|
|
Het is nu 04 maart 2026, 01:44
|
vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ 6e/7e eeuwse . J.A.W Nicolay
| Auteur |
Bericht |
|
klei digger
|
 vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ 6e/7e eeuwse . J.A.W Nicolay
Vanmorgen code geel, harde wind zo nu en dan dikke regenbuien. Jazeker code donker geel Maar Kleidigger had gister al de hele dag ''verplicht'' gezeten, dus wou hij vanmorgen gaan zoeken! Tsjonge jonge, wat waren die stoppels nog hard, dan maar terug naar de kachel. Over een vlak tractor spoor.. Bliep, zwak signaaltje. Nummer 35 in display Deus. Geen hoge verwachtingen dus... Maar he wat is dat  Goud Gouddansje moest ik alleen doen, haha! Wat was ik blij! Door versiering ging ik meteen uit van vikinggoud Maar thuis op de app kreeg ik al snel berichten van dat ie nog ouder is! Angelsaskisch goud!! datering rond 650 n.chr Gouden ring compleet, maar gebroken. Breukvlakken passen perfect. Vandaar zwakker signaaltje Moet nog contact opnemen met Archeocare vanwege een oude vondst, maar zeker is wel dat deze daar ook heen moet Wat ben ik blij In het boek van J. Nicolay Splendour of Power staat een voorbeeld gevonden in dezelfde gemeente als die van mij. Zeer waarschijnlijk dus van dezelfde goudsmid, dit zal t.z.t hopelijk nog worden onderzocht
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door klei digger op 26 dec 2017, 21:09, in totaal 5 keer bewerkt
|
| 26 dec 2017, 16:09 |
|
 |
|
klei digger
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... Ze kwamen uit het oosten en hadden goud mee
bron;
J. Nicolay
splendour of power
datering 7de eeuw n.chr
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 dec 2017, 16:11 |
|
 |
|
Axel
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... Ze kwamen uit het oosten en hadden goud mee
Heel lekker zo met de kerst, altijd goed om de zachte piepjes op te graven 
_________________ Mvg Axel
|
| 26 dec 2017, 16:12 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL
Code geel Super vondst, klei! Echt topper de top 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 26 dec 2017, 16:17 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Gaaf hoor, een pracht vondst 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 26 dec 2017, 16:31 |
|
 |
|
huntius
|
Dit is een gouden topperrrrr  goed gevonden man Ben benieuwd hoe hij word na restauratie. gr Jan.
|
| 26 dec 2017, 16:36 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Waanzinnige vondst 
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 26 dec 2017, 16:48 |
|
 |
|
Kadan
|
Prachtige vondst, gefeliciteerd 
|
| 26 dec 2017, 16:50 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Super mooi Klei, inderdaad beter dan verplicht zitten... Groeten, Trash
|
| 26 dec 2017, 18:47 |
|
 |
|
zoeker 19
Geregistreerd: 02 apr 2012, 19:07 Berichten: 4351 Woonplaats: Joure
|
Heerlijk!!! Wat een klapper om het jaar mee af te sluiten. Schitterend 
|
| 26 dec 2017, 19:04 |
|
 |
|
mj xp
|
|
| 26 dec 2017, 19:54 |
|
 |
|
takkie
Geregistreerd: 15 jun 2017, 00:17 Berichten: 2566 Woonplaats: Meerssen
|
Super mooie vondst, zo kun je het jaar goed eindigen!
_________________ 'O, ploegers der aarde, gij gelukkigsten der mensen, kende u uw geluk maar: de aarde overspoelt u met haar gaven, ver weg van het wapengekletter'. (Vergilius)
|
| 26 dec 2017, 20:24 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 26 dec 2017, 20:31 |
|
 |
|
klei digger
|
ja geweldig mannen! Bedankt voor de reakties, de vrouw had vandaag niet veel aan mij Zo bezig met mijn vet ringetje Sorry Bubba maar heb hem alweer in shape, zonder schrammetje of verkleuring Dankzij een oud topic van jouw zelf, iets met een ringetje in kokend water en dan om zo een plug uit het nachtkastje 
|
| 26 dec 2017, 21:07 |
|
 |
|
bennie
|
topvondst 
|
| 26 dec 2017, 21:27 |
|
 |
|
sjk75
Geregistreerd: 12 maart 2016, 19:22 Berichten: 804 Woonplaats: friese wouden
|
mooie oude ring wytse, keurig gevonden in het barre weer 
|
| 26 dec 2017, 21:58 |
|
 |
|
Staelmeester
|
|
| 26 dec 2017, 23:32 |
|
 |
|
woesel
|
Hallo Kleidigger. Mag ik jou feliciteren met deze geweldige vondst. Je hebt een Viking ring(familie van de vikingen) uit de 9e/10 e eeuw te pakken. De gestempelde triangel versiering en het conische in de ring verraden dit. Nicolays datering mag je een dikke streep door heen halen. S.V.P een mailtje naar n.ijssennagger@friesmuseum.nlgrt Wessel Spoelder
|
| 26 dec 2017, 23:44 |
|
 |
|
de munte
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ Gouden Viking ring uit de 9e/10 e eeuw
gefeilicteerd met deze TOP ring de munte
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 26 dec 2017, 23:58 |
|
 |
|
klei digger
|
woesel schreef: Hallo Kleidigger. Mag ik jou feliciteren met deze geweldige vondst. Je hebt een Viking ring(familie van de vikingen) uit de 9e/10 e eeuw te pakken. De gestempelde triangel versiering en het conische in de ring verraden dit. Nicolays datering mag je een dikke streep door heen halen. S.V.P een mailtje naar n.ijssennagger@friesmuseum.nlgrt Wessel Spoelder Dit kreeg ik vanaaf door van Nicolay; inderdaad een prachtige vondst. Kenmerkend voor vingerringen (en ook vermoedelijke jaarringen, o.a. uit schatvondst Wieuwerd) van dit type uit Friesland zijn de driehoekige stempels met wafelpatroon. Ik zie dit als een regionaal kenmerk dat op productie in het Friese terpengebied wijst! Het zou interessant zijn de stempels onderling te vergelijken, om te kijken welke uit dezelfde werkplaats komen. Datering late 6e of eerste helft 7e eeuw. Groeten en tot een college vondst, Johan Schatvondst van Wieuwerd zitten ook munten bij die gedateerd zijn. Als daar dezelfde stempel opzit dan deze dan denk ik vroeger dan de vikingen. En de ringen van Ferwert zijn volgens mij destijds als grafvondst gevonden? Maar twijfel ook niet aan jouw Woesel We zullen zien, neem hem wel mee naar buitenpost werkt Nelleke nog wel in museum? 
|
| 27 dec 2017, 00:13 |
|
 |
|
woesel
|
klei digger schreef: woesel schreef: Hallo Kleidigger. Mag ik jou feliciteren met deze geweldige vondst. Je hebt een Viking ring(familie van de vikingen) uit de 9e/10 e eeuw te pakken. De gestempelde triangel versiering en het conische in de ring verraden dit. Nicolays datering mag je een dikke streep door heen halen. S.V.P een mailtje naar n.ijssennagger@friesmuseum.nlgrt Wessel Spoelder Dit kreeg ik vanaaf door van Nicolay; inderdaad een prachtige vondst. Kenmerkend voor vingerringen (en ook vermoedelijke jaarringen, o.a. uit schatvondst Wieuwerd) van dit type uit Friesland zijn de driehoekige stempels met wafelpatroon. Ik zie dit als een regionaal kenmerk dat op productie in het Friese terpengebied wijst! Het zou interessant zijn de stempels onderling te vergelijken, om te kijken welke uit dezelfde werkplaats komen. Datering late 6e of eerste helft 7e eeuw. Groeten en tot een college vondst, Johan Schatvondst van Wieuwerd zitten ook munten bij die gedateerd zijn. Als daar dezelfde stempel opzit dan deze dan denk ik vroeger dan de vikingen. En de ringen van Ferwert zijn volgens mij destijds als grafvondst gevonden? Maar twijfel ook niet aan jouw Woesel We zullen zien, neem hem wel mee naar buitenpost werkt Nelleke nog wel in museum?  Vorige maand nog contact met haar gehad vanaf dit email adres dus ja ik denk het wel 
|
| 27 dec 2017, 00:25 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ Gouden Viking ring uit de 9e/10 e eeuw
Prachtig  wat een super vondst  . gr.joppie
|
| 27 dec 2017, 01:23 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
Nelleke werkt niet meer in het Fries museum denkt dat Woesel goed zit met zijn datering typische Viking-versiering groet Bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 27 dec 2017, 11:07 |
|
 |
|
woesel
|
bubba schreef: Nelleke werkt niet meer in het Fries museum denkt dat Woesel goed zit met zijn datering typische Viking-versiering groet Bubba  Dat wist ik niet Bubba. vreemd dat ze nog wel terug reageerd vanaf dat adres Grt Wessel
|
| 27 dec 2017, 12:03 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
woesel schreef: bubba schreef: Nelleke werkt niet meer in het Fries museum denkt dat Woesel goed zit met zijn datering typische Viking-versiering groet Bubba  Dat wist ik niet Bubba. vreemd dat ze nog wel terug reageerd vanaf dat adres Grt Wessel ze is net weg , naar het buitenland,,,, heeft daar een nieuwe baan gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 27 dec 2017, 14:35 |
|
|