Logo
Het is nu 03 jun 2026, 13:13

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
 Wie. Is. De. Mol? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Wie. Is. De. Mol?
'...o ja, mensen we zijn hier vandaag te gast en lopen straks op andermans terreinen, dus we vragen jullie vriendelijk de gegraven gaten weer netjes dicht te gooien en de opgegraven rommel mee te nemen, zodat we de akkers weer netjes achterlaten'

Iedereen die wel eens een georganiseerde zoekdag heeft bezocht, zal deze vriendelijk gestelde vraag in soortgelijke vorm al eens hebben horen langskomen. Een volledig terechte vraag overigens, want zeg nou zelf, naast dat het er niet uitziet, zo'n 'slagveld', het is behoorlijk irritant om van het ene gat naar het andere te lopen struikelen.

Gisteren was ik op de eerste zoekdag dit jaar, die van DDA. De organisatie was alweer vroeg in de weer met het soepel laten verlopen van het parkeren (chapeau mannen!) en ook bij de begeleiding naar de velden, werd er goed op de veiligeid van iedereen gelet.
Helaas moeten we dan op de velden toch weer vaststellen, dat er ook dit keer weer een paar asociale 'mollen' van de partij waren, die zelfs na persoonlijk door de organisatie gevraagd te zijn alsjeblieft de gaten dicht te willen maken, hieraan geen gehoor geven en botweg zeggen dat ze dat niet gaan doen.... Zelf heb ik 's middags ook nog iemand hierop aangesproken, maar het enige dat je kunt krijgen is een grote bek.... Wat is dat toch? Waarom kun je mensen niet aanspreken op hun asociale gedrag? Ik merk aan de grote meerderheid op het veld, dat vrijwel iedereen zich aan dit asociale gedrag van een paar sneuneuzen ergert, maar bijna niemand durft er kennelijk iets van te zeggen....Voor de duidelijkheid: het is echt NIET stoer om je gaten open te laten liggen (vaak met het opgegraven blik of roestig ijzer ernaast gesmeten). Sterker nog: het is zielig....ronduit z i e l i g. Zielig, omdat je met dit asociale gedrag niet alleen al je medezoekers in diskrediet brengt bij de eigenaar van het land en de organisatie, maar ook zielig omdat je andere mensen hiermee in gevaar brengt (een aardige dame meldde me gisteren, nadat ik zo'n sukkel had gevraagd zijn gaten dicht te willen maken, dat zij de vorige keer haar enkel had gebroken door in zo'n openliggend gat te zijn gestapt). Vele andere zoekers zullen net als ik ongetwijfeld de vele reeënsporen in het veld gezien hebben. Die beesten lopen daar niet overdag, maar veelal 's nachts....in het donker dus. Moet ik nog verdergaan met uitleggen wat het risico van deze openliggende gaten is voor deze beesten, wanneer zij 's nachts over die velden lopen of rennen?

Je mag me een zeur vinden, ik vind het allemaal prima, maar de eerstvolgende sukkel die ik binnenkort weer zijn gaten niet zie dichtmaken, spreek ik er toch weer op aan... We zijn ergens te gast mensen en als we deze mooie hobby met z'n allen ook de komende jaren nog willen blijven kunnen uitoefenen, laten we ons dan op z'n minst een beetje gedragen...en ja, daarop mogen wij elkaar best aanspreken, zonder bang te hoeven zijn voor het krijgen van een grote bek of erger.... 

08 maart 2015, 21:12
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wie. Is. De. Mol?
eigenlijk zou het beter zijn als men betrapt wordt op een zoekdag, niet meer welkom is op volgende zoekdagen, enigste oplossing lijkt me en scheelt een berg frustratie voor anderen. Men heeft er dan zelf voor gezorgd.

http://www.facebook.com/boekgezochtengevonden

08 maart 2015, 21:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik was er dan wel niet bij, maar ik kan me de irritatie over dit soort gedrag heel goed voorstellen. Doe je zelf je best om het netjes achter te laten (en ja dat kost heel even tijd), zie je dat anderen daar compleet lak aan hebben met alle mogelijke gevolgen van dien.
Indien mogelijk, volgende keer weigeren inderdaad.

