|
|
Het is nu 21 apr 2026, 22:22
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Het verhaal achter de schat die Gent door haar vingers liet glippen !
| Auteur |
Bericht |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6806 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
 Het verhaal achter de schat die Gent door haar vingers liet glippen !
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 17 nov 2016, 22:44 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Het verhaal achter de schat die Gent door haar vingers liet glippen !
ja mooi Paul ha ha
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 17 nov 2016, 23:23 |
|
 |
|
btns
|
Er zit een wat rancuneuze ondertoon in het bericht. Tegen wie dit is gericht wordt echter niet duidelijk gemaakt. Dat maakt het een laf verhaal. Vuilnisman, kan deze zak ook mee!
|
| 18 nov 2016, 00:17 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7764 Woonplaats: Belgica
|
Los van het feit dat ik het geweldig vind wat die mannen hebben verwezenlijkt, lees ik de bijna negatieve ondertoon ook wel een beetje. Het zou me niets verbazen mocht de dienst Gent een soort "dat hebben we gemist" gevoel hebben nu. Beetje in de zin van: ze zijn ons toch nog te slim af geweest, ondanks de verboden en verplichtingen... Dat vergunning verhaal klopt ook niet, natuurlijk in het nadeel van de detector amateur. Paul en zijn kameraden hebben iets geweldig verwezenlijkt waar ze trots op mogen zijn. Dat de diensten gefrustreerd achter blijven is vooral hun probleem 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 18 nov 2016, 10:03 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11394 Woonplaats: Midden Nederland
|
Weinig mis met dit artikeltje vind ik en nog reclame voor het boek ook  Om een volledig en genuanceerd beeld te geven van "het verhaal achter de schat..", was het goed geweest om ook de auteurs van het boek aan het woord te laten, maar dat is een journalistieke keuze.  Jan
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 18 nov 2016, 10:39 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 nov 2016, 10:57 |
|
 |
|
lua
Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:58 Berichten: 1940 Woonplaats: LUALAND
|
radiohead schreef: Los van het feit dat ik het geweldig vind wat die mannen hebben verwezenlijkt, lees ik de bijna negatieve ondertoon ook wel een beetje. Het zou me niets verbazen mocht de dienst Gent een soort "dat hebben we gemist" gevoel hebben nu. Beetje in de zin van: ze zijn ons toch nog te slim af geweest, ondanks de verboden en verplichtingen... Dat vergunning verhaal klopt ook niet, natuurlijk in het nadeel van de detector amateur. Paul en zijn kameraden hebben iets geweldig verwezenlijkt waar ze trots op mogen zijn. Dat de diensten gefrustreerd achter blijven is vooral hun probleem  Hoi Ge, Dat vergunnings verhaal klopt wedegelijk hoor. Op een opgraving of archeologisch beschermd gebied geld vergunningsplicht. De rest van Vlaanderen kan je mits de toestemming van de eigenaar en een geldig pasje ( uitgegeven door de Vlaamse Overheid) rustig zoeken. Verder vindt ik ook dat het verslag nogal vingerwijzend geschreven is. Net of ik wat jaloerzie bespeur Mvg, LUA 
|
| 18 nov 2016, 14:08 |
|
 |
|
sjoho
|
Interessant verhaal. Ook interessant dat een ieder het artikel ook anders interpreteert. Ik lees het verhaal als iemand die vooral (enthousiast) verbaasd is en onder de indruk van de vondsten is en blij is dat het gered is en nu er een waardevol boek bij verschenen is er iets gered is wat anders verloren was gegaan. 
