|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:35
|
Electrolyse op koperen munten (waarom wel/waarom niet) en andere tips
| Auteur |
Bericht |
|
Stefke1956
Geregistreerd: 14 dec 2013, 16:15 Berichten: 1424 Woonplaats: Noord Brabant
|
 Electrolyse op koperen munten (waarom wel/waarom niet) en andere tips
archeonist waarom geen elektrolyse op zeelandia duit,had gehoord dat elektrolyse niet met koperen munten kon maar toch geprobeerd hedenochtend en zie hier het resultaat.Eerlijk gezegd veel mooier dan mijn experiment,Archeonist mijn Dank dat je het gevraagd hebt en uiteindelijk de Tip zal paar foto`s plaatsen van Voor en Na behandeling met genoemde methode en ik vind het Super en voorlopig dus ff bezig daar ik veel munten uit de koperbak gehaald heb. derde foto moet nog wel in de smiezen krijgen hoelang ik ze erin laat daar ze volgens mij mooier kunnen dus korter in de elektrolyse lijkt mij Nogmaals mijn Dank is Groot groet Stef
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Begonnen met de Ace 150,toen de Euro Ace,en nu Zoek ik met een Garrett AT Pro en Pro Pinpointer en waadschep/pak voor het zwemmen:)
Laatst bijgewerkt door Raafje op 07 feb 2015, 02:23, in totaal 1 keer bewerkt
titel aangepast en verplaatst
|
| 04 feb 2015, 16:07 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
 Re: Vraag van
De reden waarom je op een koperen munt geen elektrolyse zou moeten toepassen, is dat je alle patina verwijderd en dat is zonde op een een mooie munt van goede kwaliteit. Voorts wordt ook ieder putje in de munt zichtbaar. Zelf ben ik er ook geen voorstander van. Een mooie munt van koper beter met wat meer moeite schoonmaken met vaseline onder de microscoop. Is ie dan toch al niet super vind ik het niet de moeite om de vieze prut het riool in te spoelen. Groeten, Trash 
|
| 04 feb 2015, 17:19 |
|
 |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1541 Woonplaats: West-Brabant
|
Ben nog niet zo lang bezig en nog steeds op zoek naar goede methode, maar electrol doe ik ook niet meer. Vind ze persoonlijk niet mooier worden en de patina verbergt vaak juist de putjes e.d. Voor hardnekkige koek waar niet doorheen te komen is, wil ik wel eens wat olijfolie verwarmen (voorzichtig en niet met zilver of biljoen dat ontploft). Voor zilver werkt het en voor ijzer. En nog een paar, ben het even kwijt. Maar koper dus liever niet.
|
| 05 feb 2015, 15:36 |
|
 |
|
Stefke1956
|
klopt Mara ben er intussen ook achter maar goed al doende leert men zeg ik maar en het werd aan mij gevraagd waarom geen elektrol had gebruikt door archeonist en dacht laat ik het eens proberen op koper.Men had mij verteld dat het niet kon en daarom ook nooit gedaan maar archeonist vroeg het dus ik probberde het op muntjes die al  waren En inderdaad je ziet alle putjes en de patina verdwijnt ook als sneeuw voor de zon iets wat Trash ook al zei dus gebeurd niet meer op koper,voor zilver en brons wil ik het nog wel proberen maar koper no way. groet en dank Stefke1956
_________________ Begonnen met de Ace 150,toen de Euro Ace,en nu Zoek ik met een Garrett AT Pro en Pro Pinpointer en waadschep/pak voor het zwemmen:)
|
| 05 feb 2015, 18:12 |
|
 |
|
Mat
|
Stefke1956 schreef: klopt Mara ben er intussen ook achter maar goed al doende leert men zeg ik maar en het werd aan mij gevraagd waarom geen elektrol had gebruikt door archeonist en dacht laat ik het eens proberen op koper.Men had mij verteld dat het niet kon en daarom ook nooit gedaan maar archeonist vroeg het dus ik probberde het op muntjes die al  waren En inderdaad je ziet alle putjes en de patina verdwijnt ook als sneeuw voor de zon iets wat Trash ook al zei dus gebeurd niet meer op koper,voor zilver en brons wil ik het nog wel proberen maar koper no way. groet en dank Stefke1956 Brons is ook een koperlegering, dus ook hier geen electrolise. Verder, electrolise ontwikkeld een zuur en zuur met koper gaat niet samen, zal na verloop van tijd zijn werk doen en je munt eerst groen laten uitslaan en dan verder opvreten. gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 05 feb 2015, 19:33 |
|
 |
|
ace
|
Stefke1956 schreef: het werd aan mij gevraagd waarom geen elektrol had gebruikt door archeonist en dacht laat ik het eens proberen op koper.Men had mij verteld dat het niet kon en daarom ook nooit gedaan maar archeonist vroeg het dus ik probberde het op muntjes die al  waren Hahahaha. Dus als ik je vraag waarom je je gouden vondst niet een tijdje in kwik dompelt om schoon te maken ga jij dat toch proberen? 
