Met de nieuwe md op pad geweest: oudste muntje en heel veel rommel
Van ijzer word je grijzer...
Eerst nog even de zandbak in, daar kwam erg klein spul uit. Dus dat beloofde wat.
Toen mijn vertrouwde akker op. Veel signalen, meer dan ik gewend was, maar durfde de disc nog niet te hoog te zetten en "'t is vast weer blik" kan zomaar die gouden ring zijn. Dus graven maar.
Heel veel rommel verzameld... maar de md (Whites Matrix M6) geeft het wel erg goed aan (op display en audio). Veel verspringend mét ijzerwaarden en zachtere lagere geluiden is dan ook echt rommel/ijzerlegeringen, heb het net uitgebreid getest

. De blokjes geven dan een hoge waarde aan ijzer en een lage (half of kleiner blokje) aan ander metaal. Toen ik dat een beetje doorhad, durfde ik meer te laten liggen.
En dan komt tussendoor mijn oudste muntje tot nu toe boven, een friese oord (FRI 3 op duiten.nl, type 1608)
Al mijn Friese munten komen er beschadigd en bijna vierkant van die akker af. Iemand enig idee hoe dat kan? Schaarste aan koper waardoor ook deze munten gesnoeid werden?
Een knoop met een tekst op de achterkant kwam boven, niet heel oud waarschijnlijk, maar wel leuk om de tekst zichtbaar te krijgen.
Aantal halve Willemscenten op stukken waar ik al gelopen had en een klein klemmetje van zaaigoed, dat lag vrij diep!
De Willemscenten geven een relatief lage waarde op koper dus die waren ook goed te voorspellen. De grotere (o.a. de oord en de musketkogeltjes) geven een heel mooi signaal.
De pinpointer (Nokta) werkt ook erg fijn. Had eerst een Bullseye van Whites maar daar moest ik de vondst zowat mee aanraken. De Nokta werkt een stuk fijner.
Dus: als er goud of zilver ligt, haal ik het vast boven. Maar nog niet vandaag

Mocht er iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag.