|
|
Het is nu 03 jun 2026, 21:06
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Wie heeft de gouden fibula van Domburg?
| Auteur |
Bericht |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5401 Woonplaats: silvolde
|
 Wie heeft de gouden fibula van Domburg?
We hadden het er al een keer over gehad maar kan het oude bericht niet meer vinden. Toch leuk dat dit weer opduikt. MIDDELBURG - Blijft de gouden fibula uit Domburg een spookfibula? Die vraag stelt de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland. Ze willen nu eindelijk eens weten waar de historische speld is gevonden. Het antwoord moet komen van een tot nu toe onbekende amateur-archeoloog, maar die is onvindbaar. Amateur-archeologen In 2008 zag de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland de fibula op een website voor amateur-archeologen waar vondsten worden gemeld. Ze zochten contact, maar vanwege een protocol werden de gegevens van de vinder niet doorgegeven. De SCEZ gaf de zoektocht op, maar heeft daar nu spijt van. Zeeuwse geschiedenis Volgens archeoloog Robert van Dierendonck is de speld belangrijk voor de Zeeuwse geschiedenis. De zogenoemde drieknoppenfibula komt uit de Romeinse tijd en werd gedragen door personen met macht. Volgens archeologen lijkt er op dat er vierhonderd na Christus al nederzettingen waren in Zeeland. Domburg Er is één aanwijzing naar de vindplaats. Tijdens een telefoongesprek met de beheerder van website van amateurarcheologen werd gesproken over Domburg als vindplaats. Of dat zo is, weet Van Dierendonck niet zeker, maar volgens hem zou het kunnen kloppen. http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014 ... HY96vl5NvF
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 nov 2014, 23:08 |
|
 |
|
mitchellrsd
|
 Re: Wie heeft de gouden fibula van Domburg?
ik zal eens tussen al mijn gouden fibula's gaan kijken omdat m'n vader in domburg woont, zoek ik daar ook wel eens, maar zoiets moois nog niet tegengekomen daar helaas
_________________ liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ
|
| 27 nov 2014, 09:03 |
|
 |
|
Axel
|
Gelezen idd, Mooie vondst.
Alleen,, mijn vraag is dan,, hoeft ie `m alleen maar even te laten zien en de plek te wijzen.
OF
Inleveren / onteigenen en nooit meer terug zien.
_________________ Mvg Axel
|
| 27 nov 2014, 16:30 |
|
 |
|
hannibal
|
_________________ gr Hannibal
|
| 27 nov 2014, 16:47 |
|
 |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1542 Woonplaats: West-Brabant
|
Ik wil het niet ingewikkeld maken, ben gewoon nieuwsgierig, maar waren er geen vraagtekens over de vindplaats mede vanwege de goede staat? Meen een keer zoiets gelezen te hebben ergens, aantal mensen meenden te weten waar deze vandaan kwam en dat was beschermd/verboden gebied? Of haal ik nu dingen door elkaar.
|
| 27 nov 2014, 17:35 |
|
 |
|
Marco
|
wat kost dat om zo`n ding te laten maken ? heb hier nog een klomp goud liggen 
_________________ ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ No me moleste mosquito
|
| 27 nov 2014, 17:46 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
o is hij weg nou je het zeg ik was hem al kwijt leuk dat jullie dat doen voor mijn top KOUDI 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 27 nov 2014, 17:57 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
DAT Zeg je nu wel HAN EN JE HEBT GELIJK als ze hem dan ook kan zien voor altijd in zo Museum er leggen nog dozen vol met topper van ons centen maar wat zie je er van bijna niks  als ik in zo Museum loopt denk ik wat legt er tocht weinig hier daar om kom ik er niet veel je ziet niks een paar dingen
|
| 27 nov 2014, 18:06 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
Marco schreef: wat kost dat om zo`n ding te laten maken ? heb hier nog een klomp goud liggen  He jonge afgekeurde spanjaard 
_________________ Soms...........
|
| 27 nov 2014, 19:43 |
|
 |
|
Misfit
|
'K heb deze altijd een 'urban myth' gevonden... 
|
| 27 nov 2014, 22:53 |
|
 |
|
hannibal
|
_________________ gr Hannibal
|
| 27 nov 2014, 23:12 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
inderdaad han zelfs sinterklaas ken ik die heeft ook goud maar geen fibula wel een goud de staf
|
| 27 nov 2014, 23:18 |
|
 |
|
Axel
|
 Jij omschrijft wat ik denk, geheel ook mee eens, museumstuk. De vraag in het artikel is enkel,,, waar is de vindplaats, meer niet. Enige punt wat ik mis in de oproep naar de fibula is duidelijkheid over wat er vervolgens exact gaat gebeuren,, bijv : Hoe om te gaan met de vinder, schouderklopje of boete wegens niet aanmelden vondst, waar gaat de fibula heen, evt vergoeding etc,,, zolang daar niks over staat zou ik mij kunnen voorstellen dat de vinder zijn vondst wil beschermen aangezien hij geen idee heeft wat hem te wachten staat als hij ermee in openbaring komt.
_________________ Mvg Axel
|
| 27 nov 2014, 23:40 |
|
 |
|
Misfit
|
Dat bedoelde ik met de 'Urban Myth'... 'k kan me heel goed voorstellen dat dit nooit boven water gaat komen omdat de herkomst dubieus. Zou heel goed Nijmegen, Xanten, Balkan of Frankrijk kunnen zijn geweest, en da's natuurlijk niet (meer) toe te geven.  Al komt de vinder boven water, dan nog is de vraag of het verhaal voor waar kan worden aangenomen...
|
| 28 nov 2014, 00:36 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|