Hobby mondt uit in collectie (Jan Steen) NU met foto's!!!!!!
Vorig jaar, 20 november, dit artikel over mij in "de Teylinger".
Geeft een mooi beeld van mijn verzameling. Helaas is het artikel moeilijk te scannen, dus even (een deel )typen dan maar. Veel leesplezier!!
Verzamelaar schrijft boekje over schilder."Milde obsessie" voor Jan Steen leidt tot flinke hobbycollectieTijdens de onthulling van het borstbeeld van Jan Steen in Warmond werd een boekje over de schilder uitgereikt aan de genodigden. De schrijver ervan is mild geobsedeerd door de bekende kunstenaar en heeft een flinke collectie "Steen" aangelegd die varieert van boeken tot aan postzegels, sigarenbandjes en koektrommels. Belangrijker nog is dat hij een kenner blijkt te zijn van het werk van de zeventiende eeuwse schilder en zelfs een zeer overzichtelijke indeling van de schilderingen heeft gemaakt. Kennis die ook werd gebruikt om het boekje samen te stellen.
Door Hans van KlinkenIn de huiskamer is niet veel te merken van de grote interesse in Jan Steen. Toch slaat al twintig jaar lang de klok rond deze vermaarde schilder. Omstandigheden noopten hem toendertijd om het even een tijdje rustig aan te doen en dat leidde er toe dat een boek over Jan Steen intensief werd gelezen. Het schilderwerk boeide hem zo dat het een hobby is geworden waar zo'n tachtig boeken uiteindelijk de basis voor zijn brede collectie vormen.
En passant speurt hij internet af om allerlei zaken rond en over Steen te kopen. Daar hoort bijvoorbeeld een sigarenkistje bijdat kenners van die kistjes zeer zeldzaam beschouwen. Ook een zeldzaam A&O-boekje is een belangrijk verzamelstuk Natuurlijk werden de taferelen op blikken afgebeeld. Daarvan staat een flink aantal op een plank te pronken. Belangrijker zijn echter de negen multomappen waarin de verzamelaar het werk van Steen in rubrieken heeft ondergebracht. Zo is er een rubriek "kwakzalvers" of "spreekwoorden en gezegden"."Op een schilderij is wel iets van die rubrieken te vinden. Aangezien er 376 werken van Jan Steen bekend zijn leek het mij zinvol om ze op die manier onder te brengen. Zo kan ik in een oogwenk zien waar welk inderwerp op een schilderij staat en op welke schilderijen nog meer." Hij is daar uniek in Sterker nog hij is waarschijnlijk de enige Nederlander die Steen verzamelt op deze wijze en er zo intensief mee bezig is. Thuis is het dan ook een bekend gezegde als hij zijn hobby weer eens oppakt: Hij is aan het Stenen."
BrediusEen van de topstukken van de verzameling is een groot zeldzaam boek dat werd geschreven door Steens vroege biograaf Bredius. Dat zag in 1927 het licht. Daarvoor waren slrchts enkele studies verricht die ook leidraad zijn geworden voor dit prachtige boek met geschept papier en 100 voorstellingen in zwart-witte steendruk. "Goedkoop op de kop getikt."zegt de 47-jarige verzamelaar met enige trots. Hij erkent dat het wel erg laat was om Steen met een dergelijk boek te gedenken. "De belangstelling voor oude meesters was in het begin van de negentiende eeuw en daarvoor nog niet erg groot. Pas later kwam de interesse. Deze Bredius-uitgave is wel het meest opvallende resultaat."Er is een de loop van de decennia in elk geval wel steeds meer bekend geworden over Jan Steen. Er kwamen bijvoorbeeld oude dokumenten boven water waarin het een en ander werd beschreven over de man of zijn werk. Niet alle aandacht word door de verzamelaar als positief ervaren. Hij hekelt de beeldvorming rond de schilder. "Zijn huiselijke taferelen zijn te veel als voorbeeld genomen en hebben er zelfs toe geleid dat "het huishouden van Jan Steen"een staande uitrukking in het Nederlands is geworden. Steen heeft zoveel meer gedaan. Ook religieuze onderwerpen of portretten." En die blijken in de smaak te vallen. Onlangs werd een portret van de bugemeester van Delft voor ongeveer vijf miljoen euro geveild. "desondanks blijft men zijn huishoudens noemen." Hij geeft toe dat de waardering op een andere manier wel groeit en hoopt dat het door Jeroen Spijker gemaakte borstbeeld in Warmond daar mede aan zal bijdragen. "Het zou nog mooier zijn als we in Nederland een Jan Steen-museum zouden krijgen. Dat verdient de schilder zeker."
Ook al heeft de verzamelaar een grote collectie waar zelfs een singletje van Ben Cramer niet in ontbreekt die iets zingt over de grote schilder, groeit de verzameling nog steeds, al is het wel met stukjes en beetjes. Is het eindig? "Ik heb wel al erg veel. Soms komt er wel weer iets in beeld, maar dat is maar heel soms. Het zou leuk zijn als ik een afgietsel van de buste zou kunnen krijgen. Ik ga daar toch eens naar vragen".
Foto uit de krant met het grote boek van Bredius
Het door mij geschreven boekje:"Een beeld van Jan Steen"
Deel van de 80 boeken die ik heb over Jan Steen
Enkele postzegels en kaarten met afbeelding van schilderijen van Jan Steen
Buste van Jan Steen in Warmond

Mijn vrouw en dochter en ik zelf (niet schrikken) tijdens de buste onthulling
Een paar blikken en een sigarenkistje