Logo
Het is nu 03 maart 2026, 16:06

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Detector 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Detector
Hoi hoi,
Wat is nu de perfecte detector voor een opgraving/proefsleuf onderzoek?
En waarom?

17 mei 2008, 12:23
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Detector
dat is TESORO

GROETJES DE ED

17 mei 2008, 12:47
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik zou zeggen. De Lobo Supertraq Van Tesoro.

Dagobert

17 mei 2008, 14:55

Antwoord met een citaat
Ik gebruik hier een Tesoro Cutlass U-Max hiervoor :10 Ben van plan om er een Silver U-max ervoor in de plaats te nemen, dus als je intresse heb mag je de Cutlass wel kopen van me. Ik doe hem weg omdat ik steeds loop te kloten met de battarij verwisselen...... Dat houdertje is al voor de 1000ste keer stuk gegaan....... Met een Silver schuif je hem erin en klaar! :07

17 mei 2008, 18:41
Profiel

Antwoord met een citaat
bedamkt voor de reacties heren :10
Duitje schreef:
Met een Silver schuif je hem erin en klaar! :07

:lk als ik het over detectors heb raak ik ook helemaal in vervoering maar jij dwaald nu wel erg ver af duitje :lo :mrgreen:

24 mei 2008, 08:26
Profiel

Antwoord met een citaat
De beste detector voor dit soort doeleinden MOET over een NUL disc. stand bezitten.

Roon

http://www.detectortest.info

26 mei 2008, 01:06
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Roon schreef:
De beste detector voor dit soort doeleinden MOET over een NUL disc. stand bezitten.

Hallo allemaal

Ik weet wat Roon bedoeld,..hij moet een echte nul stand hebben
er zijn detectoren waar je de disc op nul zet en discrimineren dan toch nog
bv de Lazer die doet dat ook,..maar wel een goede machine,...
en zeker als er veel ijzer ligt

grt Bert

26 mei 2008, 09:01
Profiel

Antwoord met een citaat
Hi Emo
Explorer met een 20 cm schijf.
Waarom, de extra diepte t/o van de tesoros.
Groetjes
Gerrit

26 mei 2008, 10:15
Profiel

Antwoord met een citaat
Mijn ervaring is dat je het beste een lichte detector kan gebruiken die niet al te gevoelig is. Bij de aanleg van het vlak werk je direct naast de kraan, dit is dus tonnen staal met verschillende elektrische velden. Een minelab explorer (of in mijn geval ervaring met een quattro) is hier veel te gevoelig voor en dit leidt tot werkvertraging. Daarnaast wordt het vlak toch laagsgewijs (max. 10 cm per keer) verdiept. Ligt er metaal dan pak je dat met je detector toch wel. Daarnaast is een lichte detector optimaal voor het afzoeken van de stort zonder dat je er krom van gaat lopen. Zoeken in het vlak/stort wisselen elkaar vaak snel af.

Mag het vlak al zijn aangelegd dan kan een zware gevoelige detector het verschil uitmaken. Vooral voor het traceren van aardewerk en dieper liggend metaal.

15 jun 2008, 12:56
Profiel

Antwoord met een citaat
Bedankt voor de tips mensen :10
Nog 1 voor op het lijstje: batterijindicator
Niets is zo klote dan te lopen zwaaien met een dooie detector (net als de directievoering een bezoekje brengt :09 )

15 jun 2008, 22:19
Profiel

Antwoord met een citaat
Emo schreef:
Bedankt voor de tips mensen :10
Nog 1 voor op het lijstje: batterijindicator
Niets is zo klote dan te lopen zwaaien met een dooie detector (net als de directievoering een bezoekje brengt :09 )

altijd een reserve in je zak stoppen :07 :07

gr bubba :oo

16 jun 2008, 20:00
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
of zelf wat piepen... :lol:

16 jun 2008, 21:14
Profiel

Antwoord met een citaat
FAR BEYOND DRIVEN schreef:
Mijn ervaring is dat je het beste een lichte detector kan gebruiken die niet al te gevoelig is. Bij de aanleg van het vlak werk je direct naast de kraan, dit is dus tonnen staal met verschillende elektrische velden. Een Minelab explorer (of in mijn geval ervaring met een quattro) is hier veel te gevoelig voor en dit leidt tot werkvertraging. Daarnaast wordt het vlak toch laagsgewijs (max. 10 cm per keer) verdiept. Ligt er metaal dan pak je dat met je detector toch wel. Daarnaast is een lichte detector optimaal voor het afzoeken van de stort zonder dat je er krom van gaat lopen. Zoeken in het vlak/stort wisselen elkaar vaak snel af.