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 05 feb 2015, 20:28 |
|
 |
|
Stefke1956
|
|
| 05 feb 2015, 21:02 |
|
 |
|
Mara
|
Vind het op zich niet zo gek hoor, dat je het probeert, heb het ook getest met gare muntjes. Er zijn volgens mij wel zoekers die het doen en dan herpatineren met div. methoden.
|
| 05 feb 2015, 21:30 |
|
 |
|
Stefke1956
|
Zo is het maar net Mara,en degene die het hardst vbrullen hebben zelf ook de ervaring ga ik maar van uit 
|
| 05 feb 2015, 22:26 |
|
 |
|
ace
|
Stefke1956 schreef: En de muntjes waar ik het op geprobeerd had waren toch al  en lagen in de afval koperbak hier Jammer. Deze zouden bij mij niet bij het afval belanden. Stefke1956 schreef: Ach ja Ace waarom ook niet,denk dat ook jij wel weet dat je goud niet schoon hoeft te maken(met een doek en of warm water en klaar) en geen patina heeft  En de muntjes waar ik het op geprobeerd had waren toch al  en lagen in de afval koperbak hier Maar goed heb weer iets geleerd hiervan en ja lachen mag hoor ik lach wel mee Ik lach je niet uit hoor. Uiteraard is er niets mis met proberen. Het was alleen grapig te lezen hoe je tot je conclusie kwam dat dit toch niet het gewenste resultaat bracht.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 06 feb 2015, 12:12 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hoi allen, Mij lijkt dat als je een koperen munt aan de elektrolyse hangt deze maar voor een paar seconden moet behandelen. Net zolang totdat de koek / vuil loslaat. De beste resultaten had ik met mijn oude tumbler. Dan worden de munten heel langzaam schoongewreven. Helaas is mijn tumbler door jarenlang gebruik RIP!!! Als door reiniging de munten weer koperkleur hebben is toch geen probleem. Na jaren krijgen ze dan toch weer een donkerbruine toning. Is een zeer moeilijke beslissing om munten wel of niet te reinigen. Bij munten die perfect uit de grond komen is het toch niet nodig. Maar ik denk ook zo: Ik probeer van rommelbak munten toch nog altijd iets te maken. Als ik dan een duit tevoorschijn tover, waarvan ik het jaartal en wapen zichtbaar heb gemaakt, dan heb ik toch weer een verzamelwaardige munt!! Is toch steeds weer leuk om te zien hoe we allen bezig zijn om nog iets te maken van rommelbak munten. Ik gebruik meestal vaseline, tandenstokers, loep en of microscoop. Inwrijven de munten. Weken of maanden laten liggen en weer behandelen. Dit doe ik dan totdat alle rotzooi / koek van de munt af is. Ik heb trouwens ook bronzen Romeinse munten aan elektrolyse gehangen en af en toe komt er toch een leuk muntje onder vandaan. Vele groeten, en veel succes, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 06 feb 2015, 13:29 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Bij deze mijn beste resultaat ooit verkregen d.m.v. reiniging met elektrolyse.
Het betreft een verzilverde denarius van Caracalla. Ik gaf er geen cent voor en heb m telkens maar een paar seconden aan de stroom gehangen.
Telkens na deze paar seconden met een tandenstoker liggen te krabben. Ook de keerzijde is perfect geworden.
De kunst is gewoon om de munt niet te lang aan de stroom te laten hangen, en natuurlijk de conditie en de legering van de munt.
Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik vele munten na elektrolyse weg heb kunnen gooien. Maar zoals je ziet kan je ook geluk hebben.
Wens jullie in ieder geval ook heel veel succes,
John.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 feb 2015, 13:47 |
|
 |
|
Stefke1956
|
 Die ziet er zeker erg mooi uit John vergeleken met eerste foto dat is een en ja ik moet inderdaad nog ff in de smiezen krijgen hoelang ze aan de stroom moeten hangen,met prikkers en vaseline/olijfolie doe ik ook,zelfs met Tandarts Probe`s(zie foto)pulk ik ook heel voorzichtig de los gekomen aanslag weg. En je leert er alleen maar van lijkt me,en met de muntjes in de rommelbak kan je het proberen vind ik Aldoende leert men he,maar dank voor het advies en tip. Groet Stef
|
| 06 feb 2015, 14:09 |
|
 |
|
Mara
|
Jvlivs schreef: Als door reiniging de munten weer koperkleur hebben is toch geen probleem. Na jaren krijgen ze dan toch weer een donkerbruine toning. Bij mij werden ze naast schoon ook erg pokdalig, dat viel dan juist meer op dan met patina. Misschien te lang gedaan? Maar je geeft ook aan dat je het per muntje moet bekijken. Je kunt ook niet altijd voorspellen wat het gaat worden natuurlijk; blijft een verrassing wat er onder de aanslag zit.
