|
|
Het is nu 03 maart 2026, 14:07
|
| Auteur |
Bericht |
|
Jamn
|
 Een vraag..
Ik ben nu ruim een 6 weken aan het zoeken, zeker 5-6 keer in de week à 4 uur per keer. Mijn 2e set batterijen zijn reeds leeg Ik heb reeds meer dan 100 gaten gegraven, godzijdank werden de gaten van 60 x 60 cm al snel 15 x 15 cm. Toch een aantal leuke oude dingen gevonden. Als ik hier zo lees wat men allemaal her en der vind, als ik op youtube zie wat men in bossen vind. Dan is het niet wat ik tegen kom in het bos of op een akker. Nu weet ik zelf ook wel dat men geen filpjes maakt van 100 stukken oud ijzer. En dat men op een forum ook geen doppen en andere troep plaatst. Als eerste heb ik natuurlijk de gehele beginners sectie doorgelezen. Ik Google Earth me suf. Met oude kaarten erbij, alles erop en eraan. Nu weet ik ook wel dat je aan het begin geen gouden munten vindt. Dat is ook niet mijn intentie met dit bericht. Maar mijn vraag is: zijn er meer zo begonnen en waardoor het veranderd uiteindelijk? p.s Mijn motivatie is niet minder geworden, ik geniet in de natuur en kom door het geheel zeker tot rust.
|
| 13 feb 2015, 17:39 |
|
 |
|
mitchellrsd
|
 Re: Een vraag..
toen ik net begon, vond ik alleen afval en hulzen. op een gegeven moment vond ik een akker waar ik wilde zoeken, kreeg ik geen toestemming... toen maar op de akker ernaast gezocht, want die was helemaal omgespit want er kwam een restaurant. daar vond ik m'n eerste duiten enzo. uiteindelijk toen ik er niks meer vond, naar de omgeving gekeken: houtwallen. toen op oude kaarten hoe het eruit zag vroegen enzovoort... uiteindelijk heb ik 'dingen' gevonden waar ik meestal op let... (houtwallen, vorm, grondkleur etc.)
_________________ liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ
|
| 13 feb 2015, 18:10 |
|
 |
|
Misfit
|
Ik weet niet waar je woont, maar oude kaarten uit de regio is een leuk begin, zo begin je een besef te krijgen van waar het kán liggen. Daarna is het proefondervindelijk gaan uitproberen, en leer je vanzelf waar weinig ligt omdat er al verl gezocht is door anderen, of waar bvb veel nieuwe grond is opgebracht en de vondsten dus te diep liggen. Als je andere zoekers in de buurt ziet maak eens een praatje, ze helpen je heus wat verder... en let goed op scherven aardewerk en/of pijpekopjes/steeltjes, die geven ook een indicatie wat voor periode vondsten je kan verwachten. En zoals ons gewaardeerd forum-joker De Ed altijd zegt: "Van ijzer wordt je wijzer!", oftewel, als er ijzer ligt is er activiteit geweest, dus kan je dingen vinden... en tevens weet je dan dat je piepstok aanstaat 
|
| 13 feb 2015, 18:13 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Kijk naar de grond, deze verteld je veel. Kijk of er scherven, bakstenen, pijpensteeltjes of pijpenkoppen liggen op de akker. Zoek rond boerderijen, kerken, kapelletjes oude bewoning enz... Zoek lang de oevers van een ooit bevaarbare waterloop. Daar ligt het te wachten op jou. Succes.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 13 feb 2015, 21:10 |
|
 |
|
ace
|
Jamn schreef: Ik heb reeds meer dan 100 gaten gegraven, godzijdank werden de gaten van 60 x 60 cm al snel 15 x 15 cm. Toch een aantal leuke oude dingen gevonden. 100 gaten pas? Je hebt al oude dingen gevonden. Daar wordt je vanzelf bedrevener in, zoals je zelf al weergeeft. Nog steeds vind ik veel meer rommel dan leuke vondsten. Dat hoort er nou eenmaal bij.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 13 feb 2015, 21:32 |
|
 |
|
Tom1980
|
Ben zelf ook nog niet zolang bezig..... Beginners gedeeltje zoals je al zei,.. En zoals andere al hebben gezegd scherven en dergelijke, Die kaarten doe je goed Wat ik zelf er nog veel bij doe.....is veel lezen op internet.....historie van de omgeving en archeologische vondsten... 
