|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:13
|
Italië/ Desana -> Fiorino , Type II Z.J. (Antonio Maria Tizzone)
| Auteur |
Bericht |
|
mijnvondsten
Geregistreerd: 27 apr 2008, 10:00 Berichten: 1319 Woonplaats: Maarssen
|
 Italië/ Desana -> Fiorino , Type II Z.J. (Antonio Maria Tizzone)
Ik heb mij daar even geregistreerd zal ik de munt voor jullie plaatsen?
Ik hoor het wel, groeten, roland
|
| 27 dec 2008, 18:25 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
 Re: yes yes eindelijk zilver
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 27 dec 2008, 18:29 |
|
 |
|
mijnvondsten
Geregistreerd: 27 apr 2008, 10:00 Berichten: 1319 Woonplaats: Maarssen
|
|
| 27 dec 2008, 18:35 |
|
 |
|
The twins
Geregistreerd: 23 sep 2008, 06:47 Berichten: 1021 Woonplaats: kartonnen doos
|
_________________ ga nu naar http://www.thetwins.nl
|
| 27 dec 2008, 19:01 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
Aan de expertise van Arie van Herwijnen is niet om aan te twijfelen of vaak iets toe te voegen. Zijn toelichting is weer subliem ! Volgende extra info net binnen gekregen : Fiorino , Type II , 3.3 gr. goud , RRRRR ( of the greatest rarity) !!! Antonio Maria Tizzone , slagplaats : Desana Opschrift v.z : ANT(onius) MAR(ia) TIT(io) BLA(n) COM(es) DEC(iae) VIC(arius) IMP(erii) PE(rpetuus) . Greetz , Pinpoint 
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 27 dec 2008, 20:40 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 27 dec 2008, 21:03 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
|
Hoi Bubs , Ga hiervoor naar Arie's toelichting , kijk bij optie 2 Zou kunnen Greetz , Pinpoint 
|
| 27 dec 2008, 21:16 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha PINP had Arie zijn toelichting niet gezien wat een moeilijke munt zeg maargoed dat maakt de vondst extra bijzonder gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 27 dec 2008, 21:47 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
hoi twins feli met jullie gouden munt en dan ook nog zo een zeldzame alleen jammer dat jullie nu ophouden met zoeken zoals jullie zelf schrijven of word die regel aangepast gr. lucky nero
|
| 27 dec 2008, 21:55 |
|
 |
|
The twins
|
nou nu iets anders verzinnen zeg maar denk ook optie twee hor  maar er is nog een klein beetje goud over hor dat kan je wel zien en de waarde kben wel nieuwschierig zeg niet dat ik ga verkope hor 
|
| 27 dec 2008, 22:13 |
|
 |
|
Minelab
|
Hee Twins, Dat is een top muntje.  En dan gelijk zo'n zeldzame Echt super jongens. Gefeliciteerd. Groeten, Tim
_________________ Met mijn detector in de hand, zoek ik vele uren op het land.
|
| 27 dec 2008, 22:25 |
|
 |
|
dabber
|
 GEFELICITEERD  Wat een prachtige munt en vooral heel speciaal zo te zien. Groeten
|
| 27 dec 2008, 22:53 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Jongens jongens ik kwijl mij de broek van mijn lijf,. bedzeiker zij mijn moeder altijd  ze had gelijk ook nog,.. wat een mooie vondst twinny`s grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 28 dec 2008, 00:18 |
|
 |
|
Emo
|
Emo schreef: ...ANTONIO MARIA TIZZONE Er bestaat een gouden Fiorino met bijna gelijke omschriften: ANT MAR TIT BL COM DEC VIC IMPE LVX MEA LVCEM AB ALLA NON MVTVAT Dit moet wel een zeldzaam muntje zijn, ook ik vind er nog steeds niets over. Ook niet op deze link.  Zoals gewoonlijk ontbreken weer eens de opgave van gewicht/afmeting, en die zouden hier voor de dtm belangrijk kunnen zijn Hier blijkt maar weer eens het belang van een goede gewichts en materiaalopgave ! Wel een toppertje hoor 
_________________ Boys will be boys
|
| 28 dec 2008, 16:35 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
|
Emo schreef: Emo schreef: ...ANTONIO MARIA TIZZONE Er bestaat een gouden Fiorino met bijna gelijke omschriften: ANT MAR TIT BL COM DEC VIC IMPE LVX MEA LVCEM AB ALLA NON MVTVAT Dit moet wel een zeldzaam muntje zijn, ook ik vind er nog steeds niets over. Ook niet op deze link.  Zoals gewoonlijk ontbreken weer eens de opgave van gewicht/afmeting, en die zouden hier voor de dtm belangrijk kunnen zijn Hier blijkt maar weer eens het belang van een goede gewichts en materiaalopgave ! Wel een toppertje hoor  Gouden Fiorino met gelijkend opschrift is volgens mij wel degelijk op deze site te vinden Ga naar Desana - Antonio Maria Tizzone , Gold en large silver coins . Kijk bij Gold Fiorino , Type II , 23 mm , 3.3 gr. Of zie ik het niet goed  , Pinpoint
|
| 28 dec 2008, 17:41 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
_________________ Soms...........
|
| 28 dec 2008, 17:41 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Hij staat er idd tussen Pinpoint evenals omschijving Bust Facing right / Schield. gr Niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 28 dec 2008, 18:23 |
|
 |
|
Emo
|
Jawel die staat er, dat vermelde ik ook. Probleem was dat ons allen werd verteld dat het om een zilveren munt ging 
|
| 28 dec 2008, 21:52 |
|
 |
|
Ambianii
|
geen onderscheid dus  ..zilver...goud???
