Logo
Het is nu 21 apr 2026, 00:00

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 Steentjes geraapt 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Steentjes geraapt
Gister en vandaag een aantal steentjes wezen rapen zonder MD. Ik heb er niet heel veel verstand van dus heb maar zoveel mogelijk meegenomen. Er zitten sowieso 2 klingfragmenten bij maar voorderest :yh Als iemand meer weet over een steen dan hoor ik het graag. Ben ook heel erg benieuwd naar de periode. Wellicht heeft er een kampje gestaan namelijk.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

10 maart 2018, 20:53
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steentjes geraapt
:zwaarrd:

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

10 maart 2018, 20:54
Profiel

Antwoord met een citaat
:sd

10 maart 2018, 20:55
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Hey zoeker 19,

Proficiat met het vinden van zoveel vuurstenen artefacten, die duidelijk maken
dat je zoekt op een nederzettings-/ kampterrein uit de Steentijd! Deze plek moet
je - indien mogelijk - echt vaker gaan bezoeken, want de kans dat je dan ook nog
duidelijk bewerkte werktuigen en stukjes pijlbewapening gaat vinden lijkt me zeker
aanwezig!

Wat de vondsten betreft, die je hier laat zien: het lijkt me dat alle stukjes vuursteen
producten zijn van vuursteenbewerking! Zo zie ik op foto 3 een drie-tal kernstenen,
waar klingen/ afslagen vanaf zijn geslagen. Op foto 4 zie ik zowel afslagen als klingen
(een kling is een regelmatig gevormde afslag, met min of meer parallel aan elkaar
lopende zijden, waarvan de lengte minimaal 2 x de breedte is). Op de 2e foto zijn
o.a. stukken vuursteen te zien, die (waarschijnlijk) allemaal in meer of mindere mate
zijn verbrand, waardoor ze een witte kleur hebben gekregen. Op deze stenen is ook
craquelé te zien. Dat zijn de barstjes/ scheurtjes, die je in oppervlakten kunt zien.

Zoeker 19, of je - tot werktuig of pijlbewapening - geretoucheerde stukken hebt gevonden
kan ik niet goed zien op de overzichtsfoto's. Kijk eens in de Steentijdvondsten- rubriek en
kijk dan eens goed in verschillende topics naar geretoucheerde artefacten, zoals schrabbers,
geretoucheerde klingen en pijlpunten. Als het je duidelijk is wat retouches zijn, dan moet je
eens op jouw artefacten bekijken of er mogelijk retouche aanwezig is.
Zie je retouche of twijfel je of er retouche aanwezig is op een afslag/ kling... probeer en dan
duidelijke foto's van te maken en laat die op het forum zien. Dan kunnen we er verder naar
kijken.

Open je (daarvoor) een nieuwe topic... plaats da aub 1 steen per topic (waarvan je natuurlijk
wel meerdere foto's, van zoveel mogelijk zijden, mag laten zien.

Hartelijke groeten,

Bert

11 maart 2018, 13:38
Profiel

Antwoord met een citaat
vogchel schreef:
Hey zoeker 19,

Proficiat met het vinden van zoveel vuurstenen artefacten, die duidelijk maken
dat je zoekt op een nederzettings-/ kampterrein uit de Steentijd! Deze plek moet
je - indien mogelijk - echt vaker gaan bezoeken, want de kans dat je dan ook nog
duidelijk bewerkte werktuigen en stukjes pijlbewapening gaat vinden lijkt me zeker
aanwezig!

Wat de vondsten betreft, die je hier laat zien: het lijkt me dat alle stukjes vuursteen
producten zijn van vuursteenbewerking! Zo zie ik op foto 3 een drie-tal kernstenen,
waar klingen/ afslagen vanaf zijn geslagen. Op foto 4 zie ik zowel afslagen als klingen
(een kling is een regelmatig gevormde afslag, met min of meer parallel aan elkaar
lopende zijden, waarvan de lengte minimaal 2 x de breedte is). Op de 2e foto zijn
o.a. stukken vuursteen te zien, die (waarschijnlijk) allemaal in meer of mindere mate
zijn verbrand, waardoor ze een witte kleur hebben gekregen. Op deze stenen is ook
craquelé te zien. Dat zijn de barstjes/ scheurtjes, die je in oppervlakten kunt zien.

