Logo
Het is nu 05 maart 2026, 14:47

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Mooie munt 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Mooie munt
Vandaag en gister maar weer eens gebliept. Bij elkaar was het niet veel eigenlijk, maar toch had ik enkele leuke vondsten. Gister had ik een rondzakhorloge gevonden, waarvan de wijzerplaat van folieachtig materiaal was dat ging omkrullen na schoonmaak, best balen. Merk onleesbaar. Maar goed, verder vond ik een 10 cent zink, een hondenbelastingplaatje uit 1936, twee ankerknoopjes, een oorbel en een cent uit 1929, plus een compleet plastic doosje met fietsbandreparatieset. Vreemdste vondst betreft een aan één kant dichte koperen/messing buis van zeker 15 centimeter lang en een diameter van ruim een centimeter. Aan de buis zit een sierlijk handvat. Geen idee wat het is. Vandaag vond ik een een soort dinky toy, made in england, een 'compressor truck'. Daar bleef het gelukkig niet bij, naast twee kogelhulzen vond ik namelijk een grote munt met het Nederlandse wapen erop met leeuw, met op de voorzijde een soort van Arabische letters. Ik snapte er niet veel van. Thuis wat schoongemaakt, achterkant met wapen is helaas minder duidelijk. Na enig minuten goed kijken zag ik ineens Nederlandsch Indie staan, vandaar dus de lettertekens! Ik zag ook 'cent' staan en een 2. Wel een beetje grote munt voor een 2 cent, maar internet meldt dat het gaat om een 2 1/2 cent uit Nederlandsch Indie! De mijne stamt uit 1915 en dat is net te zien als je de munt wat bevochtigt. Wat een leuk ding! Nu snap ik ook waar een van mijn halve centen uit 1800-zoveel vandaan moet komen. Die had dezelfde arabische tekens. Ik vond verder nog een zilveren Juliana-gulden uit 1956, een metalen adreslabel (gelig) van de NV Nederlandsche Spoorwegen (ingevuld ook nog) en Juliana 1 cent. Zal een keer een foto maken van de 2 1/2 cent en bij ' Munten' plaatsen.

Harry

04 dec 2014, 19:15
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mooie munt
1915 is een leuk jaartal, aangezien nederland toen heel indië 'claimde', ipv java en wat andere gebiedjes

04 dec 2014, 19:34
Profiel

Antwoord met een citaat
altijd leuk, extra data om de context wat te verduidelijken. ik dacht vanmiddag: wat is dat in vredesnaam voor Nederlandse munt? en hoe is ze er terecht gekomen? in ieder geval weer een fijne additie aan mijn muntenareaal. nu nog een een zilveren 25 cent...

harry

04 dec 2014, 19:44
Profiel

Antwoord met een citaat
...welke ik vandaag (zondag) eindelijk vond! weer een doel gehaald. Het gaat om een zilveren 25 cent met het derde design Wilhelmina, 1917. eerst was er een gelige zilveren 10 cent uit 1941, en toen ik kort daarna weer een gelige munt uit de aarde omhoog haalde die beduidend groter was, wist ik al waar het om ging. jee, wat ben ik hier blij mee! nooit verwacht dat ik op die rare plek, zo naast een drukke weg die munten vond. het werd een tamelijk redelijke dag. haalde zeker veertig voorwerpen naar boven, waaronder 23 munten. kan me niet herinneren er zoveel tegelijk te hebben gevonden.

de mooiste zaken zie je onder meer hier (zie foto):

een militaire badge van the Royal Army Medical Corps, Engeland
een vlinder-broche, bestaande uit twee helften, pin afgebroken
drie oude 1 centen, 1919, 1900, 1918
een Belgische zinken 25 cent, WOII, 1943
een Belgische L'Union Fait la Forge - Leopold Premier Roi de Belges 2 cent 18-- (moeilijk leesbaar, denk rond 1860)
een make-up-doosje, oud, made in USA, met gebroken spiegeltje
een bedrijfsplaatje, Motor-Service, J.A.C. Smulders te Eindhoven
een shalom-sleutelhanger plus sleutel, ring vergaan
een soortement beslagje met bloemmotief
wilhelmina munten 1948 (3x 1 cent, 1 x 5 cent, 1 x 10 cent)
25 cent wilhelmina 1917
10 cent wilhelmina 1941
pistoolhuls met kogel
twee zinken tien centen
en... toeval of niet... weer een munt uit Nederlands Indie, met Javaans en Maleis opschrift, nu een 1 cent met gat in het midden.

De rest bestond uit minder belangrijke muntjes, wat kogelhulzen enzo.

Bijlage:
IMG_1400.badgeII.jpg

Bijlage:
IMG_1409.zilveren wilhelmina'sII.jpg

Harry

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

07 dec 2014, 23:07
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]