Mag het vlak al zijn aangelegd dan kan een zware gevoelige detector het verschil uitmaken. Vooral voor het traceren van aardewerk en dieper liggend metaal.

Hallo FAR BEYOND DRIVEN,..

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, en wel om het volgende:
zet bij de explorer de gevoeligheid om laag en je bereikt hetzelfde
staat er geen kraan, dan weet ik zeker dat je het niet haalt tegen de Explorer

en het gewicht daar kan je iets aan doen, kijk maar eens op deze afbeelding
een omgebouwde Explorer net zo zwaar als een Tesoro, misschien nog wel lichter,
ik zet de foto er zo bij, klik maar op deze link: viewtopic.php?f=235&t=1399

grt Bert

16 jun 2008, 21:42
Profiel

Antwoord met een citaat
Natuurlijk Bert de explorer is een zeer goede machine wanneer je de instellingen goed kent. En ja hij is geheel aan te passen (reductie in gewicht en aanpassingen in gevoeligheid/discriminatie) maar ik reageer meer op de vraag van Emo met het idee dat het een makkelijk hanteerbare en breed in te zetten machine moet zijn waarbij snelheid een must is. Ik heb aardig wat vlakken aangelegd en liep daar telkens tegen het probleem dat tijd geld kost. De prioriteit wordt simpelweg niet altijd gelegd bij het zeer nauwkeurig vondsten verzamelen maar eerder bij het aanleggen van de hoeveelheid vierkante meters. Dit is helaas een keerzijde van privatisering. Wanneer je dan besluit de explorer minder gevoelig af te stellen en het gewicht te reduceren dan vraag ik me af of het niet beter is een detector te gebruiken die deze eigenschappen standaard heeft.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb een sterk sentiment met Minelab. In mijn tijd bij het RACM had ik alle tijd voor uitgebreid detectorwerk en daar was het een must. En heb er honderden uren mee gelopen maar bij het aanleggen van een vlak en het snel scannen van de grond en de stort en het daarnaast herkennen en markeren van grondsporen en het registreren van aardewerk en ander archeologisch materiaal kies ik eerder voor een minder uitgebreide detector die een gelimiteerde diepte scant.

Nog een punt (belangrijk!), laat de detector niet te duur zijn. Je staat er mee in wind en weer. Soms staat je machine een uur of wat "ergens" in de put; vergeten uit zetten, vergeten af te dekken en weet ik wat nog meer... Het ergste wat mij is overkomen is een minikraan die de detector raakte tijdens de aanleg van een diepe coupe door een waterput.. Dat kost centen.. En bij een minelab vaak vele centen.

Echter ik kan me geheel vinden in jouw standpunt qua kwaliteiten van de detector. Daar heb je natuurlijk groot gelijk in.