|
| 06 feb 2015, 14:23 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Mara schreef: Jvlivs schreef: Als door reiniging de munten weer koperkleur hebben is toch geen probleem. Na jaren krijgen ze dan toch weer een donkerbruine toning. Bij mij werden ze naast schoon ook erg pokdalig, dat viel dan juist meer op dan met patina. Misschien te lang gedaan? Maar je geeft ook aan dat je het per muntje moet bekijken. Je kunt ook niet altijd voorspellen wat het gaat worden natuurlijk; blijft een verrassing wat er onder de aanslag zit. Hey Mara, zo is het maar net. Per munt afzonderlijk bekijken. En nooit t lang aan de stroom laten hangen. Af en toe heb je geluk en wordt de munt er beter en mooier van. Maar een rotte munt blijft zeker rot, en gaat er niet beter van worden. Als de munt meestal heel ff aan de stroom heeft gehangen, dan laat de koek los d.m.v. het krabben met een tandenstoker. En dan ga ik krabben totdat er niets meer loslaat en dan weer ff an de stroom hangen. Ik ga zo door tot het gewenste resultaat of totdat ik zie dat het helaas niets meer wordt met de munt. Vele groeten, John.
|
| 06 feb 2015, 15:12 |
|
 |
|
Mara
|
Dank je wel voor de duidelijke uitleg.
|
| 06 feb 2015, 15:20 |
|
 |
|
Suzi
|
Ik behandel mijn koper en bronzen munten met amoniak verdunt in water. De patina blijft op de munt en het vuil, ook de hardnekkige korsten wordt verwijderd  Daarna met maagzout oppoetsen en de munten met vasaline insmeren. Groetjes Suzanne
|
| 06 feb 2015, 17:01 |
|
 |
|
Jvlivs
|
Hey Suzanne, Heb je mischien een foto / voorbeeld van een op deze manier gereinigde munt voor ons? Ben zeer benieuwd naar het resultaat. Vele groeten, en alvast bedankt voor de moeite, John.
|
| 06 feb 2015, 17:05 |
|
 |
|
Mara
|
Ja ik ben ook benieuwd, want ik heb wel eens ammoniak gebruikt om brokkelige patina te verwijderen van een knoopje en dat ging ook erg goed Het verdunnen komt vrij nauw waarschijnlijk?
|
| 06 feb 2015, 17:13 |
|
 |
|
Stefke1956
|
Een heel goede vraag John,ook ik ben Erg benieuwd aan deze kant van de kabel Groet Stef 
|
| 06 feb 2015, 19:51 |
|
 |
|
dannyR
|
heerlijk om te lezen wat iedereen zoals doet om die muntjes te pimpen  wat er tensoltte in de koperbak ligt is toch al heen,gewoon lekker uitproberen want uiteindelijk at voor de ene werkt vind de andere verschrikkelijk ik gebruik met regelmaat het koperborsteltje op de knappere duiten en voor mij werkt dat prima zolang er niets ontploft zou ik zeggen,.....vooral doorgaan 
|
| 06 feb 2015, 20:18 |
|
 |
|
Suzi
|
He linker muntje was flink aangekoekt. Helft water helft amoniak. Vaak controleren. Zo nu en dan even met een beetje dreft schoon borstelen en terug en de amoniak als dat nog nodig is. Ik heb zelfs zwaar aangekoekte muntjes een nachtje laten weken en dat ging ook goed 
|
| 06 feb 2015, 20:43 |
|
 |
|
Suzi
|
Linker muntje is een Hollandia uit 1606 geloof ik, en voor een muntje van ruim 400 jaar is ie nog best wel mooi. Met de patina er nog op 
|
| 06 feb 2015, 20:53 |
|
 |
|
Jvlivs
|
 Re: Electrolyse op koperen munten (waarom wel/waarom niet) en andere tips
|
| 07 feb 2015, 10:43 |
|
 |
|
Mara
|
 Re: Electrolyse op koperen munten (waarom wel/waarom niet) en andere tips
Zien er inderdaad netjes uit. Wel goed schoonmaken naderhand denk ik (bedoel je de drift mee?)omdat het goedje anders nawerkt.
|
| 07 feb 2015, 11:07 |
|
|