Logo
Het is nu 03 jun 2026, 19:45

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 stortgrond informatie. 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht stortgrond informatie.
Hallo. Ik vroeg me af of iemand meer kan vertellen over stortgronden. Of dat hier een site over bestaat waar dit onderwerp behandeld word. Ik vraag me vaak af waar komt nou die stortgrond vandaan? Komt dit uit me eigen stadje of ergens anders ver vandaan? Werd die grond verkocht aan boeren? Werd het huiselijk afval uit de stad samen met andere grond op het land uit gespreid? Groeven ze een kuil? Al met al genoeg vragen hierover.. Kan iemand hier wat misschien wat meer over vertellen of is hier misschien een site over? Hopelijk kan iemand hier wat meer over vertellen. Alvast bedankt. Grrz Apple

28 jul 2015, 19:51
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: stortgrond informatie.
Ja, grond uit je stad word vaak tijdelijk net buiten de stad opgeslaan tot het weer nodig is.
Ja, grond kan ook verderop opgeslaan worden.
Ja, grond kan ook verkocht worden aan boeren of andere steden en zo.

Je vraag over het huishoudelijke afval is moeilijker te beantwoorden. Het stratendrek uit de grote hollandse steden werd verkocht als mest en opvulling aan Groningen waar al kuilen waren door de turfwinning die op zijn beurt weer verkocht werd in de grote steden. Wil je bijvoorbeeld amsterdams of leids afval zoeken dan zul je naar groningen moeten.

Hoe je het precies te weten komt is een kwestie van uitzoeken wat gezien de vele opties best een klus kan zijn. Oude grond in archieven, en huidige storten bij grondverzetbedrijven of gemeente.
En verder is het vaak een kwestie van ontdekken. Bij vrijwel elk gehucht lagen wel wat akkers waar meestal op gestort werd. Die tref je door proberen en vaak zijn deze oude akkers inmiddels door groei inmiddels bebouwd.

28 jul 2015, 20:33
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
stort grond is gewoon grond wat ergen word weg gegraven en weer word gestort

meer is het niet
voorbeeld
ze gaan een parkeer kelder maken in de grond er komt grond vrij dat word gestort

28 jul 2015, 23:41
Profiel

Antwoord met een citaat
de ed schreef:

meer is het niet
voorbeeld
ze gaan een parkeer kelder maken in de grond er komt grond vrij dat word gestort

:07 :07 :07 :07 :07 Waar hebben ze dat dan gestort?

28 jul 2015, 23:46
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
hannibal schreef:
de ed schreef:

meer is het niet
voorbeeld

:07 :07 :07 :07 :07 Waar hebben ze dat dan gestort?

zo al jij weet moet je dat uit zoeken waar die grond heen gaat HAN

28 jul 2015, 23:53
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
dus apple1981

nu weet je wat et is stort grond

dus succes apple1981

29 jul 2015, 20:53
Profiel

Antwoord met een citaat
Lol bedankt heren. Maar ik bedoelde meer de oude stortgronden waar afval uit de middeleeuwen tot 19e eeuw gedumpt werd. Zo vond ik een stortakkertje met vooral 18e eeuws spul. Een heleboel 18e eeuwse duiten, paar zilveren knoopjes etc. Ik neem aan dat dat dus overal vandaan gekomen kan zijn. Ik vraag me eigenlijk ook af wat er met het 13e eeuwse tot 18e eeuwse (stads)afval werd gedaan. Werd dit verbrand of misschien ook verkocht dan? Of werd dit ook buiten de stad met mest uitgereden? Kan je zeg maar ook een middeleeuwse stortgrond/akker vinden? Ik wil zo graag eens wat middeleeuws of ouder vinden. Ik woon in een vestingstad met een hele geschiedenis maar kom middeleeuws ofzo niet tegen. Iig bedankt voor de reacties..

29 jul 2015, 21:37
Profiel

Antwoord met een citaat
apple1981 schreef:
Lol bedankt heren. Maar ik bedoelde meer de oude stortgronden waar afval uit de middeleeuwen tot 19e eeuw gedumpt werd. Zo vond ik een stortakkertje met vooral 18e eeuws spul. Een heleboel 18e eeuwse duiten, paar zilveren knoopjes etc. Ik neem aan dat dat dus overal vandaan gekomen kan zijn. Ik vraag me eigenlijk ook af wat er met het 13e eeuwse tot 18e eeuwse (stads)afval werd gedaan. Werd dit verbrand of misschien ook verkocht dan? Of werd dit ook buiten de stad met mest uitgereden? Kan je zeg maar ook een middeleeuwse stortgrond/akker vinden? Ik wil zo graag eens wat middeleeuws of ouder vinden. Ik woon in een vestingstad met een hele geschiedenis maar kom middeleeuws ofzo niet tegen. Iig bedankt voor de reacties..

Terpgrond? Op tergrond ligt veel middeleeuws en romeins spul. Ik weet niet precies wat voor stort je bedoeld. Bulten grond of echt stortakkers?

