| Auteur |
Bericht |
|
archeonist
|
 Luxemburg: goudpannen, iemand ervaring?
Hallo allemaal, ik sta op dit moment op een camping in Luxemburg in het plaatsje Kautenbach. We staan naast een klein riviertje en ik wil hier proberen wat goud te vinden. Ik zal straks wat foto's plaatsen. Ik vraag mij af of iemand informatie heeft of het hier lukt om iets te vinden. Vanmiddag al een vergeefse poging gedaan om uit spleten zand te halen en dit uit te pannen. Vond wel twee loden luchtbuks kogeltjes, een aanwijzing dat ik op de goede weg ben. Wellicht kom ik niet diep genoeg. Er is hier aardig wat bedrock met spleten ook liggen er veel blokken met dikke kwartsaders. Van de week ga ik ook mijn zelfgemaakte sluice hier testen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 04 aug 2017, 19:21 |
|
 |
|
nuggeteer
Geregistreerd: 23 feb 2015, 21:44 Berichten: 294 Woonplaats: Leerdam
|
 Re: Goudpannen in Luxemburg, iemand ervaring?
Inderdaad mooie stukken bedrock!! Helaas kan ik je niet helpen.... Heb nog even een snelle internet check gedaan maar kan er niks over vinden. Dus, dan zit er niks anders op dan je pan in de grond te steken Veel plezier met testen! Is het iets speciaals de sluice die je hebt gemaakt?
_________________ There's gold in them thar hills and rivers!!!
|
| 05 aug 2017, 15:07 |
|
 |
|
archeonist
|
Ha nuggeteer, Nee dat sluisje is niet heel bijzonder ik zal er een foto van plaatsen nog.
|
| 06 aug 2017, 09:43 |
|
 |
|
archeonist
|
..
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 aug 2017, 09:45 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ok succes en een mooie vakantie of heet dit een werk vakantie er zal vast wel goud leggen 1 die ze ring verloren heeft in het water 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 06 aug 2017, 10:39 |
|
 |
|
archeonist
|
de ed schreef: ok succes en een mooie vakantie of heet dit een werk vakantie er zal vast wel goud leggen 1 die ze ring verloren heeft in het water  Ja lekker dan Ed, laat ik nou mijn MD niet meegenomen hebben... 
|
| 06 aug 2017, 21:35 |
|
 |
|
nuggeteer
|
en?! al wat gevonden in Kautenbach? 
|
| 07 aug 2017, 21:02 |
|
 |
|
archeonist
|
nuggeteer schreef: en?! al wat gevonden in Kautenbach?  Dat weet ik nog niet, gisteren een uurtje op onderstaand bedrock bezig geweest, er zitten spleten in die vol zitten met gruis. Dat heb ik tot de stenen bodem weggeschept. Zit nog in de emmer. Toch heb ik het idee dat het kleine beetje gruis wat blijft liggen het meeste goud zal bevatten, ik ga vanmiddag in de stad kijken of ik een grote handspuit kan kopen. Omdat ik nogal wat kleine kindjes rond heb lopen hier kan ik steeds het prospecteren niet afmaken, vanmiddag hoop ik het te kunnen uitpannen.
|
| 08 aug 2017, 10:47 |
|
 |
|
archeonist
|
Hier nog twee foto's, de eerste is mijn goudpan met het resultaat van een andere, minder goede, spleet. Er zaten twee luchtbukskogeltjes in, een teken dat het zwaardere spul mooi blijft zitten. Verder geen blacksand, wat vaak toch een aanwijzing voor goud is, maak mij dus wat zorgen of ik wat ga vinden.
De tweede foto is een groot rotsblok met kwartsaders, er liggen er hier veel en zijn juist aanwijzingen voor goud, we zullen het zien.
|
| 08 aug 2017, 10:55 |
|
 |
|
Michel WaZ
|
Op doorreis naar het zonnige zuiden van Frankrijk ooit eens op camping Gritt gestaan met de camper ( Ingelsdorf ) en daar in de Sauer gepand........Het resultaat was pijn in m'n rug en no gold. Overigens een knappe ontruiming van de camping mee gemaakt ivm met hevige regenval begon de Sauer buiten zijn oevers te treden en was een haastig vertrek noodzakelijk.
In ieder geval succes daar met pannen
Greetz Michel
|
| 08 aug 2017, 11:26 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
de ed schreef: ok succes en een mooie vakantie of heet dit een werk vakantie er zal vast wel goud leggen 1 die ze ring verloren heeft in het water
Ja lekker dan Ed, laat ik nou mijn MD niet meegenomen hebben...
dat word dan pannen dan helaas
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 aug 2017, 12:44 |
|
 |
|
Graafmalloot
Geregistreerd: 03 dec 2015, 17:41 Berichten: 672 Woonplaats: omgeving Traiectus
|
Succes verder met pannen, hopelijk vind je nog wat goud daar. ben benieuwd.
|
| 08 aug 2017, 13:29 |
|
 |
|
archeonist
|
Vanmiddag even wat ik uit die spleten had uitgepand, tot nu toe geen resultaat helaas.. Toch fascinerend dat in al die miljoenen jaren er niet een gouddeeltje in is blijven steken, ik ga mij maar eens wat meer in die geologie verdiepen..
|
| 08 aug 2017, 19:19 |
|
 |
|
nuggeteer
|
archeonist schreef: Toch fascinerend dat in al die miljoenen jaren er niet een gouddeeltje in is blijven steken Tja dat is zo.. Maar hoewel het gesteente misschien zo oud is zou ik er niet van uit gaan dat de spleet er al die tijd al in zit. Daarnaast ligt de rivier ook nog niet zo lang op die plek. Misschien twee a drie nulletjes er af tikken? 
|
| 08 aug 2017, 19:48 |
|
 |
|
Michel WaZ
|
Misschien kan je beter op zoek gaan naar een oudere bedding die nu droog of wat hoger ligt. Dus kijk waar er een laag kiezels ligt. Ook in de modder en tussen de wortels van struiken/bomen aan de zijkanten van de rivier wat test pannetjes wegplukken. Schep je materiaal achter of onder grote stenen vandaan en zoek aan de voorzijde van een binnenbocht waar de wat grotere keien liggen.
