Logo
Het is nu 04 maart 2026, 13:43

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
 Nieuw 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Nieuw
Hoi allen!

Ik ben Harry uit Den Haag en ben nieuw op het forum. Sinds een jaar ben ik metaaldetectorist en ga ik met mijn zoekmaatje Jon elke week een keer 'bliepen'. Hij met zijn Garret en ik met de Coinmaster van White's. Jon introduceerde me in het wereldje, want hij had toen twee metaaldetectors. Als jongetje wilde ik ook altijd al zo'n machien. Leuk dat het er van is gekomen! Ik mag wel zeggen dat het bij me past, want ik ben altijd gek geweest op oude dingen. Zo heb ik twee Ford Mustangs uit de jaren zeventig en draai ik het liefst vinylen platen. En woon ook nog eens in een oud huis van 1893. In het begin vond ik nog niet zo veel, want je moet het detecten leren en de diverse bliepjes kunnen analyseren. Gaandeweg ben ik er steeds beter in geworden. De beste en mooiste vondsten vond ik dit jaar: een gouden ring, een zilveren Wilhelmina gulden van 1914, een Wilhelmina-penning ter ere van de inhuldiging in 1898, vermoedelijk van 1903, twee hoedspelden van NL-militairen bestaande uit de vechtende leeuw met pijlenbundel en zwaard en het opschrift Nederland. Ik zoek hier nog een perfecte van. Een Nazi-speldje met zwaard, kruis en hakenkruis, een medaille van een Duitse soldaat, afkomstig van de Landbouwkamer van Neder-Silezie. De medaille heeft een adelaar op de voorkant. Andere leuke vondsten zijn diverse ringen en gespen, een paar religieuze hangers, militaire knopen (leeuw of anker), waaronder een prachtige uit, denk ik, de Franse tijd, met een jachthoorn op de voorkant, diverse RWB-plaatjes, loden soldaatjes en andere figuurtjes, vele 1 centjes met de leeuw erop (ben ik gek op), aan aantal zilveren tien centjes van Wilhelmina, zeven 2,5 centjes, twee hondenbelastingplaatjes, wat broches (waaronder een jugendstilbroche). De beste vondsten leg ik op een uitstalplank, de andere, zoals kogelhulzen en andere metaalmeuk in een bak. Ik zal, als dat kan, eens een foto plaatsten van de beste vondsten bij elkaar.
Extra leuk vind ik het trouwens als ik een 1 centje vind dat ouder is als het huis waarin ik woon, zoals een 1878-er of zo. Geinig als er een uit 1892 komt. Een 1893 heb ik nog niet gevonden. Van sommige dingen weet ik niet de exacte tijd of waar iets vandaan komt en ik denk dat men dat op dit forum wel weet. Zo vond ik een medaillon met een glaasje erin met op de voorkant een gehelmde militair en daarnaast een adelaar. Denk dat het Duits is, keizer Wilhelm, periode Eerste Wereldoorlog? Google wijst niets uit, dus ik wordt er weinig wijzer van. Ik hoop via dit forum veel dingen te leren en de nodige kennis op te doen!

Harry

08 okt 2014, 15:23
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw
hoi @Harry,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fijn dat je de weg naar 'bodemvondstenwereld' hebt gevonden en we heten je van harte :gf en we hopen dat je een aangename tijd tegenmoet kan zien en vooral het plezier dat je hierin beleeft :05 :goezo:

Wens je veel Afbeelding succes en geluk met 't vinden van je droomvondsten :uyh

grt Chris :03

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

08 okt 2014, 15:33
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Welkom op het forum! :10

08 okt 2014, 16:06
Profiel
Antwoord met een citaat
nou harry,...bedankt! :07

voor deze complete introductie :10 leuk om te lezen hoe iemand verslingerd raakt aan deze prachthobby :goezo:

welkom op het forum en veel piepplezier toegewenst :goezo:

08 okt 2014, 17:51

Antwoord met een citaat
Welkom!

Ik heb deze mooie uitgebreide introductie even verplaatst naar de daarvoor bestemde plek. :10

Succes en heel veel plezier hier.

08 okt 2014, 18:06
Profiel

Antwoord met een citaat
Welkom :03 :goezo: :pol

08 okt 2014, 19:45
Profiel

Antwoord met een citaat
welkom naamgenoot :10

08 okt 2014, 20:37
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
omafiets schreef:
Welkom :03 :goezo: :pol

Dat is lang geleden! :10

08 okt 2014, 20:45
Profiel

Antwoord met een citaat
Welkom hier :10

Edd

08 okt 2014, 20:47
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
:gf op het forum Harry.
Zoek ze, en haal ze boven.

http://www.lodenpenningen-mereaux.be/

08 okt 2014, 21:01
Profiel

Antwoord met een citaat
Harry Welkom en veel en leer plezier :mrgreen:

Groet

Stefke1956

09 okt 2014, 20:59
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Dank jullie wel! Was ff zoeken naar dit bericht, want ik vond het nergens meer. Blijkt er toch een welkomsttopic te zijn. Die vond ik eerder niet, anders had ik 'm daar wel geplaatst. Ik zag sowieso ergens een Topvondsten Topic, dus daar kan ik zeker wel enige foto's kwijt. Super!

Vandaag ook even gebliept, niet veel gevonden: drie zinken 1 centen uit 1942, een Wilhelmina '48 cent, twee juliana 1 centen, een vingerhoedje dat gelijk is aan een andere die ik vorige week vond (!), een Willem I half centje met de grote W en de kroon er boven. Dat was dan wel weer de beste vondst van vandaag, ook al zit er corrosie op en is het relief wat sleets geworden. maar ja, meestal zijn ze ook van slechte kwaliteit. Ik sta nog steeds droog wat betreft een zilveren 25 cent van Wilhelmina. Gaan we die nog eens vinden...? Ooit vond ik met de hand, zo'n twintig jaar terug, per toeval een Willem II 25 cent uit 1849. Zat gewoon wat te graaien in de aarde en komt dat ding uit de grond. Dacht dat ik met een metaaldetector er wel meer zou vinden, maar tot op heden geen resultaat. Merkwaardig. Lijkt me dat men destijds heel zuinig omging met 25 centen, halve guldens, hele guldens en rijksdaalders, want je vindt ze gewoon niet of anders weinig. Met regelmaat vind ik wel Wilhelmina 10 centjes.

Oh ja, dit is ook vermeldenswaardig: bij mijn tweede keer detecten, vorig jaar herfst, vond ik een wit autootje. Zag onmiddellijk dat het een Mustang was. Kun je nagaan, een Mustangrijder vindt een Mustangetje. Hoe bizar!

Harry

15 okt 2014, 23:12
Profiel
Antwoord met een citaat
Een Hagenees die Harry heet... Kap nah ! :10
Vriendelijk verzoek, kan je ook in plat Haags je berichten plaatsen ? Jeugd-sentiment, heb d'r m'n halve jeugd rondgehangen (Hague Five, Zwarte Ruiter, Paard, Blauwe Aanslag, de Vrijheid... ach wat zit ik nah te zeiken... Den Haag is zo veranderd... :07 ).

16 okt 2014, 00:16

Antwoord met een citaat
met enige moeite zal dat geen probleem zijn hoor, maar de andere forummers moeten het ook kunnen lezen.

harry

16 okt 2014, 17:22
Profiel

Antwoord met een citaat
Welkom Harry. :10

Wat een entree :ls

Laat maar wat foto's zien! :ppp
Wil dat speldje wel eens zien.

Groeten, Trash

16 okt 2014, 20:11
Profiel

Antwoord met een citaat
Klinkt als een goede start.
Fijne detector he, de Coinmaster. Ben er ook mee begonnen, leuke en kleine dingen mee gevonden en houd hem nu als reserve en voor de kids.

16 okt 2014, 21:09
Profiel

Antwoord met een citaat
Lijkt me leuk om sowieso een grote overzichtsfoto te maken van alle beste en leukste vondsten en dan een van de tien beste. Die ga ik zeker deze week posten. Tja de coinmaster... ik kan er nu goed mee overweg en de laatste maanden gaat het super. Het is wel een apparaat dat gevoelig is voor verstoringen in de grond, soms ronduit rare waarden geeft die niet helemaal kloppen, soms een treklip van een blikje aangeeft, terwijl het gewoon een 1 cent uit 1878-1941 is, moeite heeft met dingen te vinden die wat dieper liggen. Ik heb er schitterende dingen mee gevonden (die in het niet vallen bij sommige van jullie - wat hier op het forum staat is echt fenomenaal!) maar hij is niet accuraat genoeg. Jon vindt vaak nog dingen op mijn plek met zijn Garrett, omdat die wel bepaalde zaken oppikt. Vandaag deed hij het prima: drie zinken 25 centen, drie zinken 1 centen, een tien cent van zink (helaas geen 5 cent zink en ook geen 2,5 cent), wietpijp, een schitterend email bord van de Algemeene Nederlandsche Wielrijdersbond 1883 met de tekst Bonds Hôtel (Het is een vrij groot vierkant ding in het blauw met witte letters. In het midden staat de Nederlandsche leeuw met opgeheven zwaard en pijlenbundel in een schild met de verticale streepjes. Ik vind het bord uniek en ben er erg blij mee. ANW is voorloper van de ANWB), een zeelandia duit met de leeuw half onder water, wilhelmina 5 cent '48, twee manchetknopen, een penning met gat en nummer, en zilveren pin met de letters HTB in een vierkant en deze weer in een lauwerkrans, vier sleutels, en mijn tweede 1/2 cent Willem I van de week, alleen is deze onleesbaar, te afgevlakt.

