Logo
Het is nu 03 jun 2026, 22:17

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Eindhovense amateur-archeoloog vindt kostbare oude munt bij eerste zoektocht 
Auteur Bericht
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Eindhovense amateur-archeoloog vindt kostbare oude munt bij eerste zoektocht
EINDHOVEN - Eindhovenaar John Clemens heeft op zijn allereerste speurtocht met een net aangeschafte metaaldetector een gouden Keltische stater gevonden, een muntje van meer dan 2000 jaar oud. Er is meteen 1500 euro voor geboden.
Clemens wilde wat meer beweging hebben buiten zijn drukke kantoorbaan. Hardlopen vond hij maar niets en wandelen in je eentje is ook zo zinloos.
Met de piepstok op pad
Via internet kwam hij in aanraking met amateur-archeologie en toen besloot hij een metaaldetector aan te schaffen.
Clemens begon zijn eerste zoektocht op een nog onaangeroerde boerenakker. Nog wat onwennig liep hij de eerste meters over de akker en al bij de eerste meters hoorde hij een piep. Het bleek een plat getrapt blikje, maar de piepstok werkte tenminste.
Vrijwel gelijk bingo
Tien gaten, drie blikjes en zeven oude roestige spijkers verder volgde er weer een piepgeluid. Nu met een iets andere toon. Na wat wroeten en wegpoetsen van het zand was Clemens totaal overdonderd. "Ik keek nog wat rond maar er was niemand in de buurt die met mij dit moment kon delen. Ik had volgens mij een gouden munt gevonden!"
Na plaatsing van afbeeldingen van de vondst op Facebook bleek dat het ging om een gouden Keltische munt van voor onze jaartelling. Al snel kreeg hij een bod van 1500 euro, maar 'mijn eerste vondst is natuurlijk onbetaalbaar', zegt Clemens.
'Bijzondere vondst'
Stadsarcheoloog Nico Arts spreekt van een bijzondere vondst. Volgens hem is het 24 jaar geleden dat er in Eindhoven ook zo'n Keltische munt werd gevonden.
"Rondom die plek hebben we toen een Romeins grafveld ontdekt", aldus Arts. "Maar deze munt is gevonden in een vochtig, laaggelegen heidelandschap en dat begrijpen we niet. Bovendien is het bijna uniek dat je bij je eerste zoektocht zo'n ontdekking doet."
http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F231 ... tocht.aspx

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

16 jun 2015, 22:46
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eindhovense amateur-archeoloog vindt kostbare oude munt bij eerste zoektocht
JA ZEG HET MAAR WAS ER NIET BIJ :07

16 jun 2015, 22:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eindhovense amateur-archeoloog vindt kostbare oude munt bij eerste zoektocht
Straf hoor...maar beginners geluk bestaat echt...

men dochter is ooit 1x mee gaan zoeken en bij haar eerste piep een puntgave fibel :ppp

de vader van mijn schoonzoon is 2x meegeweest ...op de 2de tocht een super pelta beslag (op dito veld als de fibel) ik ken ook een Belg die tijdens zijn eerste tochten een Stater vond.....

Edd

16 jun 2015, 23:34
Profiel

Antwoord met een citaat
Goed begin is het halve werk :10 :ppp

Groet Rob

17 jun 2015, 10:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Ja beginners geluk bestaat mijn jochie vondt bij zijn eerste meters een gouden manchetknoop niet oud maar was toch een mooi zakcentje voor hem.

Zoek met white's prizm 5g

18 jun 2015, 11:30
Profiel

Antwoord met een citaat
:oooo :oooo :oooo De Ed heeft al zijn hele zoekerscarrière BEGINNERSGELUK :oooo :oooo :oooo

18 jun 2015, 11:40
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
hannibal schreef:
:oooo :oooo :oooo De Ed heeft al zijn hele zoekerscarrière BEGINNERSGELUK :oooo :oooo :oooo

ja klopt weer helemaal han
wat een top Moderator ben jij je weer alles

weetje 31 dec stop ik altijd mee met zoeken

en is het weer 1 jan daN BEGIN IK WEER

DUS HEB JE ELK JAAR WEER BEGINNERSGELUK

ZO DOE JE DAT HAN :sd :sd :sd :uu :uu :uu

18 jun 2015, 12:34
Profiel

Antwoord met een citaat
:07 , wat een vondst :ppp :ppp :ppp
Juiste mens op de juiste plek , met wat geluk..... :ppp :ppp

18 jun 2015, 18:15
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]