08 maart 2015, 21:28
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Mijn antwoord.
Dat doe ik er mee.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

http://www.lodenpenningen-mereaux.be/

08 maart 2015, 21:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Naam noteren, en op de fora melden... naming & shaming werkt het best :03

08 maart 2015, 21:36

Antwoord met een citaat
Ik was gisteren ook daar en ik moet je gedeeltelijk gelijk geven . Op de eerste akker had het totaal geen nut om de gaten dicht te gooien ( wat ik wel heb geprobeerd) . je kon daar gewoon niet lopen laat staan zoeken. Ik weet ook dat een zoekdag niet voor de vondsten is maar om contacten te leggen en voor de gezelligheid , maar je wilt ook even de akker op. Op de 2e akker ging het iets beter en ik heb daar ook medezoekers aangesproken over hun gedrag. , Er was wel een pluspunt was , dat ze aparte afvalzakjes hadden om je rotzooi in te doen en in te leveren

08 maart 2015, 21:57
Profiel

Antwoord met een citaat
Ken het verhaal ook ik was van de partij en vroeg ook iemand om zijn mollengat dicht te maken en idd een groete Sm..L kreeg ik en de tweede die ik erop aansprak zei nee meneer ik heb dat gat niet gemaakt terwijl ik zag van WEL.maar goed helaas zullen zulke kloot hommels altijd blijven bestaan,wat is het nou voor moeite om je gat dat je gegraven hebt weer ff met je laars dicht te gooien?? GEEN toch!

En Albert(Druss) je had een heel mooi stuk fibula bij je zoals jij hem noemde nijmegen (dacht ik) :oops:

En Edwin kerel pluim voor jou dat je na die operatie toch weer het veld opgaat en je niet laat kennen,was tevens aangenaam je nu eens in het eggie te leren kennen :10

En heb ook nog een prijs mogen winnen en wel een erg interessant boek over munten etc in England,staat veel nuttige info in voor mij als :mrgreen:

al met al was gezellie en heb me goed vermaakt al waren de vondsten teleur stellend :07

08 maart 2015, 22:10
Profiel WWW
ForumJoker

Antwoord met een citaat
[quote=c"]Ken het verhaal ook ik was van de partij en vroeg ook iemand om zijn mollengat dicht te maken en idd een groete Sm..L kreeg ik en de tweede die ik erop aansprak zei nee meneer ik heb dat gat niet gemaakt terwijl ik zag van WEL.maar goed helaas zullen zulke kloot hommels altijd blijven bestaan,wat is het nou voor moeite om je gat dat je gegraven hebt weer ff met je laars dicht te gooien?? GEEN toch!

En Albert(Druss) je had een heel mooi stuk fibula bij je zoals jij hem noemde nijmegen (dacht ik) :oops:

En Edwin kerel pluim voor jou dat je na die operatie toch weer het veld opgaat en je niet laat kennen,was tevens aangenaam je nu eens in het eggie te leren kennen :10

En heb ook nog een prijs mogen winnen en wel een erg interessant boek over munten etc in England,staat veel nuttige info in voor mij als :mrgreen:

al met al was gezellie en heb me goed vermaakt al waren de vondsten teleur stellend :07[/quote]

:sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd :sd

"Stefke1956 was mooie om geziene te hebben klikt gelijk
ik moet wel zeggen als ik liep ging het goed had de hele dag wel is wat steken maar goed was ook goed moe was ook de eerste keer weer na bijna 4 weken binnen gezetten te hebben dat ik weer een dag op de been was ondanks dat ik heel moe was heb ik een top dag gehad dank zij jullie
en van daag voor het eerst niet moe opgestaan dus het heb heel wat goed gedaan dat binnen zitten word je niet beter van :sd

en Frankvdk je hebt helemaal gelijk het is zo simpel om het dicht gooien
maar ik snap dat ze dat nooit geleerd hebben dus doen ze het niet ik heb het van mijn schoon vader geleerd gelijk dicht gooi

ik zeg altijd laat het land achter zo als je er op komt
zo simpel is het

of het helpt dit wat wij zeggen ik denk het niet gewoon een kwestie niet goed opgevoed zijn met een md succes mannen

Laatst bijgewerkt door de ed op 09 maart 2015, 02:03, in totaal 2 keer bewerkt

08 maart 2015, 23:55
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Frankvdk,
dan heb je het nog over een zoekdag...(met respect he)
Ronaldje meld zich vanmiddag op locatie...
En krijg te horen, wij houden varkens met bouwland en hebben ons aan strenge regels te houden.
Waarom doen zoekers dat niet?
Sta je dan, met je blauwe ogen...
Mijn man en ik hebben besloten er mee te stoppen, geen zoekers meer.
Zag in haar ogen dat ze het mij niet misgunde maar het is gebeurd daar met het zoeken.
Jongens bedankt he! ter..nglij.rs :07
Let wel he, laat me niet gauw gek maken,maar jongens denk er aan, en praat eens met de grondeigenaars en niet alleen hebben hebben hebben. :sd
Grtn.R