:sd

16 jun 2008, 22:47
Profiel

Antwoord met een citaat
FAR BEYOND DRIVEN schreef:
Natuurlijk Bert de explorer is een zeer goede machine wanneer je de instellingen goed kent. En ja hij is geheel aan te passen (reductie in gewicht en aanpassingen in gevoeligheid/discriminatie) maar ik reageer meer op de vraag van Emo met het idee dat het een makkelijk hanteerbare en breed in te zetten machine moet zijn waarbij snelheid een must is. Ik heb aardig wat vlakken aangelegd en liep daar telkens tegen het probleem dat tijd geld kost. De prioriteit wordt simpelweg niet altijd gelegd bij het zeer nauwkeurig vondsten verzamelen maar eerder bij het aanleggen van de hoeveelheid vierkante meters. Dit is helaas een keerzijde van privatisering. Wanneer je dan besluit de explorer minder gevoelig af te stellen en het gewicht te reduceren dan vraag ik me af of het niet beter is een detector te gebruiken die deze eigenschappen standaard heeft.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb een sterk sentiment met Minelab. In mijn tijd bij het RACM had ik alle tijd voor uitgebreid detectorwerk en daar was het een must. En heb er honderden uren mee gelopen maar bij het aanleggen van een vlak en het snel scannen van de grond en de stort en het daarnaast herkennen en markeren van grondsporen en het registreren van aardewerk en ander archeologisch materiaal kies ik eerder voor een minder uitgebreide detector die een gelimiteerde diepte scant.

Nog een punt (belangrijk!), laat de detector niet te duur zijn. Je staat er mee in wind en weer. Soms staat je machine een uur of wat "ergens" in de put; vergeten uit zetten, vergeten af te dekken en weet ik wat nog meer... Het ergste wat mij is overkomen is een minikraan die de detector raakte tijdens de aanleg van een diepe coupe door een waterput.. Dat kost centen.. En bij een minelab vaak vele centen.

Echter ik kan me geheel vinden in jouw standpunt qua kwaliteiten van de detector. Daar heb je natuurlijk groot gelijk in.

:sd

Hoi kerel, Ik ben het wel met jou eens hoor,..

er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden,jij schreef:dan vraag ik me af of het niet beter is een detector te gebruiken die deze eigenschappen standaard heeft
Daar kan ik jou snel antwoord op geven die bestaat er nog niet,..

en nog iets:laat de detector niet te duur zijn

luister een minlab heb je tweede hands voor 700 Euro,..kijk eens wat een nieuwe Tesorro kost,..dan geef ik een goede raad koop een 2 de hands Minelab,,
je bent verschrikkelijk in het voor deel,..een Top machine,..en op het ogenblik
is er nog geen beter op de markt,..Tesorro een freqwentie,.. Minelab 26,..hij werkt wel even 26 x zo hard voor jou,vergeet dat niet, in alle omstandig heden,kan iedere bodemgesteldheid aan,..wat wil je dan eigenlijk nog meer,.naar jaren lang testen en uit proberen, en dan met vier man,..is er niets beters,..doe er je voordeel mee,..maar het is natuurlijk ieder zijn eigen keus,..kijk ook naar jou potomonee, en je mogelijkheden, maar denk er eerst over na,..dit is maar een tip,..en geen must,

grt Bert

16 jun 2008, 23:26
Profiel

Antwoord met een citaat
ik ben niet actief meer in de veldarcheologie Bert, maar bedankt voor je advies. Ik hoop dat Emo (die het uiteindelijk allemaal wil weten) iets aan ons sparmomentje heeft ;)

17 jun 2008, 18:01
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
ja mannen jullie hebben allemaal gelijk
aan minelab en tesoro zitten voor en nadelen
als je in de stad een opgraving doet is tesoro het best
in open veld is minelab het best gaat dieper dan tesoro
1 maar! vaak mag je niet te diep graven met een opgraving
het voordeel van Tesoro is dat iedereen er mee kan zoeken
(de goedkoopste tesoro's zijn niet te duur en zoeken goed.)

groetjes de ed

17 jun 2008, 22:53
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank voor de feedback heren :grin:

@FAR BEYOND DRIVEN,
Hoe ist, je was ineens pleite in A'foort :eek:

De detector moet idd. om de haveklap aan/uit, dus geen grond/luchtbalance poespas.
Gewoon aan en gaan!!

23 jun 2008, 18:57
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
:pp :pp

24 jan 2009, 01:45
Profiel

Antwoord met een citaat
Tesoro Silver uMax

Knopje voor all metal (Null disc)
Knopje voor batterijtest
Heerlijk licht
Hoge frequentie, dus lekker gevoelig voor klein spul

Nadeel: batterijklepje is gevoelig voor breuk.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

24 jan 2009, 14:32
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Ik geloof dat ik al eens op een gelijke tread van Emo geantwoord heb.

