|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:53
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Plaatje met inscripties (?)
| Auteur |
Bericht |
|
gentquantum
Geregistreerd: 20 jan 2012, 09:45 Berichten: 72 Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen
|
 Plaatje met inscripties (?)
Materiaal: koperlegering Afmeting: 2,7 cm bij 1,6 cm Gewicht:1,2 gram Beschrijving van het voorwerp: In het kader van "ruim eens de rommelbak op", dit plaatje dat ik om één of andere reden tóch in mijn minidepotje heb gelegd. Het is een dun koperen plaatje van 2,7 cm bij 1,6 cm en 1,2 gram zwaar. Het is duidelijk onderdeel van iets rond. De letters kan ik met de beste wil van de wereld niet ontcijferen. Iemand enig idee ? Het is niet volledig gereinigd omdat het aangekoekte beetje vuil de leesbaarheid beter houdt. Alles pistes zijn welkom! Patrick P.S. Ik heb dit ook gepost op een Vlaamse site; indien er ergens iets uit komt post ik het antwoord overal, uiteraard.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 14 jul 2020, 18:31 |
|
 |
|
van Otterloo
|
 Re: Plaatje met inscripties (?)
Kan er niets van maken, maar het hoekige heeft wat misschien wat weg van runentekens. Je zou het eens kunnen gaan vergelijken. Gr, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 15 jul 2020, 23:04 |
|
 |
|
woesel
|
Mijn inziens kijken we naar Gotisch schrift.
Boven plaat van een middeleeuwse klotendolk of nierdolk zou ik opteren.
|
| 16 jul 2020, 08:11 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Bovenplaat dolk zou kunnen Maar ik denk hier ook aan een fragment van de bovenplaat van een medaillonsluiting uit de 15de eeuw. gr, Roel.
|
| 16 jul 2020, 11:24 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Illustratie uit eigen vondsten. gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 16 jul 2020, 11:36 |
|
 |
|
woesel
|
kokroel schreef: Bovenplaat dolk zou kunnen Maar ik denk hier ook aan een fragment van de bovenplaat van een medaillonsluiting uit de 15de eeuw. gr, Roel. Heb ik ook nog aan gedacht 
|
| 16 jul 2020, 12:37 |
|
 |
|
gentquantum
Geregistreerd: 20 jan 2012, 09:45 Berichten: 72 Woonplaats: België, Oost-Vlaanderen
|
Bedankt iedereen voor het mee denken en ja, ik denk dat we er uit zijn. Nu nog lezen wat er staat.
Patrick
|
| 16 jul 2020, 15:53 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
gentquantum schreef: Bedankt iedereen voor het mee denken en ja, ik denk dat we er uit zijn. Nu nog lezen wat er staat.
Patrick Medaillonsluitingen horen thuis bij vrouwengordels en als daar inscripties in staan op de bovenplaat hebben die altijd iets te maken met Maria --- zeg maar met het "Weesgegroet".
Meestal staat daar op in gotische minuskels/majuskels (soms ook verstrengelde letters). AVE MARIA of een deel /of een paar woorden /of afkortingen van het "Weesgegroet" in het Latijn. gr, Roel.
|
| 17 jul 2020, 08:38 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Het eerste gedeelte van het gebed komt uit Lukas 1:28 (de begroetingswoorden van de aartsengel Gabriël).
Ave Maria, gratia plena,Dominus tecum. Wees gegroet, Maria, vol van genade.De Heer is met U. Wees gegroet, Maria, vol van genade.De Heer is met U.
Het tweede gedeelte van het gebed komt uit Lukas 1:42 (de bezegeningswoorden van Elisabet, de nicht van Maria).
Benedicta tu in mulieribus,et benedictus Fructus ventris tui, Iesus. Gij zijt de gezegende onder de vrouwen,En gezegend is Jezus, de Vrucht van Uw schoot. Gezegend zijt Gij boven alle vrouwen,En gezegend is de vrucht van Uw lichaam, Jezus.
Het derde gedeelte van het gebed komt van de traditie. De titel moeder van God is door het Concilie van Efeze (431) goedgekeurd. Rond de zestiende eeuw is dit laatste deel aan het gebed toegevoegd.
Sancta Maria, Mater Dei,ora pro nobis peccatoribus,nunc et in hora mortis nostrae.Amen. Heilige Maria, Moeder van God,Bid voor ons, zondaars,Nu en in het uur van onze dood.Amen. Heilige Maria, Moeder Gods,Bid voor ons, arme zondaars,Nu en in het uur van onze dood.Amen.
In de (byzantijnse) oosterse kerken bidt men een gebed dat op het weesgegroet lijkt:
Θεοτόκε Παρθένε, χαῖρε,κεχαριτωμένη Μαρία, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ.εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξί, καὶ εὐλογημένος ὁ καρπὸς τῆς κοιλίας σου,ὅτι Σωτήρα ἔτεκες τῶν ψυχῶν ἡμῶν. Moeder van God en Maagd, wees gegroet,Maria vol van genade, de Heer is met u.Gij zijt de gezegende onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot,want gij hebt de Redder van onze zielen gebaard.
gr, Roel.
|
| 17 jul 2020, 08:44 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Roel Lastig schrift, ik zie het nog niet..
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 17 jul 2020, 10:36 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|