|
|
Het is nu 20 apr 2026, 19:25
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
In het dorp zoeken (bezigheid tijdens de corona crisis)
| Auteur |
Bericht |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7764 Woonplaats: Belgica
|
 In het dorp zoeken (bezigheid tijdens de corona crisis)
Ja wat moet je tegenwoordig met die crisis  Hier in het dorp weet ik een paar zandgronden te liggen die wat hoger uit komen dan het omliggende landschap. Vroeger ging ik er regelmatig steentijd zoeken. Nu is het zo dat een aantal van die bulten in een oud (afgebroken) middeleeuwse abdij gebied liggen, dus metalen zullen er ook uit voort moeten komen. Eigenlijk zoek ik er zowat nooit, tenzij ik echt niet anders kan. Zoals nu dus, in deze periode waarin we ons hier in België niet echt kunnen verplaatsen. Zei gisteren tegen m'n vrouw dat ik er niet meer tegen kon. Moest gewoon even naar buiten... Welja een 45 minuten heb ik er even gezocht, waarschijnlijk ga ik die perceeltjes de komende paar weken afzoeken. Doseren is dus de boodschap nu  Ach, ben zelfs wel tevreden! Vond in no time een 16e eeuws kledinghaakje en een dubbele Mijt van Karel V! Leuk hoor  Ook nog een gegraveerde mesheftbekroning en een oordje ofzo. Groetjes
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 22 maart 2020, 12:39 |
|
 |
|
Kristof2
|
 Re: In het dorp
|
| 22 maart 2020, 13:07 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3866 Woonplaats: Noordgouwe
|
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 22 maart 2020, 13:26 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7037 Woonplaats: Silversun
|
Tja je moet wat he in ieder geval heb je nog wat te doen gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 22 maart 2020, 13:27 |
|
 |
|
mj xp
|
|
| 22 maart 2020, 18:17 |
|
 |
|
radiohead
|
Ja wel een aparte patina idd Een oud turfwingebied hier, misschien dat dat er wel wat mee te maken heeft ofzo. Geen idee eigenlijk. ik weet wel dat dankzij die klojo's die dat turf staken, er nu op laten we zeggen, 90% van het grondgebied hier geen stuiver te vinden is. Tenzij je naar de topografische kaarten gaat kijken, waar je vrij goed op kan zien waar er niet gegraven is geweest. Die truc paste ik toe voor de steentijd sites hier, dus ja oudere metalen gaan daar ook op sommige stekjes te vinden moeten zijn Ach ja, in tijden van deze corona crisis is het wel een "ok" alternatief. Eens kijken of het me lukt hier middeleeuws te vinden 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 23 maart 2020, 13:02 |
|
 |
|
radiohead
|
 Re: In het dorp zoeken (bezigheid tijdens de corona crisis)
Ziezo, denk dat ik m'n dagvondsten van hier uit het dorp maar gewoon ga bundelen in dit onderwerp. Gisteren even terug geweest. Best wel anders dat zoeken op een zandrug De target is sporen uit de middeleeuwen vinden, daar in die hoek, net buiten het dorp. Het eerste bewijsje heb ik er gisteren mogen opgraven; een middeleeuws gespje, klein maar fijn  Geeft moed om door te gaan daar in de buurt (waar nog wat meer akkers vrij bleken gister) Vond er ook nog een leuk penninkje uit 1573 van Philips II, een gewicht, ring uit de 19e eeuw ofzo, soort van nestel achtig ding. En een curieus loden objectje, zit te twijfelen tussen een bordspel stuk , of een stempeltje (half fabricaat oid), zal het apart plaets'n  'k vind het eigenlijk best gek dat hier zowat nooit zoekers actief zijn, heb er in al die jaren dat ik hier woon misschien eens een tweetal verschillende personen gezien. Ja, midden in dat turfwingebied dan nog  Hier moet toch vanalles uit de middeleeuwen te vinden zijn, met wat geduld!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Minelab Manticore
|
| 24 maart 2020, 11:29 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11171 Woonplaats: Maastricht
|
Lekker bezig toch Radio... Dat middeleeuws komt al dichterbij. Succes daar, heeft toch altijd wel de meeste charme die lokale vondsten vind ik zelf. Groeten, Trash 
|
| 24 maart 2020, 12:03 |
|
 |
|
takkie
Geregistreerd: 15 jun 2017, 00:17 Berichten: 2511 Woonplaats: Meerssen
|
Leuk als je enigszins gedwongen je zoek tactiek moet aanpassen. Wie weet wat voor een verassingen er nog uit gaan komen.. Succes 
_________________ 'O, ploegers der aarde, gij gelukkigsten der mensen, kende u uw geluk maar: de aarde overspoelt u met haar gaven, ver weg van het wapengekletter'. (Vergilius)
|
| 24 maart 2020, 12:11 |
|
 |
|
de munte
|
Trash schreef: Lekker bezig toch Radio... Dat middeleeuws komt al dichterbij. Succes daar, heeft toch altijd wel de meeste charme die lokale vondsten vind ik zelf. Groeten, Trash  vind de munte ook
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 24 maart 2020, 16:46 |
|
 |
|
de munte
|
radiohead schreef: Ja wel een aparte patina idd Een oud turfwingebied hier, misschien dat dat er wel wat mee te maken heeft ofzo. Geen idee eigenlijk. ik weet wel dat dankzij die klojo's die dat turf staken, er nu op laten we zeggen, 90% van het grondgebied hier geen stuiver te vinden is. Tenzij je naar de topografische kaarten gaat kijken, waar je vrij goed op kan zien waar er niet gegraven is geweest. Die truc paste ik toe voor de steentijd sites hier, dus ja oudere metalen gaan daar ook op sommige stekjes te vinden moeten zijn Ach ja, in tijden van deze corona crisis is het wel een "ok" alternatief. Eens kijken of het me lukt hier middeleeuws te vinden  wat hebben ze over dat gestoken turf heen gegooid?
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 24 maart 2020, 16:48 |
|
 |
|
radiohead
|
de munte schreef: wat hebben ze over dat gestoken turf heen gegooid? De bekende na-middeleeuwse stadsdrek. Toevallig vorig jaar nog naar een lezing geweest mbt die bedrijvigheid in het dorp. Die ellende werd per bootjes aangevoerd via de vaart, en vervolgens met paardenkar en zelfs kruiwagens afgevoerd. Big business was dat! Herinner me over een verhaal van een jongen die een veel te zwaar geladen kruiwagen van de laadplaats probeerde te manoeuvreren, hij verloor zijn evenwicht, en had de pech de hele berg "human waste" over zich heen te krijgen  Niet eens zo ver van de akkers waar ik zoek was zo'n losplaats. Maar daar probeer ik dus vandaan te blijven, wat lukt door die steentijd stekken te her-bezoeken met de detector Grt
Minelab Manticore
|
| 24 maart 2020, 18:27 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|