|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:41
|
Leiden/ Noodmunt uit 16e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: keuringslood (zilver) gebruikt door de staalmeesters te Leiden. Datering 1590.
opgelost goed gedaan Dude gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 08 dec 2011, 22:56 |
|
 |
|
Loodjes
Geregistreerd: 12 apr 2009, 10:00 Berichten: 361 Woonplaats: Laurium
|
 Re: Leiden/ Noodmunt uit 16e eeuw
Van deze "plaatjes" met de Leidse sleutels bestaan twee complete sets in De Lakenhal die per set volledig qua massa (gewicht) met elkaar in verband staan; het gaat dus niet zozeer om "loodjes" maar om gewichten, maar dan niet voor de Staalmeesters (hoe wil je wol keuren als Staalmeester met zo'n klein gewichtje....?). Ze komen voor in messing en in zilver. Enkele foto's heb ik hierbij gesloten, meer zijn er op mijn website te vinden. Er bestaat nog een set van dergelijke messing gewichtjes met daarbij ook een ponsoen van een muntgewichtmaker.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groeten Allex http://www.loodjes.nl - info@loodjes.nl Ik verzamel bakenloodjes en armenpenningen. Ook informatie en afbeeldingen hierover zijn welkom.
|
| 05 maart 2016, 15:43 |
|
|