|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:54
|
| Auteur |
Bericht |
|
antoninvs
|
 Re: Zilver kruis
Hoi gochelaar Werkelijk een fantastische vondst uit het water getoverd ja dat blijft je altijd bij van die aparte zeldzame of vreemde vondsten maar daar doen we het voor ,gelukkig gebeurt het ook nog eens links en rechts op de akker of in water. een topper  mooi dat je em plaatst grt antoninvs
|
| 24 maart 2009, 17:22 |
|
 |
|
dagobert
|
antoninvs schreef: Hoi gochelaar Werkelijk een fantastische vondst uit het water getoverd ja dat blijft je altijd bij van die aparte zeldzame of vreemde vondsten maar daar doen we het voor ,gelukkig gebeurt het ook nog eens links en rechts op de akker of in water. een topper  mooi dat je em plaatst grt antoninvs Maar van dat zilveren kruis krijg ik ook een harde toverstok van hoor. Vooral het gewicht maakt je al helemaal dol. Dagobert
|
| 24 maart 2009, 17:38 |
|
 |
|
antoninvs
|
hahahaha thanks en suc6 met je toverstok grt antoninvs
|
| 25 maart 2009, 23:13 |
|
 |
|
dagobert
|
antoninvs schreef: hahahaha thanks en suc6 met je toverstok grt antoninvs Dankzij mij toverstaf,kruipt er nu een klein mensenmeisje op de vloer. Elke dag luiers verschonen. Flesje geven. Appeltje voeren,enz....Maar het is me meer waard dan een gouden schat!!! Het is mijn gouden schat(tje)!!! Zoeken kan ik niet meer zo vaak. Maar dat komt wel weer. Dagobert
|
| 26 maart 2009, 01:21 |
|
 |
|
Hoth
|
Hey Toon,
Het blijft een topstuk, ik heb het in de handen gehad, en ik denk ook dat het middeleeuws is.
Gr,
Patrick
_________________ Ook gij, Brutus?
|
| 26 maart 2009, 09:27 |
|
 |
|
devoon
|
Hoi Antonio. Jouw supervondst, dat prachtkruis, zal de gemoederen nog wel even bezighouden. Op de Juno in Heerlen mocht ik het nog even vasthouden en ben er ook een beetje verliefd op geworden. Ook de daar aanwezige in religie en religieuze zaken gespecializeerde archeoloog was zeer onder de indruk, doch ook hij wist geen duidelijke tijd en herkomst aan het kruis te verbinden. De vragen blijven dus. Hopelijk komt het er nog van. Ik zou zeggen: houdt moed mijn zoon en het geloof in de experts zal U reden.  l. Groeten Peter.  .
|
| 26 maart 2009, 12:25 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Dagobert daar heb je gelijk in ,ik heb ook twee zonen zijn mijn mooiste schatten ooit,gelukkig is die tijd van appeltjes voeren en luiers allang voorbij maar fijn dat ik het mocht meemaken. Jammer dat het zoeken op een laag pitje staat maar misschien komt dat nog wel,suc6 pat, jazeker je hebt gelijk het is middeleeuws,mooi dat je het ook gezien en gevoeld hebt Peter ,gelukkig ben je er een beetje verliefd op geworden hihi ,alles heel mooi verwoord We moeten nog eens afspreken. Iedereen hartelijk dank voor alles grt antoninvs
|
| 26 maart 2009, 17:42 |
|
 |
|
Joey3
|
Ik zal wat betere foto`s maken maar volgens mij heb ik presies hetzelfde kruis als jou in mijn handen op de foto.
De mijne is psies hetzelde maar moet goed schoon gemaakt worden.
|
| 03 sep 2011, 09:39 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Deze is al een poosje geleden maar wie weet grt antoninvs
|
| 25 okt 2017, 22:01 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
Waarom zie ik deze nu pas ....?????!!!!!
We gaan je helpen Antoninus . Super mooi kruisje ik ben gezond jaloers op je .... Dergelijke kruisjes Heb ik ergens zien staan in mijn boeken , zal eerdaags eens snuffelen. Zal denkelijk ergens tussen 1200 -1500 liggen .
eerste ingeving , laat byzantijns. het is een pectorale kruisje wat gedragen werd door abten , bisschoppen, kardinalen ( ook de paus van nu )gezien de heiligen die erop staan. te weten maria met christus , heilige petrus , heilige johannes , heilige Joris
de gekruisigde Christus die hier afgebeeld wordt , is tevens zeer typisch middeleeuws. christus wordt hier als een magere spier loze man weergegeven met een lange lende doek. boven christus zien we de heilige geest als duif. links en rechts van zijn kant twijfel ik nog.
dit type kruisjes zie je veel in die periode. onderstaand paar voorbeelden uit die periode.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
Laatst bijgewerkt door pinkeltje op 26 okt 2017, 19:08, in totaal 4 keer bewerkt
|
| 26 okt 2017, 17:19 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Veel mooier kan het niet worden met de kruisjes !  Jan
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 26 okt 2017, 18:18 |
|
 |
|
Graafmalloot
Geregistreerd: 03 dec 2015, 17:41 Berichten: 672 Woonplaats: omgeving Traiectus
|
Holy kruis zeg wat een mooie vondst 
|
| 26 okt 2017, 18:45 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Het kruis heb ik gevonden in een meer dat na de ijstijd ontstaan is er staat ook een eeuwen oud klooster dat ver terug gaat naar de 11-12 eeuw. het lag zo verschrikkelijk diep onder zand en stenen dat ik het bijna opgegeven had voor mijn gevoel lag het er al heel lang. Ik heb er ook musket kogels en munten van ongeveer 1600 gevonden maar dat lag niet zo diep. Denk dan ook dat het oud is pinkeltje als ik je beschrijving lees dat zie ik het ook de cristus ziet er vroeg uit Heel hartelijk dank voor de info en reacties grt antoninvs
|
| 28 okt 2017, 18:43 |
|
|