Zou toch gaan voor de Explorer, aangezien hij al metaal detecteerd op een grotere diepte, dus men kan vlug iets ondernemen voordat het machine het stuk trekt.
Verder heeft het geen invloed van de machine.
Zoek vaker op opgravingen met de stand all metal en een spijkertje loopt mij niet in de weg, deze detecteert hij gewoon.
Heb laatst nog in een stalen tent als overkapping gezocht en nergens last van gehad.
Een graf detecteerde ik al meer dan 25 cm diepte, alleen op de spijkertjes.
Kreeg ook nog een mooi signaal op een diepte van +/- 60 cm, dit bleek later een bronzen schaal te zijn.
Een colega zoeker met een andere detector had deze niet gehoord, maar toen ik de koptelefoon uit trok verschoten de archeologen van de kknal die eruit kwam.
Zei toen nog lachend, volgens mij hebben we een volledige uitrusting te pakken, met een Spata en schildknop.
Dus ik zou gaan voor een Explorer.
GR Mat

24 jan 2009, 17:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Emo schreef:
Hoi hoi,
Wat is nu de perfecte detector voor een opgraving/proefsleuf onderzoek?
En waarom?

Vergeet niet wat de vraag is.
Voor ons is een Explorer gesneden koek maar een medewerker van de archeologische dienst moet er wel mee om kunnen gaan...
Voor hun moet het aanzetten en zoeken zijn, diepte is niet zo interessant als er telkens 10 cm wordt afgegraven..

24 jan 2009, 17:03
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Zou niet weten wat daar moeilijk aan is.
Iron mask helemaal terug en zoeken maar.
Hier hoeft namelijk niks gediscrimineerd te worden.
En anders wat ik ook heb ondervonden, gewoon met de pipont ingeschakeld, dit werk ook goed voor dit werk.
Je vind namelijk alle metalen zo.
en dat is de bedoeling.
Het enigste nadeel van de Explorer was, dat de spijkertjes en de metalen zeer kort op mekaar lagen, zodoende heb ik sommige niet kunnen detecteren in het graf.
Maar voor de rest had ik de iets grotere stukken zoals sleutel, ringetje, haarspeld, fibel en nog veel meer dingen wel te pakken.
Ander voordeel 1x ingesteld hoef je nooit meer iets te veranderen zoals akkerzoekers moeten doen,
Het hiaat bij de archeologische dients is namelijk dat men iedere keer aan de knoppen zit te draaien en er geen kennis van heeft, dit hoeft bij de Explorer niet meer, aangezien hij de instelling vasthoud, ook al is hij uitgeschakeld geweest.
Gr Mat

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

24 jan 2009, 17:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi ik heb het gelezen Mat,..

een kleine schijf en je was klaar geweest,..

Het is geen makkelijk onderwerp om over te praten,..wat is goed en wat is slecht,.
de meeste Tesoro`s zijn ok,..dus,..zoeken met die handel,..Edwin heeft gelijk je hoeft niet diep te graven op een site,.

grt Bert

24 jan 2009, 20:07
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi Bert,
Klopt 100% wat je zegt over die kleine schijf, maar als ik zag wat die ander met zijn kleine schijf eruit had gehaald was nog niet de helft van de stikkertjes op de foto
De rest heb ik er nog bijgevonden en ook nog de schotel op een 50cm diepte.
Verder kan je toch beter ook een md hebben die wat dieper gaat dan die 10cm, aangezien er ook glas en aardewerk in een graf kan zitten.
De machine haalt dan wel een cm of 7 van de laag af, maar de machine drukt ook nog een 10 cm de grond in mekaar.
Dit koste ons in 1999 een mooie merovingische glazen schotel, in meerdere kleuren.
Helemaal naar de kl. gedrukt door de machine
Maar hiermede wil ik niet zeggen dat andere md niet goed zouden zijn.
Ligt meestal aan degeen die hem in zijn hand heeft
GR Mat

24 jan 2009, 20:39
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende