|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:55
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
oude liefde roest niet...
| Auteur |
Bericht |
|
Maurits
|
 oude liefde roest niet...
Nou ja als het van ijzer is wel. Bij het opruimen van de zolder kwam ik mijn oude luchtbuks tegen een Diana 25 donar die ik in de vorige eeuw ooit overnam van een vriendje die een Webley Tempest had gekregen voor zijn verjaardag. Ik woonde in mijn jeugd in een dorp en op zaterdag ging je even buiten het dorp met je vriendjes schieten op braakliggende terreinen, want al mijn vriendjes hadden een buks. De vraag was niet of je er een had maar wat voor buks je had.
Ik bekijk op zolder mijn oude buks aandachtig en zie hoe hij de tand des tijd nog redelijk heeft doorstaan, er zit nota bene nog een beetje lucht in. Duitse degelijkheid. Die zelfde avond kijk ik op internet om te zien wat er nu te koop is qua luchtbuks. Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd, de kolf is nog steeds hetzelfde en van hout en de loop is nog steeds van ijzer. Schijn bedriegt er is wel degelijk iets veranderd! De kracht van deze wapens is enorm toegenomen. Ik zie zelfs hoe ze een hert omleggen met een luchtdrukwapen. Ik lees over een nieuw model buks die door iedereen word afgezeken. Op een of andere manier trekt een "underdog" altijd mijn aandacht. Dat is ook de reden dat ik net weer die detector heb waar geen hond mee loopt en de auto rijd waarin je niet gezien wilt worden. Een aantal dagen later sta ik in een winkel er leg uit welke buks ik zoek. De verkoper probeert nog "deze buks schiet harder en is goedkoper". Ik houd voet bij stuk en stap een half uur later de winkel uit en de Gamo 1250 met demper en kijker. Inmiddels een aantal schoten gelost en hij bevalt prima. Op 25 meter groepjes binnen twee cm.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 21 feb 2015, 19:45 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
 Re: oude liefde roest niet...
Mooie gamo. Die heb ik hier ook ergens liggen. 4,5 mm? Die krachtige buksen zijn pompbuksen toch? 5,5 mm en niet legaal geloof ik? Of mag dat tegenwoordig weer wel? 
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 21 feb 2015, 20:11 |
|
 |
|
bennie
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Mooie gamo. Die heb ik hier ook ergens liggen. 4,5 mm? Die krachtige buksen zijn pompbuksen toch? 5,5 mm en niet legaal geloof ik? Of mag dat tegenwoordig weer wel?  De buks is allang uit, tegenwoordig loopt iedereen met een Kalasjnikov 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 feb 2015, 20:14 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: Die heb ik hier ook ergens liggen. 4,5 mm? Klopt 4.5. Volgens de wet (ooit geleerd) mogen ze niet meer kinetische moldings energie hebben van 7 joule. Maar ik heb waardes voorbij zien komen van in de dertig. Citaat: Die krachtige buksen zijn pompbuksen Klopt met duikflessen worden die dingen afgevuld, ontwikkeld door een bedrijf in Nederland om aan koopvaardijschepen mee te geven om zich te wapenen tegen Somalische piraten. Citaat: tegenwoordig loopt iedereen met een Kalasjnikov Ja in onze hoofdstad schieten ze zelfs rokende omatjes van het balkon met die ak's. Dat rookverbod nemen ze daar erg serieus... 
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 21 feb 2015, 20:27 |
|
 |
|
bennie
|
yep 
|
| 21 feb 2015, 20:36 |
|
 |
|
coinicus
|
Een diana 22, meer dan 20 jaar geleden gekregen. Hij wilde het kwijt en ik was blij. Functioneert nog steeds.
_________________ HOMO SAPIENS NON URINAT IN VENTUM
|
| 21 feb 2015, 20:45 |
|
 |
|
speerpunt
|
Schieten is een mooie hobby Groet Rob
|
| 21 feb 2015, 21:00 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
k schiet al tijd raak
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 21 feb 2015, 23:19 |
|
 |
|
hannibal
|
_________________ gr Hannibal
|
| 22 feb 2015, 00:23 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: k schiet al tijd raak Het schiet niet op met jou Ed.
|
| 22 feb 2015, 16:30 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Kan die dingen ook zeer waarderen Maurits! Al een hele tijd niet meer geschoten...  Groeten, Trash 
|
| 22 feb 2015, 20:09 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: Kan die dingen ook zeer waarderen Maurits! Zoekers lijken allemaal een beetje op elkaar..
|
| 22 feb 2015, 21:19 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|