Zoeker 19, of je - tot werktuig of pijlbewapening - geretoucheerde stukken hebt gevonden
kan ik niet goed zien op de overzichtsfoto's. Kijk eens in de Steentijdvondsten- rubriek en
kijk dan eens goed in verschillende topics naar geretoucheerde artefacten, zoals schrabbers,
geretoucheerde klingen en pijlpunten. Als het je duidelijk is wat retouches zijn, dan moet je
eens op jouw artefacten bekijken of er mogelijk retouche aanwezig is.
Zie je retouche of twijfel je of er retouche aanwezig is op een afslag/ kling... probeer en dan
duidelijke foto's van te maken en laat die op het forum zien. Dan kunnen we er verder naar
kijken.

Open je (daarvoor) een nieuwe topic... plaats da aub 1 steen per topic (waarvan je natuurlijk
wel meerdere foto's, van zoveel mogelijk zijden, mag laten zien.

Hartelijke groeten,

Bert

Super bedankt Bert :10 Zo te zien kan ik geen retouche vinden op deze stenen. Wel is op bijna elke steen een hele duidelijke slagbult aanwezig. Het zijn dus in principe allemaal afslagen op de kernstenen na? Wat zal de periode van deze stenen zijn?

11 maart 2018, 13:49
Profiel
Antwoord met een citaat
kan dit tjonger cultuur zijn?

11 maart 2018, 14:43

Antwoord met een citaat
Lekker bezig geweest Zoeker... :10

Groeten, Trash

11 maart 2018, 14:44
Profiel
Antwoord met een citaat
een mooie verzameling

11 maart 2018, 18:36

Antwoord met een citaat
Bedankt allemaal!!

@Woesel, ja dat dacht ik zelf ook. De eerder gevonden klingetjes heb ik laten zien op de bodemvondstendag in Buitenpost. Daar werd het ook als tjonger/federmesser cultuur gedetermineerd.

11 maart 2018, 20:51
Profiel

Antwoord met een citaat
Iemand nog wat meer informatie?

12 maart 2018, 12:41
Profiel
Antwoord met een citaat
:10

12 maart 2018, 18:07

Antwoord met een citaat
Of toch ahrensburg? Bij oudehaske is daar ooit eens een kamp van gevonden...

12 maart 2018, 19:28
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Hoi Zoeker 19,

Al deze vuurstenen artefacten beziende, denk ik dat datering in het Mesolithicum
veel meer voor de hand ligt dan datering in de Federmesser- of Ahrensburg cultuur.

De aanwezigheid van relatief kleine afslagen en smalle klingen (fragmenten) en de
gebruikte vuursteen en ook de aanwezigheid van kling kernstenen wijst hier sterk op.

Ik ken de vindplaats niet, dus het kan natuurlijk ook zo zijn dat één of meer artefacten
toch in het Laat- Paleolithicum (of Neolithicum; maar lijkt onwaarschijnlijk) geplaatst
moet worden. Aan de hand van de foto's is dat echter door mij niet te beoordelen.

Hartelijke groeten,

Bert

01 mei 2020, 22:38
Profiel

Antwoord met een citaat
vogchel schreef:
Hoi Zoeker 19,

Al deze vuurstenen artefacten beziende, denk ik dat datering in het Mesolithicum
veel meer voor de hand ligt dan datering in de Federmesser- of Ahrensburg cultuur.

De aanwezigheid van relatief kleine afslagen en smalle klingen (fragmenten) en de
gebruikte vuursteen en ook de aanwezigheid van kling kernstenen wijst hier sterk op.

Ik ken de vindplaats niet, dus het kan natuurlijk ook zo zijn dat één of meer artefacten
toch in het Laat- Paleolithicum (of Neolithicum; maar lijkt onwaarschijnlijk) geplaatst
moet worden. Aan de hand van de foto's is dat echter door mij niet te beoordelen.

Hartelijke groeten,

Bert

Beste Bert,

Ik denk dat mesolithicum wel op zijn plaats is voor deze locatie. Zoek er nu al meerdere jaren en heb er al veel meer gevonden.

01 mei 2020, 23:02
Profiel

Antwoord met een citaat
Dit lijkt me een mesolitische werkplaats zo te zien, zit nogal wat bverbrande stukken bij.

02 mei 2020, 17:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]