|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:06
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Uitdaging voor Aureum: Romeins hamertje?
| Auteur |
Bericht |
|
Lanselot
|
 Uitdaging voor Aureum: Romeins hamertje?
Materiaal: brons Afmeting: 4 bij 1,5 bij 1,5cm
Beschrijving van het voorwerp: Al weer een vond van wat jaartjes terug. Gevonden op een plek waar 80% vd vondsten Romeins is. Ik vermoed dat dit hamertje met duidelijke bewerkingssporem daarom ook Romeins is.misschien gebruikt door iemand die koper slaat?
Ik breng hem nogmaals onder de aandacht. Hopelijk komt iemand (bijv Aureum) hem tegen in de literatuur.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 aug 2019, 20:34 |
|
 |
|
Lanselot
|
 Re: Uitdaging voor Aureum: Romeins hamertje?
Nog wat foto’s
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 aug 2019, 20:35 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
hallo
en bedankt voor het plaatsen...zal nu zeker eens in de boeken duiken en op onderzoek gaan...
kan zo een /twee niet zeggen of ie romeins is want hamers zijn vanaf de kelten tot nu toe niet zoveel verandert
maar ga op onderzoek
mvg leon
|
| 03 aug 2019, 21:09 |
|
 |
|
woesel
|
Leon ik zal morgen even op de grootste boekenmarkt van Europa zoeken naar een romeins hamer boek  En ff op de kop tikken 
|
| 03 aug 2019, 21:31 |
|
 |
|
aureum
|
woesel schreef: Leon ik zal morgen even op de grootste boekenmarkt van Europa zoeken naar een romeins hamer boek  En ff op de kop tikken  hahahahha bedankt...maar heb ergens twee boeken over romeins gereedschap op de pc staan....maar waar gebruik ik bijna nooit... eens kijken of we de vorm ervan terug vinden, aangezien ie van brons of koper is zal ie iedergeval van een edelsmit zijn en niet van een wagensmit en aangezien dat het een klein fijn hamertje is en geen moker mvg leon goede hunt morgen op de markt 
|
| 03 aug 2019, 21:34 |
|
 |
|
woesel
|
aureum schreef: woesel schreef: Leon ik zal morgen even op de grootste boekenmarkt van Europa zoeken naar een romeins hamer boek  En ff op de kop tikken  hahahahha bedankt...maar heb ergens twee boeken over romeins gereedschap op de pc staan....maar waar gebruik ik bijna nooit... eens kijken of we de vorm ervan terug vinden, aangezien ie van brons of koper is zal ie iedergeval van een edelsmit zijn en niet van een wagensmit en aangezien dat het een klein fijn hamertje is en geen moker mvg leon goede hunt morgen op de markt  heb er zin in 
|
| 03 aug 2019, 21:47 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Mooi man, gezien de grote en als het Romeins is zal het waarschijnlijk een chirurgisch gereedschap zijn 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 04 aug 2019, 00:34 |
|
 |
|
sindela
|
Ik denk van een klok.... 
|
| 04 aug 2019, 01:08 |
|
 |
|
J.R.
|
Ik had ooit deze van lood op meroveld gr
|
| 04 aug 2019, 13:37 |
|
 |
|
bennie7
Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59 Berichten: 6489 Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
|
hoi, mijn gedachten gaan naar speelgoed jaren 60\ hamertje tik grt
_________________ [color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@
|
| 04 aug 2019, 14:03 |
|
 |
|
woesel
|
Deze hamer zal waarschijnlijk geen rituele betekenis hebben gehad of als kinderspeelgoed hebben gefungeerd. Als we kijken naar het uiteinde van de hamerkop heeft hij toch wel wat klappen gehad gezien het afgestompte deel aan het uiteinde. En mijn gevoel zegt dat het een relatief modern hamertje is  maar gevoel determinaties tellen hier niet 
|
| 06 aug 2019, 07:55 |
|
 |
|
Lanselot
|
Bedankt Wessel,
Johan (Bubba) heeft hem destijds in de handen gehad en wat boeken open geslagen. Hij wist het ook niet, anders dan dat die "beuken" die haaks op het hamertje staan wel Romeins aan doen.
Ach we wachten geduldig af. Daar is ook een forum voor. Soms blijft een vondst jaren niet te determineren en plots duikt er een parallel op.
Arjen
|
| 06 aug 2019, 08:40 |
|
 |
|
aureum
|
hallo
heb net de laatste naslagwerken die ik bezit over Romeins vondsten nageslagen, maar jammer genoeg kan ik je niet helpen, heb nog geen een voorbeeld kunnen vinden die er ook maar in de buurt kwam of er op leek......
sorry dat ik je met dit stukje tot nu toe niet verder kan helpen... maar blijf erheen uitkijken
mvg leon
|
| 06 aug 2019, 14:57 |
|
 |
|
Lanselot
|
Hoi Leon, Dank voor je moeite hiervoor en complimenten voor alles wat je voor het forum doet. Wie weet komt er ooit iets boven.
Arjen
|
| 06 aug 2019, 22:32 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|