|
| 13 feb 2015, 22:04 |
|
 |
|
Braveheart
Geregistreerd: 13 jan 2015, 19:55 Berichten: 52 Woonplaats: Amsterdam
|
Als je nu al wat oudere dingen hebt gevonden, dan gaat het in ieder geval de goede kant op. Ik zelf nu zo een 4 weken geleden begonnen met het zoeken en daarvoor al proberen informatie te vinden. Vind zelf dat ik in lastige omgeving zit (Amsterdam), en heb dus ook nog geen goeie zoekplekken gevonden. Maar kaarten kunnen inderdaad veel vertellen en ook de geschiedenis opzoeken van je leefomgeving en aangrenzende plaatsen. Veel succes verder en het is een hobby die tijd nodig heeft 
|
| 13 feb 2015, 22:15 |
|
 |
|
Jamn
|
Bedankt voor de reacties en adviezen. Ik zoek in de omgeving van Oldenzaal. Het grens gebied tussen Oldenzaal en Schuttorf (duitsland) is reeds vanaf het jaar 1000 bewoond gebied. De grootste en oudste handels route tussen Osnabruck en Deventer gaat door dit gebied. Dus wat dat betreft zou je zeggen dat er genoeg te vinden is. De afgelopen dagen op verschillende plekken geweest en gemiddeld een 4 uur per plek wezen zoeken. Ik weet ieder geval dat hier niets te vinden is. Behalve boeren afval. Moderne gipsschroeven, gaas, prikkelraad, bouten/moeren etc etc. Maar we gaan gewoon verder met die Pret stok 
|
| 13 feb 2015, 22:22 |
|
 |
|
Fozziel
Geregistreerd: 27 okt 2013, 02:22 Berichten: 1456 Woonplaats: Den Haag
|
Ik weet niet hoe mobiel je bent, ik ken de regio redelijk goed. Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar de akkers langs ****************Grond genoeg in het mooie Twenthe. Doorzetten... Grts Edit beheer: Gaarne afhandelen via pb , het is en blijft een openbaar forum die voor iedereen te lezen is.
_________________ But i still haven't found what i'm looking for
|
| 14 feb 2015, 05:09 |
|
 |
|
Jamn
|
Dankje Fozziel. Ik ga die plekken een bezoekje brengen.
Als ik wat vind, dan komt het hier op het Forum te staan.
Nogmaals ThankZzz
|
| 14 feb 2015, 14:00 |
|
 |
|
Jamn
|
En bedankt Fozziel, ik geloof dat ik mijn eerste oude munt gevonden heb. Thanks a Lot. http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=210&t=64771
|
| 14 feb 2015, 17:43 |
|
 |
|
Fozziel
Geregistreerd: 27 okt 2013, 02:22 Berichten: 1456 Woonplaats: Den Haag
|
_________________ But i still haven't found what i'm looking for
|
| 15 feb 2015, 19:45 |
|
 |
|
Jamn
|
Yep, vandaag weer een munt gevonden. Een leesbare Overysel Duit uit 1768. Prachtig. En JA --> verslaafd aan het metaal detecten 
|
| 15 feb 2015, 20:56 |
|
 |
|
ace
|
Fozziel schreef: Ik weet niet hoe mobiel je bent, ik ken de regio redelijk goed. Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar de akkers... Zou je dat wel doen, plekken vermelden? Binnenkort loopt half Nederland er.
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 17 feb 2015, 13:33 |
|
 |
|
Jamn
|
Delen is niet je sterkste kant????
|
| 18 feb 2015, 19:40 |
|
 |
|
Braveheart
Geregistreerd: 13 jan 2015, 19:55 Berichten: 52 Woonplaats: Amsterdam
|
Mocht er iemand tips hebben voor zoeken in omgeving Amsterdam Mag best per pb haha.
|
| 18 feb 2015, 19:47 |
|
 |
|
ace
|
Jamn schreef: Delen is niet je sterkste kant???? Waar slaat dat nou op? Ik denk dat jij maar wat graag in je vitrine's zou willen hebben wat ik met mijn zoekmaten gedeeld heb. Ik denk dat ik jou meer lokaties aan kan wijzen waar we zelf romeins en middeleeuws vonden (tientallen) dan jij mij. Een ander gunnen is vaak een probleem van anderen die maar wat graag snel gaan zoeken als ze van een ander te weten kunnen komen waar. En dat soort profiterende sukkels gun ik niets nee. 
