Het vreemde is dat deze zo slecht zijn, maar dat er ook al hele mooie (bronze)munten van dat veld zijn gekomen, zoals die van mijn broer (zie foto). Die zal dan wel van dieper zijn gekomen of zo gr chris s.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door chris s. op 12 dec 2008, 16:45, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 12 dec 2008, 16:36 |
|
 |
|
chris s.
|
 Re: Schrotmuntjes
en de munten met klopjes en die van mijn broer, van het zelfde veld.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 12 dec 2008, 16:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 12 dec 2008, 16:48 |
|
 |
|
The twins
Geregistreerd: 23 sep 2008, 06:47 Berichten: 1021 Woonplaats: kartonnen doos
|
jah dat verprutsen van die munten in de grond is balen maar jah ze zijn oook best oude en hebben al een lang leven achter zich en slijten en verotten en sommige hebben geluk en voorspoed en blijven heel 
_________________ ga nu naar http://www.thetwins.nl
|
| 12 dec 2008, 19:41 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi Vespasianus,..
Jammer kerel ,..ze zijn te slecht voor een Dtm,..
Ja je hebt akkers waar ze slecht zijn, maar ook akkers waar ze goed zijn,
een akker waar bagger ligt blijf ik weg,..zou je ook moeten doen,.beter een goede dan 10 slechte,
grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 12 dec 2008, 20:09 |
|
 |
|
The twins
Geregistreerd: 23 sep 2008, 06:47 Berichten: 1021 Woonplaats: kartonnen doos
|
Hy bert
De nattere akkers laat ik ook niet liggen hor het zilver wat er af komt is meestal nog wel goed hor pas hadden we ook in de blubber gezocht zie zoekverhalen en dan dagje blubber en vond minelab(zoekmaat) een daalder van zeeland
_________________ ga nu naar http://www.thetwins.nl
|
| 12 dec 2008, 20:17 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
een trieste akker CHIS S en het word alleen maar erger met de injecteer bemesting zoals de twins al vertelde , het zilver kan er wel tegen en goud kan overal tegen dus moet je maar voor de gouden en zilveren gaan gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 12 dec 2008, 22:05 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
hoi @ chris s.,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, hallo naamgenoot  de slechte munten die je toont hebben zeer lange tijd bovenop gelegen en worden daardoor aan zuurstof,meststoffen(organisch) en door het geploeg/eg flink beschadigd waardoor de eeuwen ouden opgebouwde patina word beschadigd en zal stilaan verdwijnen.de patina is ook een beschermlaag die de munt behoed voor oxidatie. de prachtge munt van je broer komt een een dieperen laag die van deze natuurelementen en organische meststoffen worden afgesloten en daardoor behouden blijven(patina). worden deze uit de dieper gelegen en daarmee beschermde lagen de munten naar het oppervlak geploegt dan zullen topmunten het daglicht zien,in het geval dat ze voor langere tijd aan het aardoppervlak blijven liggen zullen ook deze het zelfde lot ondergaan waarmee we mee begonnen. dat zelfde lot gebeurt ook met slechte zilveren munten of biljoen(biljoen is een filter dun laagje zilver over een bronze munt) zo dat is het dan zo,n beetje samengevat grt chris ps zou je deze munt van broer eens apart kunnen plaatsen in "Romeinse Keizertijd" 
alvast bedankt 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 12 dec 2008, 22:29 |
|
 |
|
chris s.
|
hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties en de info  Inderdaad een wat vreemd akkertje, maar er komen gelukkig ook hele mooie dingen vandaan. En chris, ik zal aan mijn broer vragen dat ie die sestertius eens beter fotografeert (beide kanten) en apart plaatst. Ik geloof dat het een Faustina is. Hij staat al ergens bij de dagvondsten en daar had men hem ook al gedetermineerd: DIVAFAVSTINAPIAE Faustina Jnr. +175 (wife of Marcus Aurelius 161-180). gr chris s.
|
| 13 dec 2008, 13:47 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|