|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:26
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
KAREL II, oord, 1691 - 1700, Vanhoudt I 503
| Auteur |
Bericht |
|
globelfred
|
Diameter: +/- 2,4 cm Gewicht (massa): Metaal: koper
Redelijke slechte munt, maar weet altijd graag iets van wat ik vind .Heb de munt doorgedrukt op een zilver folie, maakt het iets duidelijker , hoop ik.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 jan 2016, 14:58 |
|
 |
|
Hiepke
Geregistreerd: 29 dec 2013, 21:42 Berichten: 829 Woonplaats: Veldwezelt
|
 Re: Iemand een idee ?
Oordje van de tijdens de Spaanse Nederlanden
Onder het wapenschild staat duidelijk DVX, waardoor A&I al afvallen als kandidaat, want hun oordjes staan allen met DVCES in de legende Het wapenschild bevat ook twee hartschilden, wat men enkel bij Filips IV en Karel II tegenkomt Filips IV heeft echter enkel oorden met een jaartal langs weerszijden van het schild, wat ik hier niet terugzie. Daarnaast meen ik ook nog CAROL te kunnen onderscheiden
_________________ Een archeoloog is de beste echtgenoot die een vrouw zich kan indenken: hoe ouder ze wordt, hoe meer hij in haar geïnteresseerd raakt.
|
| 17 jan 2016, 15:15 |
|
 |
|
globelfred
|
Hiepke schreef: Oordje van de tijdens de Spaanse Nederlanden
Onder het wapenschild staat duidelijk DVX, waardoor A&I al afvallen als kandidaat, want hun oordjes staan allen met DVCES in de legende Het wapenschild bevat ook twee hartschilden, wat men enkel bij Filips IV en Karel II tegenkomt Filips IV heeft echter enkel oorden met een jaartal langs weerszijden van het schild, wat ik hier niet terugzie. Daarnaast meen ik ook nog CAROL te kunnen onderscheiden
KAREL II, oord, 1691 - 1700, Vanhoudt I 503 Van een kenner kan men veel leren, prachtige uitleg , bedankt Hiepke .
|
| 17 jan 2016, 15:44 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ik vind het doordrukken op folie helemaal 
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 17 jan 2016, 15:59 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
VOORZIJDE: Gekroond vuurijzer omgeven door 3 wapenschildjes. Links Oostenrijk, rechts Bourgondië en onder Brabant. (handje) .CAROL. II. D.G. HISP. ET. INDIAR. REX. (of variant). Dit is voluit: Carolus II Dei gratia Hispaniarum et Indiarum rex, en betekent: Karel II, bij Gods gratie koning van Spanje en de Indiën (de tekst gaat op de keerzijde verder). KEERZIJDE: Gekroond wapenschild met meerdere kwartieren, aan weerszijden van het wapen het jaartal. .ARCHID. AVS. DVX. BVRG. BRAB. Z. (of variant). Dit is voluit: archidux Austria dux Burgundie Brabant Z, en betekent: aartshertog van Oostenrijk, hertog van Bourgondië en Brabant.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 17 jan 2016, 17:42 |
|
 |
|
globelfred
|
De Speyte schreef: VOORZIJDE: Gekroond vuurijzer omgeven door 3 wapenschildjes. Links Oostenrijk, rechts Bourgondië en onder Brabant. (handje) .CAROL. II. D.G. HISP. ET. INDIAR. REX. (of variant). Dit is voluit: Carolus II Dei gratia Hispaniarum et Indiarum rex, en betekent: Karel II, bij Gods gratie koning van Spanje en de Indiën (de tekst gaat op de keerzijde verder). KEERZIJDE: Gekroond wapenschild met meerdere kwartieren, aan weerszijden van het wapen het jaartal. .ARCHID. AVS. DVX. BVRG. BRAB. Z. (of variant). Dit is voluit: archidux Austria dux Burgundie Brabant Z, en betekent: aartshertog van Oostenrijk, hertog van Bourgondië en Brabant. Hoeveel jaren van onderzoek en kennis gaan hier aan vooraf om zo ervaren te zijn een munt die weinig blootgeeft toch te erkennen tussen al die duizenden munten. Onvoorstelbaar en bedankt voor de info Hiepke en De Speyte.
|
| 17 jan 2016, 19:59 |
|
 |
|
Hiepke
|
globelfred schreef: Hoeveel jaren van onderzoek en kennis gaan hier aan vooraf om zo ervaren te zijn een munt die weinig blootgeeft toch te erkennen tussen al die duizenden munten. Onvoorstelbaar en bedankt voor de info Hiepke en De Speyte. Begin 2014 wist ik nog maar net wat een 'Luiks oordje' was. Aangezien ik aanvoelde dat deze materie me toch interesseerde, heb ik me de catalogus van Vanhoudt aangeschaft. Op basis hiervan en met behulp van het internet heb ik sindsdien voortdurend bijgeleerd van anderen, zoals de Speyte. Eigen interesse is de beste motivator  Wat jouw idee met het zilverpapier betreft: subliem! Aan de hand van die 'afdrukken' heb ik alles kunnen achterhalen
_________________ Een archeoloog is de beste echtgenoot die een vrouw zich kan indenken: hoe ouder ze wordt, hoe meer hij in haar geïnteresseerd raakt.
|
| 17 jan 2016, 20:20 |
|
 |
|
gertimmerzeel
Geregistreerd: 15 maart 2011, 10:03 Berichten: 4136 Woonplaats: Breukelen
|
Mooie truc met dat folie. Nog beter voor dan met papier en potlood overwrijven 
_________________ Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-
|
| 17 jan 2016, 20:25 |
|
 |
|
Hiepke
|
gertimmerzeel schreef: Mooie truc met dat folie. Nog beter voor dan met papier en potlood overwrijven  Ik heb het ideetje ook even op DVVL gepost. De eerste reactie is meteen een vraag: "moet de blinkend kant boven of onder?"
|
| 17 jan 2016, 20:47 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Hiepke schreef: gertimmerzeel schreef: Mooie truc met dat folie. Nog beter voor dan met papier en potlood overwrijven  Ik heb het ideetje ook even op DVVL gepost. De eerste reactie is meteen een vraag: "moet de blinkend kant boven of onder?" Blinkende kant naar de muntzijde. Matte kant naar boven.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 17 jan 2016, 20:57 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|