|
| 18 nov 2016, 14:21 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6806 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Het mes van de pers, kan scherp en stout zijn ! Hier snijd het langs twee kanten. Je kan het interpreteren zoals men wil ! Wij hebben onze plicht gedaan ! Alles netjes aangegeven, aan alle instanties. En we hadden toelating op het gronddepot. Het schoentje wringt een beetje, bij de archeologische dienst. Zij hebben laten liggen, wat wij hebben gevonden. Dat moet blijkbaar pijn doen. Het is en blijft een feit, gezocht en gevonden is een realiteit. Die niet meer weg te cijferen is.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 18 nov 2016, 15:27 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7764 Woonplaats: Belgica
|
lua schreef: radiohead schreef: Los van het feit dat ik het geweldig vind wat die mannen hebben verwezenlijkt, lees ik de bijna negatieve ondertoon ook wel een beetje. Het zou me niets verbazen mocht de dienst Gent een soort "dat hebben we gemist" gevoel hebben nu. Beetje in de zin van: ze zijn ons toch nog te slim af geweest, ondanks de verboden en verplichtingen... Dat vergunning verhaal klopt ook niet, natuurlijk in het nadeel van de detector amateur. Paul en zijn kameraden hebben iets geweldig verwezenlijkt waar ze trots op mogen zijn. Dat de diensten gefrustreerd achter blijven is vooral hun probleem  Hoi Ge, Dat vergunnings verhaal klopt wedegelijk hoor. Op een opgraving of archeologisch beschermd gebied geld vergunningsplicht. De rest van Vlaanderen kan je mits de toestemming van de eigenaar en een geldig pasje ( uitgegeven door de Vlaamse Overheid) rustig zoeken. Verder vindt ik ook dat het verslag nogal vingerwijzend geschreven is. Net of ik wat jaloerzie bespeur Mvg, LUA  Ha Lua Ik lees het artikel zodanig dat men lijkt te insinueren dat je overal op ieder willekeurig akker die vergunning nodig hebt. Net zoals je zovaak ziet beweren op dvvl. Dit klopt absoluut niet natuurlijk, het gaat enkel over de opgravingen waarbij je met zo'n vergunning mag helpen. Grt
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 18 nov 2016, 16:26 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
"Maar een ander deel van het terrein, vooral bestaande uit dempingspakketten, bleek erg vervuild en mocht niet worden onderzocht door de stadsdienst." Duidelijk verhaal toch. Ik maak hier vaak genoeg mee dat vervuilde supergrond wordt weggegraven en afgevoerd naar verwerkingsbedrijven. Hele musea's vol worden zo vernietigd. Gelukkig konden jullie er wel bij 
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 18 nov 2016, 16:28 |
|
 |
|
btns
|
Een archeologische dienst heeft een beperkt budget wat betreft tijd en geld. Dit onderzoek is een groot project. De beslissing om dan alleen de stadsontwikkeling te onderzoeken lijkt me een goede. Vulling en stortgrond zijn voor zo'n onderzoek niet van groot belang. Als die dan ook nog eens zwaar vervuild blijkt dan is dat dubbel moeilijk om mee te nemen.
Waar het voor hen verkeerd is gelopen is dat uit die stortgrond een uniek vondstcomplex te voorschijn is gekomen èn dat er een mooie publicatie over geschreven is. Hun (toekomstige?) publicatie over het stadsonderzoek zal wetenschappelijk zijn (en droge kost). Leg dat naast het boek en de buitenstaanders zullen roepen dat men zich de kaas van het brood heeft laten eten.
De auteur van het stukje had er beter aan gedaan om dit soort beslissingen naar voren te brengen. Dan had hij beide partijen in hun waarde gelaten.
Gefeliciteerd Paul: eerst Van Beuningen aan je keukentafel en daarna nog eens een fantastisch boek.
|
| 18 nov 2016, 16:32 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
|
btns schreef: Waar het voor hen verkeerd is gelopen is dat uit die stortgrond een uniek vondstcomplex te voorschijn is gekomen èn dat er een mooie publicatie over geschreven is. Hun (toekomstige?) publicatie over het stadsonderzoek zal wetenschappelijk zijn (en droge kost). Leg dat naast het boek en de buitenstaanders zullen roepen dat men zich de kaas van het brood heeft laten eten.
Zal zo zijn ! 
|
| 18 nov 2016, 20:34 |
|
 |
|
bennie
|
Madelinus schreef: "Maar een ander deel van het terrein, vooral bestaande uit dempingspakketten, bleek erg vervuild en mocht niet worden onderzocht door de stadsdienst." Duidelijk verhaal toch. Ik maak hier vaak genoeg mee dat vervuilde supergrond wordt weggegraven en afgevoerd naar verwerkingsbedrijven. Hele musea's vol worden zo vernietigd. Gelukkig konden jullie er wel bij  Ja doodziek wordt je er van, als er een houten balk met kromme spijker in ziet mag je er al niet meer zoeken onder het mom vervuiling. Als je ziet wat die pipos overstuur laten gaan. Zal in Nederland en België hetzelfde zijn lees ik zo uit het verhaal. Wel wat rancune te lezen in het bericht, jullie hebben je plicht gedaan toch. Doet een beetje zeer om als archeoloog van dat project zo 1 mooi boek voorbij te zien komen.  van wat je zelf hebt laten liggen. Toch een beetje brevet van onvermogen van die man om zulke vondsten te laten glippen. Is ook weer een teken voor archeologische diensten om toch nog meer vrijwilligers bij een opgraving te betrekken. Maar het zal alleen maar strenger worden met de regelgeving ben ik bang.
|
| 19 nov 2016, 12:35 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|