|
|
Het is nu 04 maart 2026, 12:21
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Oord z.j. Friesland, Leeuwarden.
| Auteur |
Bericht |
|
Torrentioso
|
 Oord z.j. Friesland, Leeuwarden.
Diameter: 24 mm Gewicht (massa): erg licht Metaal: ik denk koper
Vandaag gevonden op een weilandje met redelijk wat duiten en moderner spul. Ben benieuwd wat dit is!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 16 aug 2015, 23:11 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Middeleeuws muntje?
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 16 aug 2015, 23:26 |
|
 |
|
mitchellrsd
|
idd een friese oord, zeg maar eerste helft 17de eeuw. voorbeelden staan hier op het forum, zoals de ed al naar verwijst 
_________________ liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ
|
| 16 aug 2015, 23:33 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Jep, een Friese oord. Zoals Ed, reeds eerder melde. Verdere reiniging, kan leiden naar juistere dtm. Voorbeeldje.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 17 aug 2015, 07:11 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Schitterende vondst toch guys? Dus inderdaad een oord, zoals we al vermoedden! 
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 17 aug 2015, 12:22 |
|
 |
|
Torrentioso
|
Dank voor de reacties! De Speyte schreef: Jep, een Friese oord. Zoals Ed, reeds eerder melde. Verdere reiniging, kan leiden naar juistere dtm. Voorbeeldje. Ik ga aan de slag met oude tandenborstel en zuurvrije Vaseline. Zodra er meer detail zichtbaar is, meld ik me voor verdere dtm 
|
| 17 aug 2015, 16:44 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Torrentioso schreef: Dank voor de reacties! De Speyte schreef: Jep, een Friese oord. Zoals Ed, reeds eerder melde. Verdere reiniging, kan leiden naar juistere dtm. Voorbeeldje. Ik ga aan de slag met oude tandenborstel en zuurvrije Vaseline. Zodra er meer detail zichtbaar is, meld ik me voor verdere dtm  ok is goed hoor doe rustig aan blijf hij mooi wel rare boeren daar lopen gewoon met een zwaard op de akker 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 17 aug 2015, 18:56 |
|
 |
|
Torrentioso
|
 Re: Oord, Friesland.
Schoongemaakt met gedemineraliseerd water, Vaseline en wattenstaafjes. Ik heb nog geen jaartal kunnen ontwaren. Is verdere dtm mogelijk? 
|
| 18 aug 2015, 22:21 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Vanavond meer hierover.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 19 aug 2015, 05:29 |
|
 |
|
Torrentioso
|
De Speyte schreef: Vanavond meer hierover. Ik wacht in spanning af 
|
| 19 aug 2015, 08:11 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
|
Muntheer: Provincie Friesland Denominatie: Oord Slagplaats: Leeuwarden Datum: z.j. 1630-1640 Materiaal: Koper (Cu) Massa: 4,24 gram bij uitgifte. Diameter: Ø 24 mm. Muntmeester: Jurrien van Vierssen 1615-1643 Muntteken: Klimmende leeuw. Voorzijde: Binnen een parelcirkel eenFriese edelman (naar Saksisch voorbeeld) naar rechts gewend met zwaard over de rechter schouder. Ter weerszijden van het borstbeeld de letters F O Deze afkorting wordt uitgelegd als Frisia Ordines (de Staten van Friesland) maar ook als Friese oord. NISI. DOMINVS. NOBISCVM. (of variant). Wat wil zeggen: Tenzij de Heer met ons is. Keerzijde: Fries wapenschild met een open kroon Boven rechthoekig en een gepunte onderzijde. In het wapenschild twee gaande leeuwen naar links, boven elkaar die recht voor zich uit kijken. Onder en naast het wapen zitten brilvormige versieringen. De kroon doorbreekt de parelcirkel. .MO. NOVA. ARG. ORDIN. FRI (of variant). Voluit: Moneta nova argentum ordinum Frisiae Wat wil zeggen: Nieuwe zilveren munt van de staat Friesland. Lit: Purmer & van der Wiel 6016; Pannekeet FRI.6.
|
| 19 aug 2015, 19:34 |
|
 |
|
Torrentioso
|
De Speyte schreef: Muntheer: Provincie Friesland Denominatie: Oord Slagplaats: Leeuwarden Datum: z.j. 1630-1640 Materiaal: Koper (Cu) Massa: 4,24 gram bij uitgifte. Diameter: Ø 24 mm. Muntmeester: Jurrien van Vierssen 1615-1643 Muntteken: Klimmende leeuw. Voorzijde: Binnen een parelcirkel eenFriese edelman (naar Saksisch voorbeeld) naar rechts gewend met zwaard over de rechter schouder. Ter weerszijden van het borstbeeld de letters F O Deze afkorting wordt uitgelegd als Frisia Ordines (de Staten van Friesland) maar ook als Friese oord. NISI. DOMINVS. NOBISCVM. (of variant). Wat wil zeggen: Tenzij de Heer met ons is. Keerzijde: Fries wapenschild met een open kroon Boven rechthoekig en een gepunte onderzijde. In het wapenschild twee gaande leeuwen naar links, boven elkaar die recht voor zich uit kijken. Onder en naast het wapen zitten brilvormige versieringen. De kroon doorbreekt de parelcirkel. .MO. NOVA. ARG. ORDIN. FRI (of variant). Voluit: Moneta nova argentum ordinum Frisiae Wat wil zeggen: Nieuwe zilveren munt van de staat Friesland. Lit: Purmer & van der Wiel 6016; Pannekeet FRI.6. Hij is 'n stuk ouder dan ik had gedacht! Leuk, ik begin langzaam asn richting de middeleeuwen te kruipen met m'n vondsten. Waarom staat er eigenlijk: "Nieuwe zilveren munt van de staat Friesland" als het 'n koperen munt is? 
|
| 19 aug 2015, 20:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|