|
| 28 dec 2008, 23:57 |
|
 |
|
The twins
|
Emo schreef: Emo schreef: ...ANTONIO MARIA TIZZONE Er bestaat een gouden Fiorino met bijna gelijke omschriften: ANT MAR TIT BL COM DEC VIC IMPE LVX MEA LVCEM AB ALLA NON MVTVAT Dit moet wel een zeldzaam muntje zijn, ook ik vind er nog steeds niets over. Ook niet op deze link.  Zoals gewoonlijk ontbreken weer eens de opgave van gewicht/afmeting, en die zouden hier voor de dtm belangrijk kunnen zijn Hier blijkt maar weer eens het belang van een goede gewichts en materiaalopgave ! Wel een toppertje hoor  nou emo best waneer zit het weegsgaaltje door de brievenbus?? 
|
| 29 dec 2008, 09:07 |
|
 |
|
The twins
|
dag allen hier de hele determinatie van arie van herwijnen zie hieronder wel prachtig he 17de eeuw Graafschap Desana ( Italië) Fiorino z.j. (2de type, 1618-1630) (Eigentijdse nabootsing in zilver) Muntheer: Antonio Maria Tizzone (1598-1641) Literatuur: CNI 9 Over Desana heb ik eerder geschreven, ligt in Noord-Italië. Het munttype is een fiorino, ook wel een florino genoemd, dat werd bii ons weer florijn en dus gulden. De term z.j. staat voor: zonder jaartal, er staat dus geen jaartal op de munt, het is er eentje van het tweede type fiorino die deze Antonio heeft laten slaan en wel in de periode 1618-1630. Eigentijdse nabootsing betekent dat hij ook echt in die periode is geslagen en niet later. Daarom spreek ik ook niet van een vervalsing, dat zou het geval zijn als hij later elders was gemaakt. En een vervalsing zou in hetzelfde materiaal worden gemaakt als de oorspronkleijke munt omdat je er anders niets aan zou hebben. Over de muntheer heb ik ook eerder geschreven. CNI staat voor Corpus Nummorum Italicorum, een meter boeken van 20 delen waar alle officiële munten in staan die er in Italië zijn geslagen. Maar deze nabootsingen dus niet, daarvoor moest ik internet op. Eerst maar even naar het origineel, die staat op deze site: http://www.rhinocoins.com/SEC1.HTML De term secondary sites slaat op de provinciale munthuizen, dus niet de koninklijke. Ga op deze site naar de kop: DESANA 1510-1676 (PIEDMONT), dan naar de sectie: ANTONIO MARIA TIZZONE PERIOD 1618-1630 GOLD AND LARGE SILVER COINS, scroll dan naar beneden naar de munt: GOLD FIORINO II TYPE 3,3 GRAMS GOLD 23mm. Dit is de originele gouden munt met het exacte omschrift op voor en keerzijde als op jouw zilveren exemplaar. Dan nu naar de tweede site die aangeeft dat er in de genoemde periode een groot gebrek was aan goud en een overvloed aan zilver: http://www.sibrium.org/Materiali/counterfeits.pdf Er worden een aantal graafschappen en muntplaatsen in Noord-Italië genoemd die in de genoemde periode zilveren nabootsing (counterfeits) van hun gouden munten sloegen. En daar staat Desana ook bij. Klopt dus als een bus. Tenslotte worden op een site over Desana geregeld en met trots de woorden contraffazione (= counterfeit = nabootsing) en falso (= false = vals) genoemd: http://www.deciana.it/mostrazecca.html Als je doorklikt op de nummers 1 t/m 5 onderaan de hoofdpagina dan kom je in secties die over de muntslag gaan. Ik ben geen kenner van het Italiaans maar de strekking begrijp ik wel.
|
| 29 dec 2008, 09:27 |
|
 |
|
Emo
|
Zodra ik deze munt op mijn deurmat heb liggen 
|
| 29 dec 2008, 09:29 |
|
 |
|
The twins
|
|
| 29 dec 2008, 13:14 |
|
 |
|
The twins
|
 Re: yes yes eindelijk zilver (goud)
hallo allemaal yes yes na een deskundig onderzoek van not zijn we er achter gekomen dat het een goude munt is met een legering met een laag goud gehalte dus het is dus gewoon een goude munt onze eerste en not weet nog wat over het gewicht The twins
|
| 29 dec 2008, 18:19 |
|
 |
|
Russell
|
 Re: yes yes eindelijk zilver nee hor goud
Zo heey....,wat een mooie vondst Twins en dan wordt het verhaal steeds mooier met die munt....leuk om te lezen.
Gefeliciteerd met deze Gouden munt!!
Gr Russell
|
| 29 dec 2008, 19:42 |
|
|