|
|
Het is nu 03 jun 2026, 18:07
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Wie kan mij vertellen hoe Nijmegen en de rest van Nederland er uitzag net na de Romeinen
| Auteur |
Bericht |
|
archeonist
|
 Wie kan mij vertellen hoe Nijmegen en de rest van Nederland er uitzag net na de Romeinen
Ik vraag mij dit al een tijd af, ik bedoel de periode 5e 6e eeuw. Was er veel leegstand, wat gebeurde er met al die tempels? Hadden we spooksteden? Ik kan er niet echt informatie over vinden.
|
| 18 okt 2015, 09:43 |
|
 |
|
dannyR
|
 Re: Wie kan mij vertellen hoe Nijmegen en de rest van Nederland er uitzag net na de Romeinen
van wat ik heb begrepen is er het nodige neergehaald door de franken om de materialen her te gebruiken. 'spooksteden' waren er niet echt alles lag is de as en de stenen werden voor andere doeleinden meegenomen dit is wel een leuke link om door te gaan met nog de nodige andere verwijzingen http://home.planet.nl/~vink0077/rominned.html
|
| 18 okt 2015, 10:21 |
|
 |
|
hannibal
|
 Re: Wie kan mij vertellen hoe Nijmegen en de rest van Nederland er uitzag net na de Romeinen
 Mooie link Danny
_________________ gr Hannibal
|
| 18 okt 2015, 12:20 |
|
 |
|
Dwalex
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:59 Berichten: 526 Woonplaats: Akkerland
|
Lees bijvoorbeeld "Aan de rand van de Wereld - Hoe de Noordzee ons vormde" van Michael Pey Van na de Romeinen tot de late Middeleeuwen. Of deze (en dat is echt een aanrader  ) "De gouden middeleeuwen" van Annemarieke Willemsen De Middeleeuwen waren zo donker nog niet Voor meer info lees recensies op het internet.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 okt 2015, 14:06 |
|
 |
|
archeonist
|
Bedankt heren 
|
| 18 okt 2015, 15:00 |
|
 |
|
hannibal
|
 En anders kan je het nog altijd aan de Ed vragen 
_________________ gr Hannibal
|
| 18 okt 2015, 15:58 |
|
 |
|
masterxtractor
|
Tja, hoe zag het eruit na de Romeinen. Inderdaad werden vele tempels, castra en castellums gesloopt. De stenen gebruikte men daarna voor de bouw van kerken of vroeg middeleeuwse kastelen. Toch wel handig dat tufsteen! Voorbeeld was de oude tempel van Elst. Die is gesloopt en met de stenen ervan werd de eerste Elster kerk er bovenop gebouwd, al ligt de oude fundering er nog, naar het schijnt. De Gallo-Romeinse omgangstempel even buiten Elst, naast het spoor, zal voor dat doel ook hebben gediend. Hiervan ligt de fundering van grauwe leisteen nog in de grond! Dit gebeurde overal, voorbeelden zat van kerken opgebouwd met Romeins tufsteen. Vaak lag zo'n Romeins heiligdom op een heilige plaats in de natuur. Na de Romeinen bouwden de vroege christenen om de overwinning op het goddeloze geloof van de Romeinen te vieren hun kerken bovenop de oude Romeinse tempels. Beetje kinderachtig, maar zo ging dat nu eenmaal. Hier en daar bouwde men bovenop een castra of castellum een kerk, zoals in Woerden. Gewone huizen werden in de vroege middeleeuwen vooral van natuurlijke materialen, zoals hout, gemaakt.
Harry
_________________ Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.
|
| 21 okt 2015, 18:56 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7768 Woonplaats: Belgica
|
Zeker niet vergeten dat het Christendom ten tijde van ons aller Constantijn geïntroduceerd werd als officiële godsdienst, nadat ze al eeuwen beleefd en (min of meer) geaccepteerd werd. Zomaar stellen dat tempels en dergelijke vernield werden omwille van de Romeinse "goddeloosheid" is dan ook te kort door de bocht. Niet enkel de tempels werden afgebroken en gerecycled in bijvoorbeeld kerken. Ik heb bijvoorbeeld weet van villa's die hergebruikt werden voor de aanleg van kerken. Ongetwijfeld geldt dit niet enkel voor kerken. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat complexen vaak door verschillende periodes in gebruik bleven. Ken verschillende voorbeelden van Keltische sites die doorliepen via de Romeinse periode, tot aan ver in de middeleeuwen. Bijzonder leuke plekken om te zoeken overgens, maar dit ter zijde 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 21 okt 2015, 19:46 |
|
 |
|
masterxtractor
|
>>Niet enkel de tempels werden afgebroken en gerecycled in bijvoorbeeld kerken.>>
Dat zeg ik ook, ik noem niet alleen tempels, maar ook de forten-legerplaatsen. overigens zit er nog ergens een voorbeeld in mijn hoofd, maar ik kon me het gister even niet herinneren, vandaar dat ik wellicht de nadruk teveel op tempels heb gelegd. Weet het nog steeds niet. Thuis maar even opsnorren.
>>Zomaar stellen dat tempels en dergelijke vernield werden omwille van de Romeinse "goddeloosheid">>
Toch is dat wat men - archeologen - mij vertelden. Ik heb best nogal wat over de Romeinse tijd geschreven in een magazine. Het is een feit dat kerken bovenop Romeinse plaatsen werden gebouwd. Reden lijkt mij duidelijk.
Harry
_________________ Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.
|
| 22 okt 2015, 21:26 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|