3-daagse zoektocht in Belgie
Beste forumleden,
In het kader van de afgelopen kerstvakantie na jaren mijn metaaldetector uit de koelkast gehaald. Het is een oude White's Prizm III en maakt naar mijn smaak iets te veel kabaal. Wel een zeer goede batterijcapaciteit. Ik heb de hele vakantie op een oude batterij van jaren geleden kunnen doortuffen. Voorheen waren de vonsten niet al te slecht dus nooit echt een goede reden gehad om op een andere MD over te stappen. Enfin, Belgie. Een ander land, onbekende velden, een andere geschiedenis, avontuur.
Als een 'ware deskundige'

heb ik de geschiedenis van het gebied waarop het vakantiehuisje stond uitgeplozen en kwam tot een paar interessante ontdekkingen:
- Verdwenen 10e eeuwse Benedictijnenklooster zo goed als om de hoek en het verlengde daarvan (17e eeuwse versterkte boerderij).
- Auto geparkeerd aan de Romeinse weg + Gallo-Romeinse (2e-3e eeuw na chr) villa in de buurt
- Enige tastbare Romaanse bezienswaardigheden (kerkje 11e eeuw en wat kastelen) in de buurt
Mijn MD-hart begon te kloppen en daar stond ik dan..... met lege handen.
Ik had geen slechtere 'come-back' kunnen voorstellen. Op een paar geweldige mooie omgeving-shots na was het een totale mislukking (althans met zulke hoge verwachtingen). Daarnaast mijn enkel verzwikt op het keiharde maanlandschap van de bevroren wildernis. Een les geleerd? Wellicht. Gaanderweg waren er een paar indicaties (niet heel veel gelukkig) van vorige astronauten die nog meer kraters hadden gecreëerd.

Maar het was ook niet zo erg dat ik het idee had dat de omgeving tijdens meerdere zoekevents is schoongeveegd. Vondsten waren veelvoudig, alleen het meerendeel troep (netjes opgeruimd). Er lag gewoon niks ouds in dit oeroude gebied... Is dit een unieke situatie of komt het vaker voor dat oude grond weinig tot niets oplevert?

Bijgevoegde foto is een overzicht van de meest toonbare vondsten.
Waarom dit topic dan aanmaken? De belevenis mocht er zijn. Het voelde geweldig om weer met de MD in den hand het lot te trotseren. En de foto's wil ik jullie niet ontnemen. Die zijn gewoon te mooi.