09 maart 2015, 01:16
Profiel

Antwoord met een citaat
ronald schreef:
Hoi Frankvdk,
dan heb je het nog over een zoekdag...(met respect he)
Ronaldje meld zich vanmiddag op locatie...
En krijg te horen, wij houden varkens met bouwland en hebben ons aan strenge regels te houden.
Waarom doen zoekers dat niet?
Sta je dan, met je blauwe ogen...
Mijn man en ik hebben besloten er mee te stoppen, geen zoekers meer.
Zag in haar ogen dat ze het mij niet misgunde maar het is gebeurd daar met het zoeken.
Jongens bedankt he! ter..nglij.rs :07
Let wel he, laat me niet gauw gek maken,maar jongens denk er aan, en praat eens met de grondeigenaars en niet alleen hebben hebben hebben. :sd
Grtn.R
Ja zij ik al, maar goed alles wordt naar de klote geholpen, heb je nog de metaaldetectors winkels, die het sponsoren :06 , ze helpen alles naar de klote, snel geld verdienen, heb er zo me gedachten over.

09 maart 2015, 01:24
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi, SE,
sorry maar weet niet wat je gezegd /getypt hebt. :sd
Niks over de zelfstandige die een md willen verkopen.
Alleen effe nadenken voor er een veld opgerend word :10
Dat kon tien jaar geleden, nu niet meer...
Mvg.Ronald

09 maart 2015, 01:34
Profiel

Antwoord met een citaat
ronald schreef:
Hoi, SE,
sorry maar weet niet wat je gezegd /getypt hebt. :sd
Niks over de zelfstandige die een md willen verkopen.
Alleen effe nadenken voor er een veld opgerend word :10
Dat kon tien jaar geleden, nu niet meer...
Mvg.Ronald
Eerdere discussie :07
Wat ik bedoel, over het veld op rennen, ik loop een uur naar een boer te zoeken om toestemming te krijgen, lopen er vervolgens een paar weken laten zoekers op die niks dicht gooien grr.
Ben er eigenlijk helemaal me klaar.
Duik de afgelopen weken ook op akkers, waar ik niks meer vraag, het is nie anders.
Maar maak de gaten netjes dicht :07

09 maart 2015, 01:43
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Ach... een klein putje niet dichtgooi kan misschien nog wel...

Een paar weken geleden kwam ik deze put tegen... :ls

Daar paste een :strijdwagen: in :07
(foto is niet zo duidelijk maar zeker 70 diep....en een meter breed )

Groet

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

09 maart 2015, 02:36
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
kijk,,, dat zijn nog is gaten,,,daar is mss ook wel een :strijdwagen: gevonden :mrgreen:

09 maart 2015, 08:39
Profiel

Antwoord met een citaat
er zijn altijd een paar rotte appels die het voor de rest verpesten :03
in dit geval hebben de rotte appels ook een grote mond...

09 maart 2015, 08:53
Profiel

Antwoord met een citaat
Misfit schreef:
Naam noteren, en op de fora melden... naming & shaming werkt het best :03

Bovenstaand is nog het beste.
Verder vind ik dat op een zoekdag de organisatie de persoon meteen van het veld moeten halen, niks waarschuwen, dat is vooraf al gebeurd.

Ik ben 1 keer op een zoekdag geweest en dat was meteen de laatste keer.

Gr Jan

09 maart 2015, 10:13
Profiel

Antwoord met een citaat
Zelfs als ik in de nacht zoek trap ik de gaten dicht, kleine moeite.
Denk dat sommige mensen tegenslagen (blikjes e.d.) niet verdragen kunnen en behoorlijk gefrustreerd zijn.

Tja ga dan lekker vissen ofzo en verpest onze hobby niet.

Gr,

Gatengravend zoekzwijntje

09 maart 2015, 12:12
Profiel

Antwoord met een citaat
ja , vaak genoeg op de dda zoekdag geweest en inderdaad worden gaten niet dicht gemaakt ,in de eerste jaren zei de organisatie nog als je dit niet deed dat je dan werd weggestuurd maar dat heb ik nog nooit meegemaakt , nu zie op op zo,n zoekdag ook weinig "wedstrijdleiders" in het veld, laat staan dat ze iemand ook aanspreken en desnoods van de wedstrijd uitsluiten want dat is wat er moet gebeuren , hou je je je niet aan de wedstrijdregels,volgt diskwalificatie ! ook daarin moet de DDA hun verantwoordelijkheid nemen en een signaal afgeven zodat zoekers weten dat je met zulk gedrag niet weg komt.

09 maart 2015, 12:26
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik weet er wel wat op.
Herman

09 maart 2015, 14:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]