Maar nu komt het: ik graaf op een groot signaal: trek een niet diep liggende nylon zak uit de grond en daar zit een zwaar metalen ding in. Afijn, ik trek het glimmende ding half uit de zak en het is een gigantisch slagershakmes, stainless steel en messcherp. Dacht: crap, wat moet ik ermee? Ik heb een hekel aan messen, dus wilde ik 'm niet meenemen. Maar wat doe je er dan mee? Omdat zo'n ding weggeworpen in een zak lag is het waarschijnlijk foute boel, dus heb ik de politie gebeld. Dat was een uur later. Die kwam tien minuten later al met drie man, ik leidde ze naar de plek, en daar lag het mes nog op de zak zoals ik hem weggelegd had. Ze hebben er foto's van gemaakt en ook van de plek, tekenden mijn verklaring op en hebben het mes en de zak in speciale kartonnen zakken gedaan voor nader onderzoek. Want tja, wie weet kan het wapen gelinkt worden aan een zaak... Blij dat ik de kit erbij heb gehaald en zo werd de lange zoekdag nog best avontuurlijk. Ik werd vriendelijk bedankt voor mijn telefoontje en mogelijk hoor ik er nog van. We gaan het zien.

Was alles perfect vandaag? Niet echt. Mijn andere zoekmaatje vond eerst een gouden ring en daarna een zilveren. Toen heb ik toch wat krachtige termen mijner zijds gebezigd, want ik was er niet ver vandaan en dat terwijl hij twee keer wou opgeven! Ik zeg: we gaan door, uitkammen hier. Toen vond hij de gouden ring. Later wilde hij elders gaan graven. Ik zeg: nee, we gaan eerst nog de andere zijde doen. Vind hij die andere... Maar goed, ik had van de week al die gesp/badge met de kanonnen en wat gespen van één Britse army webbing pack uit WOII gevonden, en een zillveren vingerhoedje. Ik zal nog geruime tijd balen van die gouden ring.

Harry

19 okt 2014, 21:02
Profiel

Antwoord met een citaat
Was weer een topweek wat betreft detecten. Vond zondag onverwacht een hotspot aan 'juice'. Die heb ik dus maar meteen uitgepluist. Leverde weer leuke dingen op.

- twee knopen met een anker erop (marines)
- 8 1 centen uit 1900-1941 (leeuw)
- vier theelepels
- rijwielbelastingplaatje '36-37
- 2,5 cent 1877 (verrot helaas)
- gouden ring decoratief
- 10 Reichspfennig nazi 1941
- twee decoratieve knopen, plantmotief
- bronzen ornament bloem met tak
- twee wilhelmina 10 centjes (circa 1937 en 1914)
- soort 1 cent van Derde Rijk, 1941, ter grootte van 1 cent zink NL, maar deze is gecorrodeerd. zie geen afbeelding meer.
- drie zinken 1 centen
- vijf cent zink
- vier sleutels
- Zuid-Hollandse Bierbrouwerij (Z.H.B.) afsluitdop
- stukje paardentuig denk ik
- in een gat: drie quarter dollars, drie US five cents en vier US one dimes
- dan nog wat ondefinieerbare metalen objecten zoals een metalen staafje etc
- wat viergats knoopjes
- kompas, wel een goedkop ding
- een penning
- en nog wat meer dingen die me nu niet te binnen schieten

Bij elkaar lagen er ruim zeventig objecten. morgen maar weer eens daar neuzen. Ik heb er zin in,

Harry

01 nov 2014, 20:04
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Harry,

Welcome man! Goed dat je lid bent geworden, hoop snel te zien fotos van je vonsten,

Jon.

15 nov 2014, 12:27
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Jon, ja ik zal eens foto's plaatsen van mijn beste vondsten bij elkaar. Leuk elkaar hier te treffen! Zie je morgenochtend vroeg!

Harry

19 nov 2014, 19:49
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]