|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:40
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
masterxtractor
|
 2 Sol, Louis XVI, 1793
Diameter: 3,1 cm Gewicht (massa): Materiaal: klokkenbrons Diameter: 3,1 cm Gewicht (massa) Materiaal: koper Deze munt vond ik maanden terug, maar had ´m nog niet gepost. Wist niet wat ik zag toen ik hem poetste en Lodewijk de 16de plus datum tevoorschijn kwamen. Vaag kon ik een soort omtrek op het cirkelvormige ding ontwaren toen ik hem opgroef, maar zag niet wat het was. Eigenlijk dacht ik meer aan een stuk rond metaal, niets noemenswaardigs aan. Besloot hem toch maar te houden. Later bleek de wolkachtige omtrek een hoofd te zijn. Dat kostte me wel even poetsen. De tekst kwam ook tevoorschijn Louis XVI Roi des Francois. Helaas blijkt de munt gekwarteerd, waardoor mij niet duidelijk is hoe groot de munt precies was - moet een reusachtig ding zijn geweest - en de tekst op de achterzijde verdwenen is. Nazoeking leerde me wat erop hoorde te staan. Het is in ieder geval een 2 Sol. Gek genoeg moet het jaartal 1793 zijn... hoewel het meer op 1798 lijkt. Dat kan natuurlijk niet, de vent stierf in 1792-93 op het schavot. Op andere munten echter heeft de 3 een platte bovenkant en deze heeft een ronde, waardoor het meer op een acht lijkt. Welke gek kwarteerde die munt eigenlijk en waarom? Dacht men dat het zilver was of zo? Harry Bijlage: File0929.louisXVI.1793.jpg Bijlage: File0938.Louis.achterzijde.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.
|
| 27 okt 2015, 22:31 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
 Re: 2 Sol, Louis XVI, 1793
Mooie dikke munten zijn dit! Heb er helaas alleen stukken van gevonden. Ze zouden gemaakt zijn van klokkenbrons. Groeten, Trash 
|
| 27 okt 2015, 22:57 |
|
 |
|
Zoekzwijn
|
Zelf onlangs ook ene mogen vinden wat een knaller signaal geven die munten 
_________________ Si vis Pacem para Bellum
|
| 28 okt 2015, 10:44 |
|
 |
|
masterxtractor
|
Ga inderdaad een loeizwaar signaal, maar wel een die hoort bij stukken schrootmetaal. Daarom dacht ik dat het niks was. Om dit soort redenen hou ik alles tot ik het schoongemaakt heb. Voor hetzelfde geld gooi je iets moois weg.
Vlak in de buurt vond ik een bronzen munt van Napoleon III uit 1856. Niet de beste kwaliteit, maar wel weer een dijk van een vondst. Er moeten toch behoorlijk verschillende landslieden hebben rond gelopen daar. Mis nog steeds een tweede Willem II kwartje uit 1849. Had verwacht dat ze daar zouden liggen, maar nee hoor. Dus zoeken we maar door.
Harry
_________________ Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.
|
| 28 okt 2015, 14:20 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|