_________________ gr Ace
|
| 19 feb 2015, 01:26 |
|
 |
|
Raafje
|
Even rustig jongens. Stiekum hoopt toch iedereen dat een ervaren iemand wat kennis en kunde wil delen en dat siert je Ace. Maar het aangeven van locaties kan je toch beter gericht via een pb doen.
|
| 19 feb 2015, 10:25 |
|
 |
|
Mat
|
Zal even zeggen wat mijn bevindingen zijn in deze. Geef Ace hierin gelijk, vaak zijn het akkers waar meerdere zoekers op zoeken en dat zou ik ook niet leuk vinden als iemand mijn akker zou bekend maken. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
Laatst bijgewerkt door Mat op 19 feb 2015, 16:19, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 19 feb 2015, 10:47 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 feb 2015, 15:12 |
|
 |
|
bennie
|
Zelf locaties vinden is veel leuker dan achter ieder aan te hobbelen, dus hier met zoekplekken te lopen wapperen is dan ook geen optie. Als je ergens bent goed op molshopen letten, deze vrienden laten je zien of er wat te vinden is. Als er scherven of pijpensteeltjes in de molshopen zichtbaar zijn ligt er ook metaal.
|
| 19 feb 2015, 16:52 |
|
 |
|
M.N.B.79
|
Goede middag Jamn. Je hebt het over je 2e set batterijen zijn leeg..... Kan je niet beter oplaadbare batterijen/ accu's kopen. 1 setje in de oplader en de andere set in je MD. Goed voor milieu, en voor je portemonnee. Succes moet zoeken. Groet, Maarten
|
| 19 feb 2015, 17:35 |
|
 |
|
coinicus
|
Ik begon met bergen oud ijzer. Heeft weken geduurd. Daardoor wel mijn detector goed leren kennen. De geluiden kan ik bijna "lezen". Daarna lukte het dus echt en heb ik wel wat leuks gevonden. Neem de tijd.
_________________ HOMO SAPIENS NON URINAT IN VENTUM
|
| 19 feb 2015, 18:31 |
|
 |
|
Jamn
|
M.N.B.79 schreef: Goede middag Jamn. Je hebt het over je 2e set batterijen zijn leeg..... Kan je niet beter oplaadbare batterijen/ accu's kopen. 1 setje in de oplader en de andere set in je MD. Goed voor milieu, en voor je portemonnee. Succes moet zoeken. Groet, Maarten Ik heb 1 probleem met die oplaadbare batterijen. Die dingen zijn 1,2 V ipv de 1,5 V van de gewone batterijen. En door het verlies van 0.3 V per batterij is het op 4 batterijen totaal 1,2 Volt. En naar mijn weten moet dit verlies invloed hebben op de prestatie van de metaaldetector. Ik heb dit ook aan Garrett voorgelegd, echter men omzeilde mijn concrete vraag hierover. ace schreef: Jamn schreef: Delen is niet je sterkste kant???? Waar slaat dat nou op? Ik denk dat jij maar wat graag in je vitrine's zou willen hebben wat ik met mijn zoekmaten gedeeld heb. Ik denk dat ik jou meer lokaties aan kan wijzen waar we zelf romeins en middeleeuws vonden (tientallen) dan jij mij. Een ander gunnen is vaak een probleem van anderen die maar wat graag snel gaan zoeken als ze van een ander te weten kunnen komen waar. En dat soort profiterende sukkels gun ik niets nee.  Wel ik weet zeker dat jij mij meer plekken kan zeggen. Want ik weet er namelijk geen één. Ik ben een 100% beginner. Je laatste zin, daar kan ik even geen touw aan vast knopen. Verder ben ik hier niet om te discussiëren, ruzie te schoppen of dergelijke. Ik ben hier om te leren, dingen te vragen. Ik was Fozziel erg dankbaar dat hij me toch een plek heeft gezegd zodat ik even iets anders kon vinden. Alleen maar verroest oud ijzer is niet echt motiverend.
|
| 19 feb 2015, 19:35 |
|
 |
|
M.N.B.79
|
Goede avond Jamn, Op de website van de Conrad staan ze te koop. https://www.conrad.nl/nl/conrad-energy- ... 52000.htmlZe zijn niet goedkoop in aanschaf, maar het is het overwegen waard. Ik heb zelf een Gold Mask+ daar zit een oplaad accu intern. Na 8 uur zoeken en avondje in de oplader en de volgende dag kan je weer verder. Echt ideaal. Met vriendelijke groet, Maarten Borst
|
| 19 feb 2015, 22:51 |
|
|