|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:24
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
otorenbosch
|
 Zinken muntjes
Vanmiddag een aantal zinken muntjes uit de oorlogstijd gevonden. Ze zijn niet echt geweldig en moeilijk schoon te maken. Heeft iemand nog tips voor het schoonmaken en conserveren van deze muntjes? Bijlage: 2 en een half cent 1941.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Het geluk dat je vindt, is anders dan het geluk dat je zoekt.
|
| 15 maart 2015, 22:25 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Zinken muntjes
leuk muntje 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 02 apr 2015, 12:52 |
|
 |
|
Tom1980
|
Zink is een geval apart om schoon te maken Je moet een beetje geluk hebben,dat je ze gewoon zo uit de grond haalt viewtopic.php?f=44&t=64733 
|
| 02 apr 2015, 15:44 |
|
 |
|
Peterv
Geregistreerd: 11 aug 2014, 19:25 Berichten: 194 Woonplaats: Mechelen limburg
|
Misschien is dit een optieAfwrijven met een mengsel van klei en krijtpoeder Blank maken door borstelen met een mengsel van krijt en brandewijn. Blank maken door te borstelen met een oplossing van 1 deel zwavelzuur en 12 delen water. Met citroenzuur; Leg de munten 10 Ã 20 minuten in het zuur. De munten moeten gedurende deze tijd wel enige malen omgedraaid worden. Hierna weer neutraliseren, borstelen en drogen. Het is aan te bevelen de munten na deze behandeling in te vetten met vaseline of een andere vettige substantie, omdat anders weer snel verkleuringen optreden Alleen wassen in zeer sterk zeepsop. Hard borstelen met waspoeder. Succes Peter
|
| 02 apr 2015, 18:01 |
|
 |
|
Tom1980
|
|
| 02 apr 2015, 18:18 |
|
 |
|
hannibal
|
_________________ gr Hannibal
|
| 02 apr 2015, 18:50 |
|
 |
|
mayk
|
ik week ze in olijfolie,borstel ze schoon en wrijf ze op met katoene doek. dit gaat goed,daarna insmeren met zuurvrije vaseline anders slaan ze wit uit.
|
| 02 apr 2015, 23:18 |
|
 |
|
Zoekzoek
|
Ik heb er vandaag nog 2 schoongemaakt die vrijwel onleesbaar waren en er behoorlijk rot uitzagen
Eerst in wat lauw water met afwasmiddel beetje weken en het ergste vuil eraf vegen met een tandenborstel Naspoelen met normaal water, droog deppen en een even laten opdrogen Dan met een koperborstel voorzichtig vegen en je ziet de rotte aanslag en de patina verdwijnen Je kunt nog vrij ruw borstelen zonder dat je de munt beschadigd.
Op deze manier heb ik onleesbare munten weer leesbaar en vrij van aanslag gemaakt. De hele munt heeft gewoon weer de originele kleur Uiteraard wegens de rot met een aantal putjes erin
Tijdens en na het borstelen even schoonblazen, hierna even in de zuurvrije vaseline
Binnen 10 minuten heb je het best mogelijke resultaat en alles van begin tot eind klaar.
|
| 19 apr 2015, 22:19 |
|
 |
|
mayk
|
zonde van de patina 
|
| 19 apr 2015, 23:38 |
|
 |
|
Zoekzoek
|
Patina? Alle oxidatie muntrot is weg en nu is de munt weer zichtbaar en leesbaar Bij een goede kopere knoop met groene patina kan het zonde zijn maar bij een rotte zinken exemplaar kan het al snel alleen maar mooier op worden. Even een fijn koperborsteltje erover
|
| 27 apr 2015, 20:36 |
|
 |
|
masterxtractor
|
Belangrijk om te weten. Gister mijn circa 60ste rotte zinken 1 cent gevonden. En wat moet ik ermee? Gekke is dat ze rotten op bepaalde plekken in het bos, maar ga je bijvoorbeeld tien meter verderop 'diggen' en de zinken centen zijn in prima conditie. of je nou op een heuveltje zit of niet. Geen touw aan vast te knopen. Maar bepaalde bodemgesteldheden die voor zinkrot zorgen zijn zeer plaatselijk kennelijk... Harry
_________________ Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.
|
| 24 jun 2015, 20:11 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
masterxtractor schreef: Belangrijk om te weten. Gister mijn circa 60ste rotte zinken 1 cent gevonden. En wat moet ik ermee? Gekke is dat ze rotten op bepaalde plekken in het bos, maar ga je bijvoorbeeld tien meter verderop 'diggen' en de zinken centen zijn in prima conditie. of je nou op een heuveltje zit of niet. Geen touw aan vast te knopen. Maar bepaalde bodemgesteldheden die voor zinkrot zorgen zijn zeer plaatselijk kennelijk... Harry Heeft te maken met de zuurtegraad die de bodem bevat. Naaldbomen, of een eikenhouten bos heeft veel verschil. In dennennaalden zit hars, in eik en beuk dan weer looizuur. Maar wie niet waagt blijft maagd.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 24 jun 2015, 21:25 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Zoekzoek schreef: Ik heb er vandaag nog 2 schoongemaakt die vrijwel onleesbaar waren en er behoorlijk rot uitzagen
Eerst in wat lauw water met afwasmiddel beetje weken en het ergste vuil eraf vegen met een tandenborstel Naspoelen met normaal water, droog deppen en een even laten opdrogen Dan met een koperborstel voorzichtig vegen en je ziet de rotte aanslag en de patina verdwijnen Je kunt nog vrij ruw borstelen zonder dat je de munt beschadigd.
Op deze manier heb ik onleesbare munten weer leesbaar en vrij van aanslag gemaakt. De hele munt heeft gewoon weer de originele kleur Uiteraard wegens de rot met een aantal putjes erin
Tijdens en na het borstelen even schoonblazen, hierna even in de zuurvrije vaseline
Binnen 10 minuten heb je het best mogelijke resultaat en alles van begin tot eind klaar. Zoekzoek, zou je een fotootje willen posten van jouw munten na reiniging? Bedankt en groet, Jan
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 14 sep 2015, 10:26 |
|
 |
|
Vince100
Geregistreerd: 22 maart 2011, 12:04 Berichten: 311 Woonplaats: Betuwe
|
Ja, opvallend het grote verschil in kwaliteit van de zinken oorlogsmuntjes. Alleen de echt mooie bewaar ik, en die moeten dan zo mooi zijn dat ik er nauwelijks aan hoef te poetsen. Mijn mooiste ooit vond ik in een oude druivenkas vlak voordat die gesloopt werd.
_________________ Zoekt met de Rutus Alter 71 en Deeptech Vista Smart.
|
| 14 sep 2015, 13:33 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Zoekzoek, Worden deze er bijvoorbeeld beter van met jouw behandeling? Groetjes, Jan
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 14 sep 2015, 16:36 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|