|
|
Het is nu 05 maart 2026, 03:51
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
MArk
Geregistreerd: 25 okt 2008, 22:19 Berichten: 112 Woonplaats: Vorden (Gelderland)
|
 Willem Guldens zeldzaam?
Ik zie de ene na de andere gouden munt voorbij komen. Echter deze guldens van Willempie zie niet zo vaak. Wellicht liggen deze munten niet vaak op akkers (waar het meest wordt gezocht).
Ik heb ze zelf nooit gevonden (wel de dubbeltjes) maar de Guldens zou ik wel graag willen vinden. Wie heeft ze al wel veel gevonden?
Deze foto's zijn van internet, heb ze dus niet gevonden
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Everything you do in your life, will echo in eternity
|
| 17 okt 2016, 21:39 |
|
 |
|
zoeker 19
Geregistreerd: 02 apr 2012, 19:07 Berichten: 4353 Woonplaats: Joure
|
 Re: Willem Guldens zeldzaam?
Ik heb alleen een 1 gulden van Willem II 1849. Heel zeldzaam zijn ze volgens mij niet.
|
| 17 okt 2016, 21:41 |
|
 |
|
Dannybrink
|
Als ik de slagaantallen lees in de catalogus blijken ze niet zeldzaam. Maar ik heb wel een stuk of wat kwartjes waar maar een paar 100 duizend van geslagen zijn, tegenover nog 0 koningsrijk guldens Waarschijnlijk komt het omdat ze groot zijn, dus op akkers, waar dus vaak gezocht word, zul je ze niet meer vinden. Je zal echt plekken moeten zoeken die maagdelijk zijn of stort o.i.d, maar ook die worden steeds zeldzamer te vinden Die 3 gulden die je toont op de laatste foto zijn wel superzeldzaam trouwens, als je die vind heb je echt heel veel mazzel, ik heb hem in mijn handen gehad en dat is echt niet normaal wat een kneiter 
|
| 17 okt 2016, 21:49 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5405 Woonplaats: silvolde
|
Het meeste heb ik van WillemII gevonden. Gulden , 1/2 gulden , enz Van Willem I heb ik veel centen en halve centen. Van WillemIII bijna niks .... Van Wilhelmina wel veel ....
|
| 17 okt 2016, 23:10 |
|
 |
|
de munte
|
ik kan me vergissen maar volgens mij was m'n eerste zilvervondst een willem 2 gulden
en ik heb eens het geluk gehad 3 zilveren guldens bij elkaar te vinden ( willem 3 & wilhelina )
Denk niet dat ze heel veel gevonden worden...., als je een willem 2 of 3 gulden vind is dat in mijn ogen ook gewoon een aardige topper.
Toch denk ik wanneer je gericht gaat zoeken naar die dingen dat je ze wel zult gaan vinden.
Persoonlijk zoek ik liever op locaties waar ik ook het oudere spul kan aantreffen. Zoals velen, dus misschien dat ze daardoor ook niet superveel gevonden worden.
Laatst vertelde een oude man mij dat in de tijd van de nog zilveren guldens ( wilhelmina/juliana ), dat toen niet eens veel betaald werd met munten? Werd heel veel met briefgeld betaald, guldenbiljetten enzo. Weet niet of dat met willemtijd ook al het geval was. Misschien ook een verklaring.
anderzijds zijn er wel veel van geslagen dus tja
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 17 okt 2016, 23:16 |
|
 |
|
de munte
|
willem 1 zilver heb ik nog nooit gevonden 
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 17 okt 2016, 23:18 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Volgens mij niet zo zeldzaam worden vrij regelmatig gevonden volgens mij. Ik zelf mocht een tijdje geleden een mooi muntschatje oprapen met willems geld :) viewtopic.php?f=581&t=54739En deze gulden er kort achteraan: viewtopic.php?f=42&t=57126Groeten David . . .
_________________ zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2
|
| 17 okt 2016, 23:29 |
|
 |
|
de munte
|
dat is een mooie muntschat zeg!
trouwens die 5 cent van willem 3 die erbij zit, die worden echt niet veel gevonden volgens mij
|
| 18 okt 2016, 00:30 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
de munte schreef: dat is een mooie muntschat zeg!
trouwens die 5 cent van willem 3 die erbij zit, die worden echt niet veel gevonden volgens mij Dank je wel. Klopt die 5 centjes worden niet veel gevonden en ik moet eerlijk zeggen het was ook een heel naar signaal waar ik normaal gesproken niet op reageer maar was net op de akker en dan ben je nog fris en fruitig  dus schep er toch maar in en dan vindt je dit David
_________________ zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2
|
| 18 okt 2016, 10:06 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Nou dan doe ik ook mee, vond 3 jaar geleden deze muntschat met Willem guldens en zelfs Willem rijksdaalder.
Adri
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 okt 2016, 10:23 |
|
 |
|
MArk
Geregistreerd: 25 okt 2008, 22:19 Berichten: 112 Woonplaats: Vorden (Gelderland)
|
Supergaaf Adri! 
_________________ Everything you do in your life, will echo in eternity
|
| 18 okt 2016, 13:47 |
|
 |
|
ace
|
MArk schreef: Wellicht liggen deze munten niet vaak op akkers (waar het meest wordt gezocht). Als een dagloon 100 euro is. Ik denk dat je sneller met een briefje van 10 of 20 op zak loopt en dat verliest dan dat je een briefje van 100 (dus een dagloon) verliest. Een gulden was zo'n beetje een dagloon destijds. 
_________________ gr Ace
_________________ ♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪
|
| 18 okt 2016, 15:30 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Het feit dat er niet of nauwelijks halve, hele of 3 guldenstukken van Willem I worden gevonden is het gevolg van de wet van Gresham "slecht geld verdrijft goed geld". In de Willem I periode (1814-1840) circuleerde nl. nog volop het laagwaardige Provinciale geld (bijv. de schellingen). De oplages van het nieuwe geld bleven laag. Pas onder Willem II is dit geld vervangen.
Wie heeft er ooit een halve, hele of 3 guldenstuk van Willem I gevonden? Ik denk heel weinig zoekers. Ik alleen eens een gulden 1824 maar die was helaas heel erg aangevreten.
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 18 okt 2016, 17:47 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
 Madelinus
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer