|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:03
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Duit z.j. Ca. 1642 Reckheim.
| Auteur |
Bericht |
|
Weasel
Geregistreerd: 03 apr 2014, 15:56 Berichten: 1124 Woonplaats: Brabant
|
 Duit z.j. Ca. 1642 Reckheim.
Diameter: cm Gewicht (massa): Metaal: koper legering
Dit duitje van denk ik frisia (r) zonder jaartal die ik nog niet eerder gevonden heb ,kan iemand hier wat meer over vertellen want vind heb zo gauw niet . Alvast bedankt
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ ik verzamel oude Kralen dus heb je er niets mee geef me een pb
|
| 20 nov 2015, 14:39 |
|
 |
|
apple1981
|
 Re: Duitje zonder jaartal
Ik denk een nepperd van reckheim.. Zal ff verder speuren..grtn Apple
|
| 20 nov 2015, 16:38 |
|
 |
|
kroongj
|
apple1981 schreef: Ik denk een nepperd van reckheim.. Zal ff verder speuren..grtn Apple Zie hier: http://www.jozefherman.nl/munten/html/frisia-r.html
|
| 20 nov 2015, 16:43 |
|
 |
|
apple1981
|
Dit is hem geloof ik een imitatie duit uit reckheim van Frisia gemaakt in 1650-1655: grtn apple
REC.26: duit.(PL. 441/442 - DM. 206 - PW R20.1 - V.132.2var.)
VOORZIJDE: Bladerkrans met daarin FRI CIA (of variant). De letters zijn een zeer sterke afkorting van de werkelijke herkomst en zijn in deze volgorde geplaatst om op FRISIA (Friesland) te gelijken.
KEERZIJDE: Gedeeltelijke bladerkrans om een gekroond wapenschild van een model met een dikkere rand, hierin een klauwende leeuw naar links. Ook deze rand heeft boven en aan weerszijden rechthoekige uitstulpingen maar nu veel groter. Muntmeester: (mij niet bekend). ZJ S 1642 R
Voorkomende voorzijde varianten: VZ: A: FRI / CIA / R B: FRI / CIA C: .FRI. / .CIR. / jaar
Info: Variant A (ZJ), particuliere collectie. Variant C (1642), particuliere collectie. ZJ particuliere collectie 1642 particuliere collectie
De sterke afkorting op de voorzijde kan mogelijk worden verklaard als: Ferdinandus Romanorum Imperator Cometatus Imperialis Aspremontis, en betekent dan: Ferdinandus Duits keizer, rijksgraafschap van Aspremont. De variant met de R vult dit dan aan met Reckheimensis. De variant met FRICIR is waarschijnlijk Ferdinandus Romanorum Imperator Cometatus Imperialis Reckheimensis De letters CIR kunnen ook staan voor cusa in Reckheim wat geslagen in Reckheim betekent. Er komen exemplaren van dit type voor die zijn overgeslagen op Franse dubbele tournosen. Afwijkende exemplaren kunnen voorkomen zoals deze variant die veel weg heeft van de imitaties van Deventer.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door apple1981 op 20 nov 2015, 17:02, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 20 nov 2015, 16:54 |
|
 |
|
apple1981
|
De nu volgende typen(waaonder deze van jou dus) worden wel beschreven als typen met de Hollandse leeuw. Hollandse oorden en duiten waarop een leeuw voorkomt werden echter sinds 1579 niet meer geslagen. Sinds 1590 werden steeds typen met een zittende vrouwfiguur in een tuin geslagen. Omdat deze duiten zo afwijkend zijn van de andere imitaties heb ik het vermoeden dat men met deze duiten heeft getracht een minder frauduleus en meer eigen Reckheims type te introduceren. De leeuw in het wapen op de keerzijde kan uitgelegd worden als de leeuw uit het wapen van Reckheim. De gebruikte combinaties van voor- en keerzijden imiteren geen enkel bestaand Noord-Nederlands type. Toch heeft iedere zijde apart wel raakvlakken met bestaande Noord-Nederlandse voorbeelden. Zo kan de voorzijde doorgaan voor een imitatie van Friesland en de keerzijde voor een imitatie van Overijssel. Dat deze typen toch volop gecirculeerd hebben blijkt uit de vondst "Brabant 1701" (klik op de menukeuze "muntomloop in 1701" voor meer informatie hierover). Zo zaten in deze vondst vijf exemplaren van het type REC.24, één van het type REC.25 en veertien stuks van het type REC.26. Afgaande op de jaartallen zijn enkele van deze typen parallel verschenen aan de FRICIR typen met op de keerzijde een imitatie van het Friese wapen. Het type REC.26 is volgens mij ontstaan ergens in de jaren rond 1650-1655 en kan met tussenpozen zijn geslagen tot ca. 1680.
|
| 20 nov 2015, 16:57 |
|
 |
|
Weasel
Geregistreerd: 03 apr 2014, 15:56 Berichten: 1124 Woonplaats: Brabant
|
Bedankt Apple1981 en Kroongj voor de DTM 
_________________ ik verzamel oude Kralen dus heb je er niets mee geef me een pb
|
| 21 nov 2015, 12:36 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Inderdaad Reckheim. Vermoedelijk, was dit de bedoeling:
FRI / CI / R Voluit: Ferdinandus Romanorum Imperator Cometatus Imperialis Reckheimensis Wat wil zeggen: Ferdinandus Duits keizer, rijksgraafschap van Reckheim. Keerzijde: Ongewapende klimmende leeuw. Men lijd hier uit af, dat deze geïmiteerd kan zijn uit de muntslag van Holland.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 30 nov 2015, 22:04 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|