| Auteur |
Bericht |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
 super dun arabisch muntje of toch iets anders
Diameter: 14 mm Gewicht (massa): 0.11 gr Metaal:zilver of toch aluminium ??? dikte :0.1 mm (gemeten met schuifmaat) -Dit mysterieus ogend muntje of iets anders gevonden , dacht eerst dat het een stukje alu scrap was. Maar bij nader inzien zag ik twee verschillende afbeeldingen met een lauwerkrans en ook een sterretje aan de ene zijde en precies een schip met arabisch geschrift op zeil op de andere zijde.... volgens m'n beperkte wiskunde kennis heb ik adv het miniscule volume en dichtheid van zilver het gewicht berekend en dan kwam ik op 0.15 gr ... is iets minder , maar alumium zou op 0.05 gr uitkomen...mischien biljoen ?? Was ook gebogen en kon deze rechtbuigen al ging dat redelijk stug (dacht toen nog aan alu scrap) en brak op het laatst bijna.... blonk ookal toen het uit de grond kwam , dus denk ik niet zo oud ?? Weet iemand raad met dit mysterieus ogend muntje , want ik wordt gek van nieuwsgierigheid alvast duizend maal dank grtzz john
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Xp deus (2015) en backup : Garret 350 euro ace + pinpointer
|
| 22 feb 2016, 13:48 |
|
 |
|
dannyR
|
 Re: super dun arabisch muntje of toch iets anders
leuke aparte vondst  ben benieuwd 
|
| 22 feb 2016, 13:59 |
|
 |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
Ben ook benieuwd , is zo dun twijfel zelf nog steeds aan munt Grtzz john
|
| 22 feb 2016, 14:03 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Aparte vondst John Ben ook benieuwd. Groet, Jan
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 22 feb 2016, 14:09 |
|
 |
|
btns
|
Als ik het goed heb zaten dit soort 'muntjes' op 'oosterse' sluiers genaaid. De meeste hebben aan één kant een monogram van een turkse sultan.
|
| 22 feb 2016, 15:36 |
|
 |
|
tntneon
|
Dat zou inderdaad wel eens kunnen gezien de geringe dikte  , goed gezien btns Deze is dan nog niet aangenaaid geweest , gezien geen gaatjes ?? grtzz john 
|
| 22 feb 2016, 17:50 |
|
 |
|
tntneon
|
Om te zien of het zilver is of niet , mss eens zilver testje aanschaffen... Met deze moeilijk te zeggen ...wat denk jij btns ? Grtzz john
|
| 22 feb 2016, 17:57 |
|
 |
|
btns
|
Het is een goed begin. Duizend van die dingen kun je bij je (Turkse) shoarma zaak inruilen tegen één buikdanseres. Dat monogram met die lussen is de naam van de sultan. Ik heb een scan met een paar van die dingen geplaatst. Die van mij hebben allemaal een gaatje. De kleinste is ongeveer zo groot als een dubbeltje. Je ziet dat ik goed op weg ben richting buikdanseres. Hier heb je een voorbeeld van zo'n monogram van een commerciële verkoopsite: http://www.alamy.com/stock-photo/sultan ... mpire.html ps. die foto's niet van die site lichten en plaatsen, want er zijn er die je opsporen en een rekening sturen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 22 feb 2016, 19:03 |
|
 |
|
tntneon
|
Zoiets zal het wel zijn , bedankt voor de dtm sorry dat ik m verkeerd plaatste , maar wist nie beter Hoopte op munt , maar is toch een aparte vondst ... Grtzz john
|
| 22 feb 2016, 19:58 |
|
 |
|
btns
|
tntneon schreef: Zoiets zal het wel zijn , bedankt voor de dtm sorry dat ik m verkeerd plaatste , maar wist nie beter Hoopte op munt , maar is toch een aparte vondst ... Grtzz john Die van jou heeft geen gaatje en dat ontwerp voor mijn schijfjes moet ergens vandaan komen. Ik zou voor alle zekerheid nog even doorzoeken naar heel oude Turkse (en Egyptische) muntjes.
|
| 22 feb 2016, 21:42 |
|
 |
|
btns
|
Hier een overzichtje: http://www.pierre-marteau.com/currency/coins/turk.html Die kleinste muntjes wegen bijna niets.
|
| 22 feb 2016, 21:50 |
|
 |
|
tntneon
|
Bedankt voor de informatieve links btns En om zo veel en duidelijk materiaal te verschaffen , top ! Die akce lijkt er ook verdomd veel op , hoe ook het blijft n'n mysterieuze  daar hou ik van . Leer je weer veel van Ga verder spitten door je link Grtzz john
|
| 22 feb 2016, 23:38 |
|
 |
|
tntneon
|
Ik heb nog wat verder gespit door de links van btns en wat google en ebay surfen En kwam deze tegen die kwa afmeting en gewicht en tekening op 1 zijde overeenkomt Een akce onder mahmud 2 ,die weegt ook maar 0.10 gr en is 12.5 mm zou van begin 1800 en biljioen zijn . Link is van ebay hopelijk mag ik dit posten : http://www.ebay.com/itm/EGYPT-Akcheh-Ak ... 210a4eacf2grtzz john
|
| 22 feb 2016, 23:56 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
tocht leuk 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 feb 2016, 00:01 |
|
 |
|
tntneon
|
Inderdaad de Ed , is eens iets anders en niet gemakkelijk thuis te brengen. Ben er heel blij mee , ookal weet ik niet welke precies , dit zal toch de richting zijn waar te zoeken . hoe het daar gekomen is , dat is nog intresanter Heb daar wel veel pre wo 1 tot wo 1 muntjes van veel nationaliteiten gevonden. Maar niks van buiten de westerse wereld , mask van die akker een wereldakker Grtzz john
|
| 23 feb 2016, 00:20 |
|
 |
|
hannibal
|
_________________ gr Hannibal
|
| 23 feb 2016, 10:55 |
|
 |
|
tntneon
|
Hannibal jij denkt toch dat het een soort hoofddoekbedel is ? ik heb wel nog niet exact dezelfde tekening gezien op die akce , maar door het feit dat die even veel weegt en groot is en bijna dezelfde tekening heeft , wel zonder lauwerkrans , zou ik toch voor de akce gaan. Ook zit er geen gaatje in ?? grtzz john 
|
| 23 feb 2016, 15:47 |
|
 |
|
btns
|
Ik denk dat ze originele muntjes voor die gezichtssluiers hebben gebruikt. Op die van mij zie ik de jaartallen staan. Het ligt voor de hand dat ze ze later ook speciaal zijn gaan maken, want die traditie bestaat nog steeds. Het muntje waar de thread mee begon heeft geen gaatje en lijkt me daarom een echt muntje.
|
| 23 feb 2016, 16:48 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
btns schreef: Ik denk dat ze originele muntjes voor die gezichtssluiers hebben gebruikt. Op die van mij zie ik de jaartallen staan. Het ligt voor de hand dat ze ze later ook speciaal zijn gaan maken, want die traditie bestaat nog steeds. Het muntje waar de thread mee begon heeft geen gaatje en lijkt me daarom een echt muntje. je zegt het goed btns 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 feb 2016, 18:45 |
|
 |
|
Tom1980
|
Leuke vondst 
|
| 23 feb 2016, 20:35 |
|
 |
|
tntneon
|
Thx allemaal voor het meedenken , Hoe het ook zij , een aparte vondst , hoe geraakt die daar ??? Dat blijven leuke mijmeringen die de vondst intresant maakt grtzz john
|
| 23 feb 2016, 21:10 |
|
|