|
|
Het is nu 04 maart 2026, 17:50
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
weer zilver (zeelandia 1 stuiver 167?) maar...
| Auteur |
Bericht |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1541 Woonplaats: West-Brabant
|
 weer zilver (zeelandia 1 stuiver 167?) maar...
Vanmorgen even op pad geweest, we hadden het idee dat het een beetje klaar is op dat veldje. Weinig bijzonders, veel zwaar aangekoekte duiten. De boer een presentje gebracht. Die gaf ons nog toestemming voor het weiland naast zijn huis (ben benieuwd). Thuis alles zachtjes afgeborsteld. Frustrerend dikke laag op alle munten, dan maar even in de hete olijfolie... Ook dat kleine muntje met die hele dikke koeklaag. Ja dat borrelde pas goed! Ineens hoorde ik een hele harde knal, het muntje vloog door de keuken  . Dat gebeurt met zilver wist ik, voorzichtig gekeken: ja hoor... Maar nog steeds zit er een rare oranje gloed op (zit wat koper in het zilver?) dus logisch dat ik het niet herkende als zilver. Geen idee of dit nog wat wordt. Ligt nu in de citroensap, lang waarschijnlijk. Het is trouwens een Zeelandia 1 stuiver 167?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 dec 2014, 17:20 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
 Re: weer zilver (zeelandia 1 stuiver 167?) maar...
Goed naar de knoppen gebracht. Proficiat. Kokende olijfolie, waar ben je nu mee bezig ? Stuiversteak Bleu gebakken. Het word hier steeds straffer. Olijfolie, slaolie, citroensap enz... horen thuis in de keuken. Neem wat aluminiumfolie, spuw op de munt, en wrijf lichtjes over de zilveren munt. 
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 23 dec 2014, 17:36 |
|
 |
|
Mara
|
Kennelijk had ik het verkeerde kookboek Olijfolie warm maken is een tip van hier, maar dan voor koper en niet voor vermomd zilver... Dank je wel voor de tip, klinkt eh...ook wel een beetje gek maar ik geloof jou gelijk.
|
| 23 dec 2014, 17:40 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Mooi muntje, vind je niet veel. Geslagen in de jaren 1681-89 en 1727-37.
Toch zweer ik altijd bij electrolyse; een heel rustig proces dat je goed kunt volgen. Voordeel verder: geen zuren of chemische middelen en geen mechanisch contact. Deze hebben allemaal het risico op schade.
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 23 dec 2014, 17:45 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Mara schreef: Kennelijk had ik het verkeerde kookboek Olijfolie warm maken is een tip van hier, maar dan voor koper en niet voor vermomd zilver... Dank je wel voor de tip, klinkt eh...ook wel een beetje gek maar ik geloof jou gelijk. 
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 23 dec 2014, 17:48 |
|
 |
|
Mara
|
Aha, bedankt. Dan moet ik nog even goed kijken naar het jaartal. Die 7 moet dan toch iets anders zijn. Van 16 ben ik wel zeker. Ik zal hem plaatsen als hij er wat beter uit ziet.
|
| 23 dec 2014, 17:49 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
|
Mara schreef: Aha, bedankt. Dan moet ik nog even goed kijken naar het jaartal. Die 7 moet dan toch iets anders zijn. Van 16 ben ik wel zeker. Ik zal hem plaatsen als hij er wat beter uit ziet. Ik hoop deze te kunnen zien in deftige staat. 
|
| 23 dec 2014, 17:55 |
|
 |
|
archeonist
|
Elektrolyse, is m.i. de beste methode
|
| 23 dec 2014, 18:00 |
|
 |
|
dannyR
|
Je gaat lekker mara  tweede zilver met de m6 Neem de tijd om je vondsten te reinigen en geniet er lekker van En gooi het huidige kookboek maar in de prullebak 
|
| 23 dec 2014, 18:02 |
|
 |
|
Mara
|
Ja ik hoop het ook...maar hij blijft flink aangekoekt met eerder een kopergloed dan zilver... Best vreemd. Ik heb er al een paar keer op gespuugd, wordt hij inderdaad steeds iets leesbaarder van.
Die 7 is waarschijnlijk een 3 (eerder dan een 8). Heb het rechte streepje van de 3 aangezien voor bovenkant 7.
|
| 23 dec 2014, 18:02 |
|
 |
|
Mara
|
dannyR schreef: Je gaat lekker mara  tweede zilver met de m6 Neem de tijd om je vondsten te reinigen en geniet er lekker van En gooi het huidige kookboek maar in de prullebak  Ja het gaat goed! Fijne md voor mij. Het is zelfs zilver nr. 4  (2 stuiver Frisia, devotiering, stuk Zeelandia 2 stuiver en dan deze).
|
| 23 dec 2014, 18:04 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|