| Auteur |
Bericht |
|
Mat
|
 Ze zijn weer aktief!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 15 maart 2009, 12:33 |
|
 |
|
paul
|
 Re: Ze zijn weer aktief!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mat in een woord schandalig, Gelukkig weet de gemeente Maastricht dat het ook anders kan. Als ze die gast(en) krijgen meteen de apparatuur in beslag nemen en een dikke boete, zijn ze in een keer genezen. Groet Paul
|
| 15 maart 2009, 15:24 |
|
 |
|
Ambianii
|
|
| 15 maart 2009, 18:57 |
|
 |
|
dagobert
|
Vaak gaat het om hobbyisten die nog geen weet hebben van een opgraving. Ze denken dat het is uitgegraven om er nieuwe huizen op te bouwen. En wat is er dan mooier om in zo,n uitgegraven stuk grond te piepen.
Archeologen zouden er goed aan doen om borden te plaatsen dat er een opgraving bezig is en verstoring hiervan zou een hele dikke boete opleveren.
Ook zouden bij dit soort mensen de metaaldetector in beslag genomen moeten worden om verdere schade met dit soort mensen te voorkomen.
Dagobert
|
| 15 maart 2009, 19:07 |
|
 |
|
Defixio
|
Mee eens Dago...
|
| 15 maart 2009, 19:25 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Defixio schreef: Mee eens Dago...
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 16 maart 2009, 01:33 |
|
 |
|
leike_t
|
dagobert schreef: Archeologen zouden er goed aan doen om borden te plaatsen dat er een opgraving bezig is en verstoring hiervan zou een hele dikke boete opleveren.
been there, done that. Trekt alleen bepaalde figuren aan helaas. Maar ik ben zaterdag even gaan kijken met een menneke uit de buurt (hij is gek op archeologie), ze hebben een stel hele mooie plattegronden van boerderijen gevonden. Verder nog even met de archeoloog gesproken over wat ze nog verwachten en zo. Aardige gasten 
|
| 16 maart 2009, 11:39 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Mat,.. bijna klaar met de winterslaap,. je weet het Mat je hebt altijd van die slimmerds die het verpesten voor iedereen,. en ik ben bang dat het ook zo zal blijven,..helaas grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 16 maart 2009, 13:23 |
|
 |
|
Ambianii
|
Excuses voor mijn vocabulair....maar dit wordt s`nachts gedaan,net als in tongeren....de vergissing is onmogelijk!! enkel ervaren zoekers kunnen piepen in het donker. Bordjes helpen wel voor goedwillenden! bv. deze  of deze  ....of die  .......... Mvg .... of deze is ook leuk 
|
| 16 maart 2009, 16:31 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
helaas gebeurd dit behoorlijk vaak , dit is nou de reden dat men TEGEN zoekers is de zoekers die op opgravingen piepen ,verknallen het werk van de archeologen . half uitgeprepareerde potten/scherven trappen ze kapot of gooien ze kapot om te kijken of er munten in zitten (mafkezen) er zitten vaak crematieresten in ,dus het is nog onbeschoft/respectloos ook oppakken die lui , en weet iemand toevallig waar de hoogste boom staat gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 16 maart 2009, 21:12 |
|
 |
|
leike_t
|
bubba schreef: oppakken die lui , en weet iemand toevallig waar de hoogste boom staat Een boom is niet nodig, een trekhaak is genoeg 
|
| 16 maart 2009, 21:19 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
trekhaak mag ook Lieke gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 16 maart 2009, 21:22 |
|
 |
|
bennie
|
ZONDER GEKHEID, DOODZONDE DAT ZO 1 OPGRAVING VERPRUTST WORDT DOOR DEZE MENSEN. DAAR GAAT ONZE GOEIE INSTELLING
|
| 16 maart 2009, 21:24 |
|
 |
|
Emo
|
Wat opvalt is dat deze personen ("buiten werktijd"), haast nooit alleen komen..zegt ook wel wat over ze  stelletje bange wijven 
_________________ Boys will be boys
|
| 18 maart 2009, 19:24 |
|
 |
|
Guusgeluk
Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:47 Berichten: 2631 Woonplaats: linschoten
|
Hoi alle, zo zag ik vanochtend 2 van die raddraaiers bij fort Vechten. Opknopen die hap. guus
_________________ zoek en gij zult vinden[
|
| 18 maart 2009, 21:39 |
|
 |
|
leike_t
|
Guusgeluk schreef: Hoi alle, zo zag ik vanochtend 2 raddraaiers bij fort Vechten. Opknopen die hap. guus Ik heb een docent die de politie belt als hij een illegale opgraving ziet, nou moet ik wel zeggen dat hij stadsarcheoloog is en het dan vooral beerputten betrefd die vaak vanuit kelder worden leeggehaald (en de kans bestaat dat ze onder het huidige wegdek de ondergrond weggraven). Als ik het goed heb staan er nog redelijk flinke boetes op. Ik vind dat er een beetje een voorbeeld aan Italië en Griekenland kan worden genomen wat opgraven op monumenten betrefd.
|
| 18 maart 2009, 23:42 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Leg eens uit Leike? wat doen ze in Italie en Griekenland anders mbt opgravingen??
|
| 18 maart 2009, 23:54 |
|
 |
|
leike_t
|
Ze treden nogal hardhandig op als personen met cultureel erfgoed aan de haal gaan. Ik ben van mening dat ze die aanpak hier ook wel eens mogen hanteren voor sommige personen.