29 jul 2015, 21:50
Profiel

Antwoord met een citaat
De grond die op stortakkers ligt bedoel ik. Zijn er bijv. ook middeleeuwse stortakkers te vinden? Ik vraag me ook af wat er met het stadsadval tussen zeg maar 1300 en 1700 werd gedaan...sorry voor de lastige vragen maar ik kan er niets over vinden op Google en ben nogal nieuwsgierig van aard.

29 jul 2015, 22:19
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik woon in Amsterdam, dan zou je denken .....daar is vast heel veel te vinden. Oudheid is overal waar je kijkt, behalve dat er geen zoekplek is te vinden met oude grond. Frustrerend is dat he? Nu lees ik dankzij jou onderwerp dat ik helemaal naar Groningen toe moet om oude stortgrond te vinden, en Groningen is best een grote provincie en ongeveer 3 uur rijden. Pffffffff.......nou ja, als ik met pensioen ga heb ik zeeen van tijd om Groningen te gaan bezoeken :07
Misschien is de oude grond van jou vestingstadje ook wel verplaats naar een andere plek heel ver weg. De kans is groot dat jou stadje vroeger een stuk kleiner was, deze bestonden meestal uit een kerk met daarom heen wat huisjes. Nu is de plek waarschijnlijk een stuk groter. Probeer eens bij omliggende akkers of weilanden te zoeken. Of kijk op historische kaarten van jouw woonplaats en vergelijk die kaarten met kaarten van nu. Misschien dat er plekjes zijn die onveranderd zijn, of staan er inmiddels verdwenen boerderijen of vestigingen/molens ect. op de historische kaarten. Dan heb je weer wat te doen :goezo: :oooo

30 jul 2015, 16:21
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Suzi schreef:
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik woon in Amsterdam, dan zou je denken .....daar is vast heel veel te vinden. Oudheid is overal waar je kijkt, behalve dat er geen zoekplek is te vinden met oude grond. Frustrerend is dat he? Nu lees ik dankzij jou onderwerp dat ik helemaal naar Groningen toe moet om oude stortgrond te vinden, en Groningen is best een grote provincie en ongeveer 3 uur rijden. Pffffffff.......nou ja, als ik met pensioen ga heb ik zeeen van tijd om Groningen te gaan bezoeken :07
Misschien is de oude grond van jou vestingstadje ook wel verplaats naar een andere plek heel ver weg. De kans is groot dat jou stadje vroeger een stuk kleiner was, deze bestonden meestal uit een kerk met daarom heen wat huisjes. Nu is de plek waarschijnlijk een stuk groter. Probeer eens bij omliggende akkers of weilanden te zoeken. Of kijk op historische kaarten van jouw woonplaats en vergelijk die kaarten met kaarten van nu. Misschien dat er plekjes zijn die onveranderd zijn, of staan er inmiddels verdwenen boerderijen of vestigingen/molens ect. op de historische kaarten. Dan heb je weer wat te doen :goezo: :oooo

als ik met pensioen ga ben je al zo oud wat een geluk zeg was ik maar zo ver

30 jul 2015, 19:39
Profiel

Antwoord met een citaat
Je moet je afvragen wie de oude stadsgrond verzet ( grondverzet) , dan ofwel iemand aanspreken onsite waar de grond heen gaat , ofwel bel de grondverzetter zelf en hoop je dat die het zegt.
Grtzz john

30 jul 2015, 19:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Bedankt allen voor de tips. En @suzi daar had ik nog niet zo gauw aan gedacht. Mijn stadje is idd erg ver uitgebreid en goed kans dat onder de omliggende wijken de middeleeuwse afvalstort kan liggen. Waar ik nu dus niet meer bij kan tenzij er wat afgebroken word en grond afgevoerd word. Ik lette daar altijd wel al op maar zal nu eens wat vaker rond gaan fietsen en mocht er een grondverzet bedrijfje ergens bezig zijn zal ik eens ff wat informeren. Nogmaals trouwens ik bedoel meer de afvalstortgronden/akkers en vooral de afvalstortgronden waar middeleeuws (stads)afval werd gedumpt. Bedankt allen iig, ben ik weer iets wijzer :10 :goezo:

30 jul 2015, 20:07
Profiel

Antwoord met een citaat
apple1981 schreef:
Bedankt allen voor de tips. En @suzi daar had ik nog niet zo gauw aan gedacht. Mijn stadje is idd erg ver uitgebreid en goed kans dat onder de omliggende wijken de middeleeuwse afvalstort kan liggen. Waar ik nu dus niet meer bij kan tenzij er wat afgebroken word en grond afgevoerd word.

:10 Of waar de parkjes en trapveldjes liggen. :03
Al vaker gaf ik die tip en dat heeft net zo vaak zeer interessante vondsten opgeleverd.

31 jul 2015, 13:40
Profiel

Antwoord met een citaat
Ook een goede tip Ace bedankt!

31 jul 2015, 18:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]