Re: 2 detector amateurs vinden 4e eeuws mozaiek
Wilhelm schreef:
De boeren in Engeland ploegen echt niet zo diep als jullie denken.
De grond is daar bezaaid met vuurstenen op veel plaatsen, en daar heeft de ploeg best moeite mee.
De boer waar we vorig jaar zaten vertelde zelf dat hij eigenlijk de boel alleen maar lostrok en dan weer zaaide.
En in Nederland 1 meter diep ploegen?? Bij welke boer Mat?
Ik loop regelmatig tijdens het ploegen op een akker als ik de nesten van weidevogels moet omleggen maar 30 cm is normaal en 40 cm is al erg diep hoor! (De messen van een ploeg zijn niet eens 1 meter hoog)...
Kom dan maar eens hier na toe.
Heb nog een mooie anecdote van 3 jaar geleden.
Ze waren hier een km of 3 proefsleuven aan het trekken en op 1 meter diepte kwamen ineens getrokken sleufsporen tevoorschijn.
Allemaal op een cm of 20 van elkaar.
De archeologen wisten niet wat het was en hebben een gedeelte daarvan blood gelegd.
s'middags ging ik kijken en ze hadden vanalle verhalen van wat dat dan niet kon zijn.
Ik zei, dit zijn ploegsporen van de ploeg, maar ik werd gelijk voor gek verklaard, dus gingen ze verder met bakkelijen hierover.
Toevallig kwam de boer ook eens kijken en ik vroeg hem hoe diep hij ploegde en hoever de tanden van het ploegmes uit elkander stonden.
20 cm zei hij en ik met hem naar de sleuven en ook hij bevestigde dat dit door de ploeg kwam.
Kijk zij hij nog, hier aan deze kant ploeg ik van Noord naar Zuid en de sleuvevn liepen ook allemaal die richting uit.
En daar zij die ploeg ik van Oost naar West en ook dat klopte exact.
Dus hier wordt diepgeploegd, maar op de grindberg komt hij niet verder als 20 cm.
Gr Mat Hier is het ook niet mogelijk om op een omgeploegde akker te gaan zoeken, je bent zo vlug invalide.