|
| 19 maart 2009, 00:23 |
|
 |
|
aureum
|
jazeker elke opgraving plunderen...... nee het is zonde en gekkenwerk......die dit doen verkloten het voor elke zoeker......maar men krijgt dit soort dingen ook door de opstelling van de archeologen tegenover de zoeker (we zijn maar dieven) er worden steeds meer verboden uitgesproken op gebieden waar zoekers mooi spul vinden en deze ook nog eens aanmelden (dus een dief die zijn inbraak meld) het zal altijd een rollende bal blijven.. tegen dit soort dingen ben ik echt wel op tegen om zo een opgraving kapot te maken..je verkloot niet alleen het werk van de archeologen...maar je verkloot onze vaderlandse geschiedenis... en die is toch van ons allemaal... ik zie liever een top vondst in een museum.. dan bij iemand thuis... maar mensen die dit doen gaat het niet om de vondst ..maar om het geld die deze vondst opbrengt.. dus aan de muur met deze mensen....of mag ik dit niet zeggen.....ohhh nee dat mag niet want dan ben ik weer een nazie en je kunt er gevanenis staf opzetten of geld boetes... de eene leert evan en de ander zegt geld is geld mvg leon ps: hoop dat ik zoiets nooit zie...want dan hebben de archeologen een ding meer om optegraven
|
| 19 maart 2009, 00:43 |
|
 |
|
dagobert
|
Beste allemaal,
Het is natuurlijk niet zo moeilijk om deze personen te bestraffen. Maar ik denk dat ze met het punt zitten dat ze vaak te maken hebben met gasten die zich niet van kwaad bewust zijn,nieuwkomer dus. Deze mensen weten vaak niet dat er een opgraving aan de hand is. Over mensen die daar s,nacht komen is er natuurlijk helemaal geen excusses,en die moeten ze zo ie zo hard aan pakken.
Daarom zie je steeds vaker hekken om een opgraving staan met bordjes verboden toegang voor onbevoegden. Hiermee moet iedereen met een beetje gezond verstand toch wel vandaan blijven en als er dan toch mensen op dat terrein gaan zoeken moeten ook bestaft worden.
Verder zou het ook zo kunnen zijn dat het een soort wraak is. Een APV is tegenwoordig zo geregeld in een gemeente of plaats. Hier hebben wij als amateurarcheologen/detectorhobbyisten niets tegen in de brengen al doen we daar toch vaak moeite voor. Steeds vaker worden APV,s ingesteld op akkers waar de toplaag toch steeds geploegd word en de verzuring hoog tij viert. Wat is het nut hiervan om er dan een APV op te zetten?? Jaren lang is daar gezocht en dan mag het ineens niet meer. Omdat niet iedereen zich daar bij neer kan leggen heb je misschien mensen die opgravingen verstoren om de archeologische dienst te narren. Met andere woorden,wij niets. Jullie niets.
Mijn mening zou als volgt moeten zijn. Archeologen moeten verplicht borden zetten om kwaadwillenden te waarschuwen voor hoge boetes en straffen. Word dit toch overtreden,detector in beslag nemen.Boete of gevangenisstraf. En een zoekverbod van minimaal 10 jaar.
Natuurlijk kan je niet iemand zwaar berechten als hij op een opgraving komt en er staan geen hekken of borden. Dan heb je dus vaak te maken met mensen die nog maar net begonnen zijn met deze hobby. En dat is dus het probleem. Ze waren niet gewaarschuwd!!!
Dagobert
Laatst bijgewerkt door dagobert op 19 maart 2009, 23:27, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 19 maart 2009, 14:32 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
leike_t schreef: Ze treden nogal hardhandig op als personen met cultureel erfgoed aan de haal gaan. Ik ben van mening dat ze die aanpak hier ook wel eens mogen hanteren voor sommige personen. ah zo.... ja ach.... kijken hoe snel de eerste protestdemonstratie plaatsvindt..... hier in NL kan zo'n aanpak namelijk niet heb ik de indruk. Aan de andere kant zal het mijns inziens ook werken, goed gedrag belonen door bijvoorbeeld een witte lijst sta je op die witte lijst heb je voordeel, (wat dat voordeel is moeten de doorgewinterde zoekers maar aangeven) een misstap en je verhuist naar de zwarte lijst....... eigenlijk net als op de kleuterschool, wie lief is mag naast de juf zitten, wie slecht is komt in de hoek te staan.
|
| 19 maart 2009, 19:42 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Daarom zie je steeds vaker hekken om een opgraving staan met bordjes verboden toegang voor onbevoegden. Hiermee moet iedereen met een beetje gezond verstand toch wel vandaan blijven en als er dan toch mensen op dat terrein gaan zoeken moeten ook bestaft worden.
ook al staat er geen bordjes verboden toegang en je gaat tocht over het hek dan ben je al stafbaar
|
| 20 maart 2009, 00:13 |
|
 |
|
Joop
|
beste mensen... leuk dat jullie allemaal je mening geven, maar graag zonder grof taalgebruik. Dit forum wordt ook door kinderen gelezen en bovendien laten jullie op deze manier geen goede indruk achter 
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 20 maart 2009, 15:46 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
nou dat vind ik ook joop er zijn meer kinderen die dit lezen dan zoekers 
|
| 20 maart 2009, 17:59 |
|
 |
|
Ambianii
|
mmmja, je hebt gelijk Joop...maar ook kinderen mogen weten dat dit dus echt niet getolereerd kan worden! De woordenschat daarintegen is tegenwoordig bij een 10-jarige iets meer uitgebreid  ....neemt niet weg dat je helemaal gelijk hebt...mijn scheldwoord(en) kan weg! Mvg Ambianii  ....  ...enkel voor boven de 16!!! 
|
| 20 maart 2009, 18:00 |
|
|