Kwarts is er zelfs met wat roest zie ik op je foto dus er zijn goede indicaties.
Gr Michel
|
| 09 aug 2017, 09:50 |
|
 |
|
archeonist
|
nuggeteer schreef: archeonist schreef: Toch fascinerend dat in al die miljoenen jaren er niet een gouddeeltje in is blijven steken Tja dat is zo.. Maar hoewel het gesteente misschien zo oud is zou ik er niet van uit gaan dat de spleet er al die tijd al in zit. Daarnaast ligt de rivier ook nog niet zo lang op die plek. Misschien twee a drie nulletjes er af tikken?  Ja dat is natuurlijk ook wel zo, ik ging er maar gewoon vanuit dat dit riviertje al zo lang bestaat, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik vraag mij af wat over het algemeen goede aanwijzingen zijn voor een oude rivier..
|
| 09 aug 2017, 11:59 |
|
 |
|
archeonist
|
Michel WaZ schreef: Misschien kan je beter op zoek gaan naar een oudere bedding die nu droog of wat hoger ligt. Dus kijk waar er een laag kiezels ligt. Ook in de modder en tussen de wortels van struiken/bomen aan de zijkanten van de rivier wat test pannetjes wegplukken. Schep je materiaal achter of onder grote stenen vandaan en zoek aan de voorzijde van een binnenbocht waar de wat grotere keien liggen.
Kwarts is er zelfs met wat roest zie ik op je foto dus er zijn goede indicaties.
Gr Michel Ik ga jouw advies straks even opvolgen, volgens mij had ik wel zo'n oude bedding gezien. Ik post het resultaat straks nog even, bedankt voor je tips!
|
| 09 aug 2017, 12:01 |
|
 |
|
Michel WaZ
|
Goedemorgen,
Wat ik bijna vergeet te vermelden is dat bijna elke rivier in Luxemburg wel een stuwdam heeft...............en bij teveel voorraad in de winter of na zware regenval gaan ze open en dat is het riviertje een snel stromende rivier die veel wegspoelt. Tel daar in op dat er geen aanvoer meer is door de hindernis in de vorm van de stuwdam en dan ben je snel klaar met je conclusie. Kijk even op Google maps ofzo en je weet wat meer omtrent jou plekje.
Succes
|
| 10 aug 2017, 08:41 |
|
 |
|
nuggeteer
|
Hmmm... das wel een beetje kort door de bocht! In de Eder zaten we ook stroom afwaards van een stuwdam. Alsnog vonden we goud. 
|
| 10 aug 2017, 11:00 |
|
 |
|
archeonist
|
Hoe dan ook, ik blijf het proberen, bij een brug heb ik een monster genomen direct achter een pijler, lijkt mij een goede kanshebber.
|
| 10 aug 2017, 15:03 |
|
 |
|
archeonist
|
Ook vond ik de volgende steen die ik gespleten heb, dit lijkt mij zwaar geminiraliseerd kwarts. Deze ga ik thuis fijnmalen en uitpannen.
|
| 10 aug 2017, 15:05 |
|
 |
|
Michel WaZ
|
nuggeteer schreef: Hmmm... das wel een beetje kort door de bocht! In de Eder zaten we ook stroom afwaards van een stuwdam. Alsnog vonden we goud.  Ja , maar wel uit de oever en als je de lagen ziet is dit dit goud van eeuwen geleden dus van voor de bouw in 1919 van de stuwdam........kijk ook nog maar eens naar die Duitsers op You Tube die in de rivier staan te graven op bij a hetzelfde plekje.....die hadden lang niet zoveel als ons. En in het Eder gebied schijnt nog 35t goud te liggen her en der tussen Frankenau en Fritzlar heeft men berekent. Ik denk dat als je gaat graven vanaf ons plekje naar dat dorpje toe dat je over dat hele stuk goud zal vinden want dat is allemaal oude afzetting van de Eder.
|
| 10 aug 2017, 17:47 |
|
 |
|
archeonist
|
Helemaal niks gevonden nog 
|
| 10 aug 2017, 19:39 |
|
 |
|
Michel WaZ
|
Mooi K.. Enkel met een hoofdletter........Ik weet het nu wel cker dat er in de rivieren zelf in Luxemburg geen goud meer is. In de riviertjes zelf dus. Jou zoektocht en de mijne destijds heeft 0 opgeleverd of het moet een verdwaald stukje zijn. Ga eens kijken of je een oever zoals op de foto kan vinden.
Eder oever
|
| 10 aug 2017, 20:42 |
|
 |
|
archeonist
|
 Re: Luxemburg: goudpannen, iemand ervaring?
Michiel, volgens mij heb ik zoiets gevonden! Ik ga daar straks een pannetje of 2 a 3 bemonsteren.
|
| 13 aug 2017, 11:32 |
|
|